Mest læste
Elsket 80´er science fiction-klassiker får forfriskende remake
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
One Life-anmeldelse – En vigtig og tankevækkende historie
Donald Sutherland R.I.P. 1935-2024: Disse 5 filmperler vil holde i 100 år
Elden Ring: Shadow of the Erdtree-anmeldelse – Et mesterstykke i skyggerne
Inderst Inde 2-anmeldelse – Pixar er tilbage med endnu en perle
Til Verdens Ende-anmeldelse – Viggo Mortensen giver os en anderledes western film
Starfield mods tager overhånd og resulterer i negativ kritik
Har vi endelig fået årsagen til, at Tango Gameworks skulle lukkes?
Black Myth: Wukong forsinket på Xbox – er det PlayStations skyld?
Kan Destiny 2 få en forløsning på 10 års arbejde?
Det er med blandede følelser, at jeg sidder og skriver denne anmeldelse. I 2017 overtalte en ven mig til at købe Destiny 2, da vi manglede et looter-shooter at spille, mens vi ventede på Borderlands 3.
Efter vi havde klaret spillet dengang, syntes jeg, at det var ret så ringe. Derfor rørte jeg det ikke mere, indtil jeg fik muligheden for at anmelde The Witch Queen-udvidelsen tilbage i februar 2022. I de fem år, der var gået, havde spillet transformeret sig til noget helt andet. Det havde fundet sin identitet og fundet ud af, hvilken historie det skulle fortælle.
Siden da har Destiny 2 altid været et spil, jeg har hoppet til og fra. Men efter en meget skuffende Lightfall-udvidelse og et par ligeså skuffende sæsoner, var det med lave forventninger, at jeg gik ind til The Final Shape. Jeg skulle jo nødigt blive skuffet igen. Men Bungie tager mig med bukserne nede og leverer en decideret magtdemonstration.
Alt er på spil
Historien i Destiny 2 er ret kompleks at gøre kort. Op til The Final Shape-udvidelsen har den populære Destiny-lore-Youtuber, My name is Byf, uploadet en 10-timers video, der forklarer hele loren i spillet. Den har jeg af gode grunde ikke set, så I må nøjes med min hurtige gennemgang.
For dem, der ikke kender til Destiny-universet, spiller man som en Guardian, der skal beskytte verden mod onde og mørke kræfter. En Guardian bliver udvalgt af en kæmpe entitet for lys kaldet The Traveller, der sender en magisk robot, kaldet en Ghost, ud for at være en slags stifinder for den Guardian, du vælger.
I The Final Shape har entiteten for mørke, The Witness, taget rod inde i The Traveller, hvilket kan få fatale konsekvenser, hvis ikke man redder kastanjerne ud af ilden, før det er for sent. Du skal derfor samle dit hold af NPC-Guardians, heriblandt Zavala, Ikora og The Crow, så I én gang for alle kan sætte en stopper for The Witness og redde universet.
The Final Shape er kulminationen på ti års historiefortælling og arbejde, der har stået på lige siden det første Destiny fra 2014. På mange måder kan det sammenlignes med The Avengers: Endgame, hvor alt også er på spil mod én ting, der forstyrrer univesets balance.
Heldigvis føles det om noget endnu mere episk end Endgame. The Final Shape formår at ramme alle de historiske beats lige i røven. Man lærer at forstå de ofre, der skal til, for at universet får en bedre fremtid, men man forstår også, hvad The Witness faktisk er ude på. Det handler ikke blot om, hvad der definerer en Guardian. Det handler om, hvad der skal definere fremtiden.
Puzzle galore
Gameplayet er endnu et højdepunkt. I vanlig Destiny-stil kombinerer de et hæsblæsende First Person Shooter med puzzles og platforming. Især puzzle-delen har de skruet en del op for i The Final Shape.
Tro mod kampen mellem lyset og mørket er mange puzzles netop baseret på dette. F.eks. skal du slå en fjende ihjel på en bestemt måde for at få lys-energi, som du skal bruge for at aktivere en plade. Samme tilgang gælder for den mørke energi.
Flere gange måtte jeg hoppe rundt i et par minutter, før jeg forstod logikken i det. Men når det klikker, får man en spiloplevelse, man ikke får nogen andre steder. Destiny 2 er et unikum af et spil, hvor live service-delen er helt eminent. Alle disse mechanics kunne sagtens være lavet i et singleplayer- eller co-op-spil. Men ved at gøre det til en live service-oplevelse, føler man sig som en del af Destiny-fællesskabet.
Personligt har jeg fundet stor glæde i at spille med nogle af Arkadens lyttere og læsere ovre på vores Discord og så småt introducere dem for dette fantastiske spilunivers. Næste stop må være at nedkæmpe det nye raid, Salvation’s End, med nogle af jer.
I The Final Shape introducerer Bungie en helt ny subclass til din karakter. Subclasses svarer lidt til, at man skal vælge element til sin Mage i World of Warcraft; skal man være fire, ice eller arcane? I Destiny kan man vælge mellem Strand, Solar, Void, Stasis og Arc som element til sin subclass. I The Final Shape har de tilføjet Prismatic-subclassen, hvor man kan kombinere mellem de forskellige subclasses. Vil man have granat-ability med Strand, men melee-ability med Solar? Ingen problem.
