Nyheder

Det kan I gøre bedre, Danish Game Awards

Foto: Gamebox

Af Emil Øgaard
19 marts, 2024

Danish Game Award har berøringsangst overfor danske spilproducenter og -udviklere

Indlægget er skribentens egen holdning og repræsenterer ikke Arkadens samlede holdning.

Danish Game Awards 2024 er endelig tilbage! Fedt, at vi får endnu et officielt award-show, der vil hylde den danske spilbranche. Det har været savnet…

…Ville jeg have sagt.

Men sandheden er, at jeg stadig oplever en kedelig berøringsangst for rent faktisk at hylde dem, der bør hyldes, nemlig den danske spilbranche.

Danish Game Awards 2024 skal afholdes på spilmessen, Gamebox, i Herning med skuespilleren, Pilou Asbæk, som vært.
I Gamebox’ officielle pressemeddelelse betegner de det selv som “Awardshowet, der hylder Danmarks dynamiske og innovative videospilindustri”.

Senere i pressemeddelelsen beskriver medarrangør, Thomas Bense, at “Mange af de nominerede vil være at betragte som gaming-influencere, der enten streamer på Twitch, laver indhold til YouTube, dyrker e-sport eller udvikler spil.”

Det er et kæmpe disconnect med, hvad intentionerne bag showet er, og hvem der rent faktisk hyldes.

Jeg anerkender fuldt ud gaming-influencere som en instans for videospilsformidling, og de skal bestemt også have en plads og en kategori til sådan et show – ligesom de har til spilindustriens The Oscars; The Game Awards.

Der hvor kæden hopper af er, at showet kommer til at handle om gaming-influencere, frem for de mennesker, der sidder og knokler i flere år for at udvikle den spiloplevelse, gaming-influencere konsumerer. Det er netop spiludviklerne og -producenterne, vi skal hylde til et awardshow med et navn som Danish Game Awards.

Repræsentanter fra Annapurna Interactive modtager prisen for ‘Best Debut Title’ vundet af danske Cocoon. Foto: The Game Awards

Kommercielt boost

Én af grundene til, at flere danske spil og spiludviklere skal i fokus til denne type awardshow er, at de kan bruge det i deres pitch deck, når de skal lede efter investorer.

Spilbranchen er utroligt presset for tiden, og det kan være svært at finde kapital, selvom man er et etableret studie med flere udgivne titler. Det så vi ved Die Gute Fabrik, der i slutning af februar 2024 meldte ud, at de stopper store dele af produktionen grundet økonomi. I 2023 udgav de ellers Saltsea Chronicles, jeg var ret begejstret for.

Derfor vil man med en Danish Game Award kunne vise fremtidige investorer, at man er blevet anerkendt for sit håndværk.

Ligeledes kan denne award bruges som en del af markedsføringen af sit produkt overfor potentielle kunder. Når man ser, at spillet har vundet en pris, er det med til at blåstemple produktet.

Jeg føler, at Danish Game Awards ikke anerkender den positive konsekvens og sneboldseffekt, de potentielt har på “Danmarks dynamiske og innovative videospilsindustri”, som de selv beskriver det.

De løber væk fra dette ansvar og vil hellere hylde danske gaming-influencere, der normalt ikke associeres med dansk-producerede spil. Lad os være helt ærlige – hvor mange danske gaming-influencere kender til spil som Time on Frog Island, Gerda: A Flame in Winter og Wrath: Aeon of Ruin?

Men det at løbe væk fra sit ansvar over for den danske spilindustri er ikke et enkeltstående tilfælde.

Time on Frog Island blev fint modtaget af både spillere og kritikere. Foto: Half Past Yellow

Gaming er stadig niche

Roden til mit overordnede problem med dansk kulturjournalistik er, at gaming ikke bliver anerkendt som populærkultur, og bliver stadig anset som en niche-branche.

Sandheden er dog, at spilbranchen i Danmark omsætter for seks gange mere end filmbranchen, hvis man kigger på eksport.
Det har jeg tidligere kritiseret de danske politikere for, da de stadig giver filmbranchen den største pose penge til finanslovsforhandlinger. Filmmediet er nemlig noget de forstår – hvorfor give penge til noget, der ikke interesserer dem?

Jeg anerkender, at DR som public service-udbyder prøver at gøre noget ved at sætte fokus på gaming med Ultra Gaming. Problemet er bare, at indholdet konkurrerer med andre gaming-YouTubere på deres hjemmebane. Derfor bliver der fokuseret på de mest populære spil som Minecraft, Roblox og Fortnite.

Hvor er dækningen af danske spil, DR? Jo mere de unge lære om, at danske spil også er fede, desto mere kendskab og lyst giver man til de kommende generationer af spiludviklere.

Men hvordan opnår vi anerkendelsen af den danske spilindustri i befolkningen? Vi på Arkaden prøver et ihærdigt at fremme den danske spilindustri ved at lade dem komme til orde på vores platforme.

Vores podcast inviterer jævnligt folk fra den danske spilindustri ind til et længerevarende interview om dem og deres vej ind i spilindustrien. Her har vi bl.a. interviewet Dino Patti (Playdead, Coherence), Frederik Schreiber (Slipgate Ironworks, 3D Realms) og Jonas Byrresen (Bedtime Digital Games).

I den seneste tid har vi også besøgt danske spilstudier for at høre om det at lave spil i Danmark, fx CinderCat Games, Galdra Studios og Foxhound Studios.

