Anmeldelse

Alone in the Dark-anmeldelse – Horror i udviklingshelvede

Af Michael Engelbreth
20 marts, 2024

I de tidlige 1990'ere, da videospilindustrien endnu famlede i mørket efter sin identitet, blev der født et spil, der skulle komme til at definere en hel genre og efterlade et uudsletteligt aftryk på spilverdenen. 'Alone in the Dark', udviklet af Frédérick Raynal og udgivet af Infogrames i 1992, var mere end blot et spil; det var en pioner inden for survival horror-genren

Dens dybtgående og komplekse fortælling, transformerende spillet til mere end en række udfordringer. Det blev en oplevelse, der sugede spilleren ind i en verden fyldt med fortvivlelse og mørke, hvor den eneste udvej var at løse spillets mange gåder.

Det originale ‘Alone in the Dark’ lagde fundamentet for survival horror-genren og inspirerede efterfølgere som ‘Resident Evil’ og ‘Silent Hill’, som tog spilmediet til nye højder af rædsel og indlevende fortælling.

Et nyt kapitel

I september 2018 tog THQ Nordic et vigtigt skridt ved at erhverve rettighederne til flere klassiske spil og franchises, herunder ‘Alone in the Dark’ fra Atari, imod en økonomisk kompensation. For fans af serien var dette et velkomment skifte, da THQ havde en strategi om at genoplive klassiske spilserier til moderne platforme. Opgaven med at bringe spillet tilbage blev overdraget til Pieces Interactive, og her, lidt over fem år senere, er vi endelig klar til igen at dykke ned i en verden af fortvivlelse og mørke.

David Harbour er klar som mesterdetektiv. Foto: Michael Engelbreth / Alone in the Dark

Berømte navne

Pieces Interactive har hentet anerkendte talenter ind, for at sikre spillet mest mulig opmærksomhed. Fortællingen er inspireret af H.P. Lovecrafts horrorstil, med plottet forfattet af Mikael Hedberg, kendt fra sit arbejde på ‘SOMA’ og ‘Amnesia: The Dark Descent’, mens Hollywood-skuespillerne Jodie Comer og David Harbour bringer henholdsvis Emily Hartwood og Edward Carnby til live.

Du vælger hvem der skal ledes igennem mareridtet. Foto: Michael Engelbreth / Alone in the Dark

Manglende talent

Til trods for stjerneparaden kan et spil aldrig blive bedre end de udviklere, der er sat til at levere produktet. Her mangler Pieces Interactive desværre den nødvendige erfaring. Man fornemmer de gode intentioner i udviklingsprocessen, men når det kommer til selve gameplayet, har udviklerne ikke haft talentet til at levere en fuldendt oplevelse. Spillet led under gentagne nedbrud, lyde leveret med sekunders forsinkelse, monstre der hang fast i objekter, og alt for ofte blev min karakter kastet ud af banen.

Grafikken var ligeledes en blandet oplevelse. Miljøerne var til tider imponerende, men ansigtsanimationerne lignede noget fra en ældre PlayStation 3-titel, og bevægelige effekter som ild, blod og jord, og karakterer generelt, var under al kritik.

THQ har overdraget ansvaret for denne remake til et spilstudie, der tidligere mest har udgivet udvidelser til etablerede spil, ofte til blandede anmeldelser. Denne beslutning har tydeligvis været fejlagtig, og mange fans vil sidde med en træls smag i munden, efter at have kastet penge efter denne titel.

Det er ikke unormalt at falde udenfor banen. Foto: Michael Engelbreth / Alone in the Dark

De store gåder

Gåderne i spillet varierede fra simple puslespil til forskellige talkombinationer og billeder, der skulle arrangeres korrekt. Med få undtagelser fandt jeg dem aldrig underholdende. De føltes som irriterende opgaver, designet til at forsinke historien og kunstigt forlænge ‘spilletiden’.

Når det kom til historien, skulle man alt for langt ind i spillet, før det blev det mindste interessant. Og når man endelig nåede de emotionelle højdepunkter, blev oplevelsen forstyrret af malplaceret musik, skæve ansigtsanimationer, kritiske fejl, eller blot endnu en sektion præget af forfærdelig styring.

Til tider kan spillet imponere. Foto: Michael Engelbreth / Alone in the Dark

Konklusion

Trods en arv rig på rædsel, og en fornyet interesse i at puste liv i de klassiske korridorer af Derceto Manor, formår denne nyfortolkning desværre ikke at indfange eller ære det oprindelige spils essens.

Pieces Interactive’s remake af ’Alone in the Dark’ lever simpelthen ikke lever op til hverken forventningerne eller franchisens stolte fortid. Med en grafisk præsentation, der ikke matcher nutidens standarder, og en spiloplevelse, der mere frustrerer end fornøjer, er det et spil, der efterlader spilleren i en mere nedtrykt tilstand, end vores stakkels hovedperson.

Selv de forsøg på at vække interessen med puzzles og historiedrivet gameplay, falmer hurtigt og efterlader en trist påmindelse om, hvad spillet kunne have været, hvis det var havnet i de rette udviklingshænder.

For dem, der søger gyset fra det originale spil, er anbefalingen i stedet at besøge nogle af alle de fantastiske survival-horror spil, som originalen har inspireret.

Selvom der er en nogenlunde interessant historie gemt, så er det så pinefuld en oplevelse at komme hen til slutningen, at det simpelthen ikke er tiden værd.

Udvikler: Pieces Interactive / THQ Nordic

Genre: Survival-Horror

Platform: Xbox Series X|S (anmeldt på), PC, PlayStation 5

Michael Engelbreth – Skribent & Anmelder


Michael har en solid baggrund inden for gamingmiljøet som administrator og skribent for Det Danske Gaming Forum. På hjemmefronten er Michael en ivrig Fortnite-spiller, hvor han ofte slår sig løs med familien. Men når aftenen falder på, er det tid til nervepirrende gyserspil eller actionfyldte blodbad.




© Copyright - arkaden.dk