Ad Banner

Interview

Dansk spil fremvist ved Xbox Games Showcase: Mød Pine Creek Games

Foto: Pine Creek Games

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
13 juni, 2024

Winter Burrow har en lille mus i hovedrollen, og er en hyggelig digital naturoplevelse. Læs mere om studiet bag spillet her

Det er altid dejligt at få sig en positiv overraskelse – og søndag aften bød netop på en god en af slagsen. Under Xbox’ storstilede Showcase blev der præsenteret et væld af store og mindre spiltitler, og blandt dem gemte der sig en dansk overraskelse.

Mellem kæmpe titler som Call of Duty, Indiana Jones and the Great Circle og Doom dukkede det lille danske spil Winter Burrow op, som er udviklet af det danske spilstudie Pine Creek Games. Studiet har holdt kortene tæt til kroppen, da de ikke har kunnet fortælle om deres optræden ved showcasen, men nu kan det danske studie, der arbejder helt og aldeles remote, endelig tale om deres rolle ved søndagens fremvisning.

Derfor rakte jeg hurtigt ud til studiets CEO, Benjamin Salqvist, for at spørge ind til det danske studie, deres spil Winter Burrow, og hvilken betydning det har at være en del af et så stort event som Xbox Games Showcase.

Foto: Pine Creek Games

Pine Creek Games blev stiftet af Benjamin Salqvist for at skabe spil inspireret af naturen. Benjamin har en passion for naturbevarelse, som han ønsker at fremme gennem temaerne i deres spil, og med støtte fra Spilordningen, der ligger under Dansk Filminstitut, til den tidlige del af udviklingen – og senere med hjælp fra en publisher har Pine Creek Games udviklet Winter Burrow.

– Jeg har et kæmpe hjerte for naturbevarelse, og det kommer også til at være noget som Pine Creek Games vil omhandle. Desværre har industri og landbrug fået lov til at ødelægge vores alle sammens natur de sidste mange årtier og den udvikling, vil jeg gerne være med til at vende om, så vi i stedet beskytter og genopretter vores natur, fortæller Benjamin Salqvist.

Barndomsminder om skovture og leg i naturen har været en stor inspiration for Salqvist, samt fascinationen af tegneserier, musik og kunst – og Winter Burrow bærer netop præg af dette.

– Jeg husker som barn, at vores mor tog mig og mine søskende på skovtur. Her ville vi lege med pinde og blade i skovbunden og forestille os, at vi boede nede mellem trærødderne, fortæller Salqvist og fortsætter: 

– Det er noget, jeg også sætter stor pris på at kunne give videre til mine egne tre børn.

Hos Pine Creek Games fokuserer man på et godt arbejdsmiljø med balance mellem arbejde og fritid, men det er ikke de eneste værdier, der kendetegner studiet.

– Vi har en 35-timers arbejdsuge, stort set ingen crunch, en fair og lige løn, og vi stræber efter et sikkert og inkluderende arbejdsmiljø, forklarer Salqvist.

Foto: Pine Creek Games

Winter Burrow

Søndag aften dukkede Pine Creek Games’ første spil op i fornemt selskab under Xbox Games Showcase. Et spil som på flere måder adskiller sig fra mange af de andre titler, der var inkluderet i showcasen. I Winter Burrow spiller man som en lille bymus, der vender tilbage til sit barndomshjem i vildmarken, der nu er forfaldent. Spilleren skal udforske området, finde ressourcer og genopbygge hjemmet, mens de strikker sweatre og bager tærter til ekspeditioner.

– Til bymusens overraskelse er barndomshjemmet forfaldent, selvom musens tante havde lovet at holde det ved lige. Hvad mon der er sket og har tanten det godt? spørger Salqvist.

Winter Burrow er et hyggeligt survival crafting-spil med elementer af life-sim, RPG og farm-sim. Man skal bevæge sig fra det sikre hjem til den farlige vildmark, samle ressourcer og bruge dem til at forbedre hjemmet.

– På dine ture kan du støde på vilde dyr, der her er forvoksede insekter og andet småkryb. Nogle er fredelige, men andre vil angribe det øjeblik, de ser dig, forklarer Salqvist, hvorefter han også fortæller, at det dog altid er muligt at undgå konfrontation med dem ved at gemme sig i det høje græs eller at løbe langt nok væk til, at de mister interessen.

Salqvists eget yndlingselement ved Winter Burrow er netop grænselandet mellem det trygge og det truende, når spilleren forlader hjemmet for at udforske vildmarken og vender tilbage til hjemmets sikkerhed og varme.

– Det er helt klart grænselandet mellem det trygge og det truende, lige det øjeblik du forlader dit hjem for at tage på ekspedition og lige det øjeblik, hvor du vender hjem og træder indenfor i varmen for endelig at kunne slappe lidt af, uddyber han da jeg spørger ind til hans favoritdel ved spillet.

Foto: Pine Creek Games

En del af Xbox Games Showcase

At få Winter Burrow med ved Xbox Showcase var på mange måder en surrealistisk oplevelse for det danske spilstudie.

– Vi har arbejdet målrettet for at få traileren klar, og det var helt vildt at se den der sammen med alle de store spiltitler. Den virkede helt malplaceret mellem dem, men var også et dejligt frisk pust, siger Salqvist.

Samtidig er deltagelsen ved Xbox Showcase både god eksponering og en mulighed for at opbygge et community omkring spillet. Hos Pine Creek Games håber man på at nå ud til den målgruppe af spillere, der ligger i feltet mellem de hardcore gamere og de mere cozy eller wholesome spillere.

– For os er det jo en super god måde at offentliggøre vores spil på og en god start på det community, vi gerne vil have omkring spillet, uddyber Salqvist.

Foto: Pine Creek Games

Hvad byder fremtiden på?

Studiet har for nuværende ingen andre projekter i gang i øjeblikket, men fremtiden kan byde på flere spil inspireret af naturen.

– Længere ud i fremtiden ville det være skønt at lave flere spil, der er inspireret af naturen og som er verdener, du kan blive en del af og udforske, men det må vente for nu, forklarer Salqvist.

Lige nu fokuserer studiet på at færdiggøre Winter Burrow, og der er allerede planer om udvidelser med flere områder og indhold.

– Der er allerede planer for at lave udvidelser til spillet med flere områder og indhold, så mon ikke vi kommer til at arbejde en del på det efter udgivelsen, siger Salqvist.

Foto: Pine Creek Games

Ved at spille Winter Burrow håber Salqvist, at spillerne vil udvikle en kærlighed til naturen og et stærkere ønske om at beskytte den. Han ønsker også, at spillet vil inspirere både voksne og børn til at lege og drømme mere frit i naturen.

– Mest af alt håber jeg, at de tager en forkærlighed for naturen med sig og et voksende ønske om at passe bedre på den. Jeg håber også, at de bliver inspireret til at turde lege og dagdrømme igen, afslutter Salqvist.

Med Winter Burrow har Pine Creek Games allerede gjort et stort indtryk i spilverdenen. Benjamin Salqvists passion for naturen skinner klart igennem i både spillets temaer og gameplay. Vi hos Arkaden glæder os til at følge Pine Creek Games og deres rejse med Winter Burrow, og vi håber det bedste for studiet fremover. Det bliver spændende at se, hvad fremtiden bringer for det talentfulde hold.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger





© Copyright - arkaden.dk