Anmeldelser

Den Sorte Svane-anmeldelse – Et chokerende indblik i den kriminelle underverden

Af Henrik Brandt
9 juni, 2024

Næsten to millioner har allerede set det første afsnit af Den Sorte Svane, som tager os bag kulisserne på den kriminelle underverden.

TV2’s dokumentarserie har mildest talt ikke kun taget den danske film -og serie scene, men hele det danske samfund med storm. Det afspejler sig i seertallene, hvor ifølge BT, det første afsnit er blevet set hele 1.859.000 gange.

Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har set en så velproduceret og fuldstændig overrumplende dansk dokumentar. Jeg satte det første afsnit på, og efter hvad der føltes som en time, havde jeg set alle fem afsnit. På grund af de chokerende og til tider absurde hændelser, og de mange skøre og lidt karikerede involverede personer, måtte jeg gang på gang minde mig selv om, at det ikke var en fiktiv dramaserie jeg så, men faktisk noget der har fundet sted.

Kamæleonen

Billede af Amira Smajic. Foto: TV2

Dokumentarserien følger den dansk-bosniske erhvervsjurist Amira Smajic, som med hendes stive blik, markeret kindben og iskolde ansigtsudtryk, agerer som en næsten frygtløs kamæleon. Hun har ifølge sig selv gennem en årrække bidraget til at hvidvaske penge for kriminelle miljøer i Danmark, herunder blandt andre rockergrupperne Bandidos MC, Hells Angels samt Satudarah MC såvel som gadebanderne Loyal to Familia og NNV. Ifølge dokumentaren tog hun selv kontakt til mediefolkene for at belyse samarbejdet mellem kriminelle personer, advokater, forretningsfolk og entreprenører.

Den nådesløse præmis for dokumentaren er, at Amira skal få alverdens gernings -og bagmænd til at konkret tilstå deres forbrydelser, så de enten kan blive sigtet for hvidvask, udnyttelse af smuthuller i skattesystemet eller drabsplaner. Til at gøre dette, får hun sit eget kontor som er plasteret til af overvågningskameraer, hvor alle disse kriminelle kommer ind og laver skumle planer. Men det gør også, at hun bliver sat i situationer, hvor hun enten skal spille puppetmaster eller kampleder. Men hendes kolde facade kommer lige så meget til udtryk, når hun sidder bag kulisserne sammen med Mads Brüggers og fortæller om hendes historie, og hvorfor hun har valgt at gå til offentligheden. Det gør, at hun ender med at fremstå meget usympatisk og ikke ret overbevisende. Jeg sad ofte og tænkte at hun ikke føltes ret troværdig, og måske havde en skjult agenda.

“Den onde skurk”

Billede af Fasar Abrar Raja. Foto: TV2

Fasar Abrar Raja, eller bare “Fasar” er næsten taget ud af en gangsterfilm med hans mørke lange snavsede hår og skæg, med mørke render under øjnene og et blik der næsten kan slå ihjel. Han er en omvandrende tikkende bombe, og som seere ved man aldrig hvornår bomben vil gå af. Med en kriminel baggrund, der tæller dømt for vold, våbenbesiddelse, trusler og smugling af 160 kg amfetamin, har man næsten lyst til at kalde ham en klassisk film-skurk.

En dokumentarisk thriller

Dokumentaren har en meget gennemført æstetik, hvor der er blevet filmet meget med drone henover københavns diset gader af morgentågen eller af overskyet og dunkle aftenbilleder. Når Mads laver en voiceover hvor han kort fortæller et recap af en hændelse, er der lavet fiktive visualiseringer der i den bedste David Fincher stil, der gengiver handlingsforløbet, hvilket giver en mere thriller-isk stemning end en klassisk dokumentar.

Det kriminelle edderkoppespind

Noget andet Mads og Co gør godt, er at formidle alle de forskellige “fagtermer” som underverden benytter sig af, så man som seer kan følge med i handlingen og hvordan edderkoppespindet af det kriminelle netværk udvider og krydser hinanden. Persongalleriet bliver også kun større og større, og her er afsnittene perfekt redigeret, så man kan følge med. Når der er sket et handlingsforløb, der trækker i nye tråde eller forbinder andre, kommer Mads lige med en voiceover og tilrettelægger, hvad den givne handling har af konsekvens for det overordnet billede.

Mads Brügger-effekten

Mads er en fremragende journalist der konstant lyder og fremstår velovervejet, og han er også god til at tage temperaturen, når pulsen stiger og tingene eskalerer. Jeg ville dog ønske, at han en gang imellem prøvede i lidt højere grad at knække Amiras iskolde facade, og måske spurgte mere ind til hendes fortid og hvorfor hun valgte at opsøge offentligheden.

Billede af Mads Brügger. Foto: TV2

For mig er Den Sorte Svane i en liga for sig selv, og ikke kun for danske dokumentarer men også udenlandske, og serien kommer til at have store konsekvenser fremadrettet. Mange af de involverede personer er enten blevet fyret eller bliver nøje undersøgt, og serien kan endda have store politiske konsekvenser.

Jeg sad gang på gang og tabte kæben, enten på grund af en chokerende udvikling i handlingen eller på måden de forskellige personer snakker om hvidvaskning, som vi andre snakker om at lave en kulørt-vask. Den Sorte Svane er ikke mindre end en historisk bedrift.

Medie: TV2 / TV2 Play

Tilrettelæggere: Peter E. Vesterlund, Steen Schat-Holm, Thomas Østerlin Koch, Mads Brügger

Medvirkende: Mads Brügger, Amira Smajic, Nicolai Dyhr, Fasar Abrar Raja, Martin Odgaard, Martin Malm

Genre: Dokumentar

Premieredato: 28. maj på TV 2 Play

Spilletid: Fem afsnit af 55 minutter

Selskab: TV2

Henrik Brandt – Skribent & Anmelder

Henrik lever og ånder for fantastiske, eventyrlige og skræmmende oplevelser – både i spil, film og tv-serier. Specielt dyrker han Star Wars, alt inden for superhelte -og gysergenren, og singleplayer-oplevelser på sin Playstation som ekstremsport. I stedet for at gå i kirke, bruger han tiden på at sidde i de hellige biografsales dunkle mørke, og bevidner filmenes fantastiske fortællinger som de er skabt til at blive oplevet.