Ad Banner

Førstehåndsindtryk

Akimbot-Preview – Vi har Ratchet and Clank derhjemme 

Af Kasper Pedersen
11 juni, 2024

Fra udvikleren af det halloween inspireret “Pumpkin Jack”, får vi nu en meget velkendt 3D aktion platformer

At lave en engagerende og underholdende aktion/eventyr-platformer kræver i min optik fire fundamentale ting: Farverige karaktere samt univers, underholdende våbenarsenal og solid platforming. Som følge af deres tidligere succes, spillet Pumpkin Jack fra 2020, har studiet “Evil Raptor” nu sat sig for et endnu større projekt med et udvidet hold – Lykkedes det?

Det skal lige siges fra start: Dette indtryk bygger på en omkring 30 minutters demo, og repræsenterer langt fra det endelige produkt. Ikke desto mindre er der klare styrker og svagheder at gå igennem, så lad os springe i dette nye, men til tider meget velkendte, eventyr.

Der er lagt op til fest og farver i spillet. Foto: Kasper Pedersen/ Evil Raptor

Et makkerpar bygget på omstændigheder

Vi starter ombord på en fangetransport. Der er to passager, den ene mere mekanisk end den anden, men begge robotter, da hele den pågældende verden er beboet af robotter og andre mekaniske væsner. Du spiller den mest menneskelige af dem, robotten Exe, der har en baggrund som hacker, og lejesvend, lige indtil han var “på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt”, inden han blev fanget.

Anden halvdel af duo’en er den AI-styret drone, Shipset, der tydeligvis har en lang og beskidt fortid på kanten af loven, hvis ikke han langt overskrider denne grænse til det storkriminelle. Det er dog takket været ham at duoen slipper ud af fangetransporten, og eventyret for alvor kan begynde.

Det umage “makkerpar” har ikke særlig meget tilfælles eller til overs for hinanden. Foto: Kasper Pedersen/ Evil Raptor

Sparsomt plot

Som tidligere beskrevet er der her tale om en demo, hvilket selvfølgelig gør det begrænset, hvor meget der kan siges om plottet. Vi får brudstykker af det umage makkerpars baggrund gennem deres sparsomme samtaler, og ellers er det bare om at finde et rumskib, der kan bringe en væk fra planeten, man er styrtet ned på.

Der er lidt småsnakken om en “robot underverden”, hvor dusørjægere lever på bedstevis, som nu er på jagt efter de to “helte”, og der visse digitale dokumenter viser tegn på enten en større sammensværgelse af data manipulation, eller bare en konspirationsgal robot ude et sted i galaksen.

Udover masser af platforming er der også plads til aktion og eksplosioner. Foto: Kasper Pedersen/ Evil Raptor

Velkendt design- både for karakterer og bane

Den første tanke der slog mig, var hvor meget alting virkede bekendt designmæssigt, særligt for hovedkarakteren, Exe. Hele hans design skriger “Ratchet” fra Insomniac’s Ratchet And Clank-serie, det gør hverken fra eller til for karakteren, jeg fandt det bare interessant hvor tydelig inspirationen er, hvor man så bare har smidt den farverige og energiske “lombax” i en totalt udtryksløs robotdragt.

Planeten man er styrket ned på minder også meget om ferie paradiset den oprindelige Ratchet and Clank-trilogi, men grundet Exe robotdesign, kan man ikke svømme i de store mængder vand, som palneten består af. Det begrænser muligheden for udforskning og giver plads til masser af platforming, der er den traditionelle “dobbelt hop, undvig og skyd”-færd.

For man starter godt nok ud med kun at kunne svinge sit sværd, til at smadre fjender og kasser for en vilkårlig valuta, men kort inde i banen får man også et skydevåben fra et par temmelig mistænkelige våbenhandlere (lyder det bekendt!). Det lader også til der er et opgraderingssystem for våbnene, men det blev der ikke mulighed for prøve meget af.

Der kommer til at være mulighed for forsekllige våben og opgraderinger i Akimbot. Foto: Kasper Pedersen/Evil Raptor

Konklusion

Der er ikke meget originalitet at finde i den korte demo til Akimbot, og det umage makkerpar, som man spiller, når desværre ikke at give noget godt førstehåndsindtryk. Spillet har stadig plads til at åbne sit univers, og kan blive et fint intergalaktisk eventyr fyldt med aktion og gakkede karakterer.

Desværre tror jeg ikke at det kan slippe fri fra fra sin klare inspirationskilde, og kommer til at svælge i middelmådighed. I dette tilfælde vil jeg dog elske at tage fejl, da dette kunne vise sig at være et sjovt, om end noget velkendt, eventyr.

Akimbot udkommer d. 29 august, 2024.

Kasper Pedersen – Skribent & Anmelder


Kasper har en kandidatgrad i Corporate Communication, hvor han specialiserede sig inden for tekstforfatning og hjemmesidedesign. Har tidligere været anmelder og skribent hos Pixel.tv i to år. Har en stor kærlighed for alt japansk underholdningskultur, såsom anime og JRPG. Nyder også et godt Survival Horror-spil, der bygger på atmosfæriske gys fremfor tarvelige jump scares.





© Copyright - arkaden.dk