På mange måder føles det som om, at Bungie har sluppet tøjlerne fri. Lad power creep være en del af post-game-indholdet og lad folk have det sjovt med det. Førhen har de været begrænset af at skulle balancere og nerfe nogle ting, da der stadig var en masse indhold i støbeskeen.
Og dette leder mig videre til det store spørgsmål:
Hvad så nu?
Destiny 2 er ved lanceringen af The Final Shape gået væk fra de traditionelle sæsoner og er gået over til noget, de kalder for episoder. I den nuværende episode, der begyndte tirsdag, er det opdelt i tre akter. Det akt, vi startede på tirsdag, kalder de Echoes. Her følger man de efterdønninger, som er sket efter den store kamp i slutningen af The Final Shape.
Hver akt vil vare i 6 uger, hvilket vil sige, at en episode varer 18 uger i alt, modsat en sæson, der kun varede omkring 12 uger. I deres Journey Ahead-video fortalte de, hvad det næste år byder på. Destiny 2 er bestemt ikke færdigt, men spørgsmålet er, om det kan fastholde spillerne, nu hvor deres Endgame er overstået.
Jeg tror personligt på, at vi får et Destiny 3 på et tidspunkt. Uden at spoile for meget er der stadig en masse historier at fortælle i dette univers. Men som vi har fået fremvist til PlayStations Showcase, arbejder Bungie lige nu på et reboot af spillet Marathon, der også bliver et live service-spil.
Fremtiden for Bungie er derfor på plads de næste par år. Men jeg ser mest frem til et Destiny 3.
Konlusion
Destiny 2: The Final Shape er en magtdemonstration af en udvidelse, der formår at give en helt perfekt forløsning på over ti års arbejde. Selv med de tonedøve intermezzoer som Lightfall-udvidelsen og Season of the Wish har Bungie skruet historie og gameplay sammen til en helt unik spiloplevelse, du ikke finder andre steder.
Karaktererne har alle noget på spil, og i hver cutscene sidder man og frygter, om man mister dem. Selvom der stadig er en masse løse ender, der skal bindes i de kommende episoder, sidder man tilbage med en fuldendt saga mellem lys og mørke, der bliver afrundet med kærlighed til spillet og til spillerne.
Af hjertet tak, Bungie. Tak for oplevelserne og tak for at vise vejen for, hvad live service-spil også kan være.
Udvikler/Udgiver: Bungie / PlayStation Studios
Genre: Live Service, Looter Shooter, FPS
Platform: PC, PlayStation 5 (anmeldt på), Xbox Series X | S
Om skribenten:
Emil Øgaard – Skribent & Anmelder
Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.
- Warhammer 40,000: Space Marine II – Ny gameplay trailer sparker røv
- Glæder du dig til Beverly Hills Cop 4? Godt, for nr. 5 er allerede på vej!
- Har vi endelig fået årsagen til, at Tango Gameworks skulle lukkes?
- Sony lukker eftersigende finansieringen af PSVR2
- Microsoft refunderer Redfall DLC-købere
- Black Myth: Wukong forsinket på Xbox – er det PlayStations skyld?
- Donald Sutherland R.I.P. 1935-2024: Disse 5 filmperler vil holde i 100 år
- Ny episode af Betacritic Podcast- Inderst Inde 2, Tour de France: Med i Feltet
- Colin Farrell plaffer løs i ny The Penguin-trailer
- Fireside-anmeldelse – Venskab ved lejrbålet
- Alle Spider-Man filmene svinger tilbage i de danske biografer denne sommer – bliv klar her!
- Udviklerne bag klikke-spillet Banana benægter svindel
- PlayStation har ingen optræden i Tyskland
- The End of You-anmeldelse – Et ultra kort spil om at miste kærligheden
- XDefiant får Team Deathmatch
- One Life-anmeldelse – En vigtig og tankevækkende historie
- Spaceballs efterfølger på vej
- Warner Bros. udgiver Pedro Almodóvar’s første engelsksprogede film The Room Next Door
- Ny episode af Arkaden Podcast- Skuffede Nintendo Direct?
