Alan Wake II: Night Springs DLC-anmeldelse – Vidunderligt syret

9 juni, 2024

Kan den første udvidelse til Alan Wake II leve op til hovedspillets niveau?

Alan Wake II var en af sidste års helt store positive overraskelser på spilfronten og løb ganske fortjent med et hav af priser. Sam Lake og resten af holdet hos finske Remedy Entertainment lykkedes med at skabe et spil med enormt meget personlighed, bundsolidt gameplay og et komplekst, men fængende narrativ, hvor de to hovedpersoner, Alan Wake og Saga Anderson, kompetent blev flettet sammen. En bedrift der gjorde, at Alan Wake II løb med prisen for det bedste narrativ ved The Game Awards.

Nu er den første udvidelse til spillet så klar. En DLC, der har fået titlen Night Springs, hvilket refererer til det tv-show, der er en del af Alan Wake-universet. Et tv-show som den gode Alan Wake har skrevet manuskriptet til, og som man i Alan Wake-spillene af og til er stødt på.

Night Springs er en dejligt gensyn med Alan Wake-universet. Foto: Remedy Entertainment/Lau Eskildsen

Lad os dykke ned i Night Springs. Udvidelsen har en episodisk struktur, hvor man i tre separate afsnit følger en karakter fra Remedys spilunivers. Afsnittene er forholdsvis korte, og derfor vil vi ikke gå i detaljer med handlingsforløbene her. En ting der er tydelig, er, at Remedy denne gang er gået all in på underlighed i hvad der bedst kan beskrives som Twin Peaks møder The Twilight Zone blandet med Remedys evne til at levere historiefortælling på et metaplan. Night Springs er som et resultat helt vidunderligt syret.

I det første afsnit, med titlen Number One Fan, spiller du som servitricen Rose, som mange nok vil kunne huske som den lidt for dedikerede fan fra Alan Wake-spillene.

I den næste episode, med titlen North Star, indtager du rollen som Jesse Faden fra Control, der i jagten på den organisation, der har frarøvet hende sin bror, er kommet til den lille by Night Springs.

I sidste episode, Time Breaker, skal man holde tungen lige i munden, for nu bliver det virkelig meta. Her spiller man som Shawn Ashmore, hvilket er skuespilleren, der spillede politichefen Tim Breaker i hovedspillet, men det var samtidig også ham, der spillede hovedpersonen i et andet af Remedys spil, nemlig Quantum Break. Her hed karakteren Jack Joyce, men på grund af juridiske forhold (Microsoft ejer rettighederne til Quantum Break) så kan Remedy ikke officielt inddrage Quantum Break i deres Remedy-Verse. Dette må til gengæld siges at være det tætteste de kan komme.

Sam Lake medvirker selv i en lille rolle. Foto: Remedy Entertainment/Lau Eskildsen

Stemningen er i top, og hver episode har sin egen tone, der passer sublimt til indholdet. Desuden tør Remedy at kaste sig ud på dybt vand og lege med genrekonventionerne på en måde, der balancerer på grænsen mellem det gale og det geniale – men for mig fungerer det. Til tider er spillet meget humoristisk, men der er også konspiratoriske øjeblikke, der får dig til at tænke grundigt over din Remedy-Verse viden. Samtidig er der momenter, der er ret intense. Alt i alt en god blanding, der er fyldt med personlighed og sjæl.

Man får benyttet de forskellige systemer og mekanikker fra hovedspillet på en måde, hvor det giver mening i den kontekst, man befinder sig i. Gameplayet er lige så bundsolidt, omend lidt minimalistisk, som vi husker det fra Alan Wake II. Det er en fornøjelse at vende tilbage og bevæge sig rundt i flere forskellige lokationer, som man kender fra hovedspillet. Denne gang får man nærmest alle de ressourcer, man kan ønske sig, hvilket gør, at man i stedet for at prioritere sine mål kaster sig ud i alle skudkampe i bedste gung-ho stil. Dermed bliver Night Springs også mere action-orienteret end hovedspillet, hvilket desværre også betyder, at man går på kompromis med den mere intense stemning, der netop var i hovedspillet.

Night Springs er som hovedspillet visuelt utroligt flot. Foto: Remedy Entertainment/Lau Eskildsen

Visuelt er der endnu en gang kræset for detaljerne, og med nogle få undtagelser er Night Springs et grafisk særdeles flot spil. Stemmeskuespillet og lyddesignet fungerer godt, og det får stadig de små hår til at rejse sig, når der på dyster vis bliver hvisket fra mørket. Der er også et fint lille stykke musik, der afslutter hvert afsnit.

Der er dog nogle udfordringer med npc-animationer, der ser lidt stive ud, og der kan være problemer med at få dialogen og npc’er til at passe sammen. Nogle gange fortsætter samtalerne uden, at karaktererne åbner munden. Desværre er der også nogle bugs, der gør, at vores hovedperson stikker armen gennem en væg, og frame rate lider, når der sker for meget på skærmen. Night Springs udfordringer er dog ikke større, end at de kan løses med en patch, og mon ikke vi ser en i den nærmeste fremtid.

Night Springs er kort, måske også for kort, men samtidig er det imponerende, hvor vilde fortællinger Sam Lake og resten af holdet fra Remedy kan levere på så kort spilletid. Det er historiefortælling, der kan noget.

Kaffe spiller en central rolle gennem hele Night Springs. Foto: Remedy Entertainment/Lau Eskildsen

Konklusion:

Night Springs er ultimativt en kort men god fornøjelse – med streg under fornøjelse – og derfor sidder man også tilbage med en følelse af, at man gerne ville have haft et par afsnit mere. Man har lyst til at dykke længere ned i kaninhullet for at finde ud af, hvor dybt det egentlig er – og for at citere servitricen Rose lidt løst, så er det efterhånden et univers, der har lige så mange lag som en croissant. Night Springs viser endnu en gang, at Remedy er mestre i at skabe fængende narrativer og atmosfæriske spiloplevelser, og udvidelsen er et must for dem, der ikke kan få nok af Alan Wake II.

Udvikler/Udgiver: Remedy Entertainment

Genre: Survival-horror

Platform: PS5 (anmeldt på), Xbox Series X/S og PC