Men vi løfter i flok. Derfor kommer jeg med en kærlig opfordring til, at andre danske spilformidlere også skal tænke på den danske spilbranche. Der bliver faktisk produceret nogle ret fede spil rundt omkring.

Statuetten fra Danish Game Awards 2019, her vundet af gaming-influenceren Lasse Vestergaard. Foto: @LasseVestergard på X

Lav kategorierne og afstemningen om

Vi hopper lige tilbage til Danish Game Awards. Hvis man kigger på de tidligere vindere, ser vi en kedelig tendens. Her fx vinderne fra 2019:

  • Årets Gamer på YouTube: Lasse Vestergaard
  • Årets gamer på Twitch: Mimimimichaela
  • Årets Event: NPF
  • Årets Ildsjæl: Fjallefar
  • Årets danske spilproducent: IO Interactive
  • Årets e-sportsklub: Sørby Esport
  • Årets e-sportsstjerne: N0tail
  • Hall of Fame Award: Danny “Zonic” Sørensen 
  • Årets spil til PlayStation: Call of Duty: Modern Warfare
  • Årets spil til Nintendo: Pokémon: Sword & Shield
  • Årets spil: Call of Duty: Modern Warfare

Jeg vil ikke være smagsdommer omkring vinderspillene det år. Men tendensen er tydelig: Det er, hvad jeg vil kalde top-of-mind-vindere, hvor man tydeligt kan se, at det er den brede befolkning, der har stemt.

Jo, IO Interactive er et dansk spilstudie, men de udgav ikke ét eneste spil i 2019. Hverken Call of Duty eller Pokémon er produceret af danske spilstudier.

Hvorfor laver man ikke nogle bedre kategorier, der fremmer “Danmarks dynamiske og innovative videospilsindustri” i stedet?

Lad os kigge på, hvilke kategorier, de har med i år:

  • Årets Gamer på YouTube
  • Årets Gamer på Twitch
  • Årets Familievenlige Gamer
  • Årets e-sportsstjerne
  • Årets e-sportsforening
  • Årets danske spilstudie
  • Årets ildsjæl
  • Årets øjeblik

Der er ikke plads til én eneste spilkategori som årets spil – end ikke årets danske spil. Jeg kan på ingen måde se, hvordan dette event er inkluderende over for “Danmarks dynamiske og innovative videospilsindustri”, når de går efter formidlerne frem for producenterne.

Det vil svare til, at man til The Oscars hylder alle film-podcasts og biografer for at dele budskabet om forskellige film.

Dog anerkender jeg fuldt ud, at gaming-influencere, e-sportsforeninger og ildsjæle skal hyldes – bare ikke på bekostning af spil.

Yderligere er afstemningsformatet en slippery slope. Afgørelsen for vinderne findes ud fra en jury, der har halvdelen afstemmerne, og befolkningen, der har den anden halvdel. I og med en præ-jury ikke har faciliteret et felt, man kan stemme på, så er det altså åben krigszone (og handler mere om, hvem der har flest venner, der vil stemme på én).

Det hele virker useriøst og som en kæmpe fuckfinger til udviklerne og producenterne i den danske spilindustri.

Ifølge Gamebox’ pressemeddelse er “Awardshowet er en unik lejlighed for spiludviklere, spilforskere, mediepersonligheder og gamingentusiaster til at samles og fejre de bedste spil i branchen.”

Sagt med andre ord: “I er hjertens velkomne, men vi gider altså ikke anerkende jeres arbejde.”

Forslag til forbedringer

Det er let nok at sige, hvad de gør galt uden at være konstruktiv i sin kritik. Derfor kommer jeg nu med et par forslag til at gøre det mere inkluderende for alle i den danske spilindustri:

Gaming-influenceres kan potentielt set vinde tre priser til Danish Game Awards 2024. Det er to for mange.

Årets ildsjæl er fuldt berettiget, men skal have en forbindelse til den danske spilindustri og ikke bare endnu en gaming-influencer.

Årets e-sportsstjerne er komplet ligegyldig for den danske spilindustri. Årets danske e-sportsstjerne havde været en anden snak. Årets e-sportsforening er fuldt berettiget.

Årets danske spilstudie er en vigtig pris, men præmissen skal være, at man mindst har udgivet ét spil i 2023.

Årets øjeblik er alt for fluffy en kategori. Årets danske gamingevent er et mere passende navn. Bevares, så kan Gamebox også selv blive nomineret.

Stod det til mig, skal gode initiativer hyldes og gøres opmærksom på. Særligt synes jeg, at Esport Danmarks initiativ med “Mere ligestilling i gaming” skal fremhæves til et show som dette.

Til sidst vil det også klæde Danish Game Awards at have mindst to priser til danske spil: Årets danske spil og årets danske debutspil.

Derfor lyder mit forslag til kategorier:

  • Årets danske Gaming-influencer
  • Årets danske e-sportsstjerne
  • Årets danske e-sportsforening
  • Årets ildsjæl
  • Årets initiativ
  • Årets danske Gamingevent
  • Årets danske spilstudie
  • Årets danske spil
  • Årets danske debutspil

Det er fedt, at Danish Game Awards er blevet stablet på benene igen. Det er vigtigt at have et awardsshow, hvor vi hylder branchen, og hvor vi får et større fokus på spil.

Men til næste år skal Danish Game Awards komme ind i kampen, så vi kan få fokus på det, der også er vigtigt, nemlig “Danmarks dynamiske og innovative videospilsinduistri”. Det har I jo gjort før.


Om skribenten:

Billede af Emil Øgaard

Emil Øgaard – Skribent & Anmelder


Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.





© Copyright - arkaden.dk