- Højdepunkterne fra det nyeste episode af House of the Dragon
- Elsket 80´er science fiction-klassiker får forfriskende remake
- Speed 2-stjerne castet i Terrifier 3
- Shadow of the Erdtree: Den nye Elden Ring-udvidelse er den bedst anmeldte DLC nogensinde
- Steam Next Fest Juni 2024: De 10 bedste demoer
- Nye tegn på Spider-Man 2 spinoff
- Valorant konsol-preview – Alt det man mangler på konsol
- Playstation Portal – Nu med offentligt internet
- Fans er skuffet over ‘Blood and Cheese’ scene i første episode af House of the Dragon sæson 2
- Starfield mods tager overhånd og resulterer i negativ kritik
- FromSoftware’s præsident overvejer co-op i fremtidige spil
- Alt du skal vide om Kingdom Come: Deliverance 2: Stort interview med manden bag spillet
- Elden Ring: Shadow of the Erdtree-anmeldelse – Et mesterstykke i skyggerne
- The Talos Principle 2: Road to Elysium-anmeldelse – Et komplekst punktum
- Første kig på ‘A Quiet Place: The Road Ahead’
- Still Wakes the Deep-anmeldelse – Helvedet til søs
- Efterfølger til Lords of the Fallen kommer i 2026
- Top Gun: Maverick-stjerne scorer hovedrolle i An Officer and a Gentleman-remake
- Inderst Inde 2 pixarlerer Will Smiths Bad Boys-comeback til atomer
- Scream 2- bluray-anmeldelse – En tidløs slasher-klassiker
- Arkaden Podcast anmelder- XDefiant
- Wizard With a Gun udvikleren Galvanic Games lukker ned
- Todd Howard i stort interview: Shattered Space bliver mere traditionelt Bethesda end Starfield
- Sea of Thieves oplever synkende skude på PS5 kort efter lancering
- Hvad tid træder Elden Ring DLC ud af skyggen?
- Star Wars Outlaws tager 25-30 timer at gennemføre
- Elden Ring – Sådan forbereder du dig til Shadow of the Erdtree
- Songs of Silence-preview – Et interessant og spændende take på strategigenren
- Democracy 4: Console Edition-anmeldelse – Stemmer fint, men savner lidt spræl
- Sonys Until Dawn-film afslører nogle af skuespillerne
- Furiosa er ikke alene: Disse klassikere stor-floppede også
- X-Men ‘97-anmeldelse – En hyldest til 90’erne og tegneserierne
- Tango Gameworks lukker og slukker med hyggelige billeder
- V Rising til PlayStation 5-anmeldelse – Vampyrerne rejser sig igen
- Drive-Away Dolls – bluray-anmeldelse – Den sidste road movie er ikke død endnu
- Warcraft General Manager forlader Blizzard efter 12 år
- Emily Blunt i tidlige forhandlinger på Spielbergs kommende Scifi-Blockbuster
- Robert Pattinsons planer om Possession-remake skaber grundlag for et stort spørgsmål
- Sea of Thieves klarer sig fortsat godt på PlayStation
- Astro Bot er Showcase Champion
- Loollipop Chainsaw RePOP genopstår med trailer og udgivelsesdato
- Gears Of War: E-Day kommer måske allerede i 2025
- Disse spil kommer til PlayStation Plus i juni
- PS5-spillere kan snart deltage i Discord-voicechat direkte fra deres konsol
- Advokatfirma går imod store konglomerater som Sony og Valve
- DOOM: The Dark Ages skuer fremad ved at kigge bagud
- Diablo IV: Sæson 4-anmeldelse – Dæmoner og loot i stride strømme
- Terrifier 3-instruktør lovpriser det makabre VFX-hold
- Destiny 2: The Final Shape-anmeldelse – Magtdemonstration
- Dansk spil fremvist ved Xbox Games Showcase: Mød Pine Creek Games
- Spændende rygte: Skal Marvels X-Men instrueres af Jordan Peele?
- Til Verdens Ende-anmeldelse – Viggo Mortensen giver os en anderledes western film
- Dwayne Johnson skadet under filmoptagelse
- Indika-anmeldelse – En bizar oplevelse alle skal prøve
- Inderst Inde 2-anmeldelse – Pixar er tilbage med endnu en perle
- Britisk spilkæmpe i problemer
- Nyt Metal Gear Solid spil får en snigende udgivelsesdato
- Flertallet af Elden Ring-spillerne ‘er slet ikke klar’ til DLC’en
- The Boys – Sæson 4 – Anmeldelse – Fuldstændig fantastisk
- Dansk spilstudie vinder prestigefyldt Apple-pris
- Ny episode af Arkaden Podcast- Vores reaktion på Xbox Games Showcase!
- Dragon Age: The Veilguard præsenteret med 20 minutters gameplay – Se det her!
- Akimbot-Preview – Vi har Ratchet and Clank derhjemme
- World of Warcraft: The War Within-preview – Forvirringen var stor, men der er masser af dybde
- Nine Sols-anmeldelse – Mesterlig gryderet
- Aloft hands-off-preview – Anderledes men unikt take på survival-genren
- Citizen Sleeper 2: Starward Vector kommer i begyndelsen af 2025 – Se gameplay her!
- Nicolas Winding Refn-skuespiller scorer stor Predator rolle
- Bad Boys: Ride or Die vender biografkrisen på hovedet og indkasserer 104 millioner dollars
- Se 14 minutters gameplay fra Star Wars Outlaws – og læs Arkadens reaktion her!
- Activision afslører Black Ops 6-indhold for hver Game Pass tier
- Obsidian afslører udgivelsesdatoen på Avowed – ved en fejltagelse
- Phil Spencer antyder kommende Xbox håndholdt konsol
- Flintlock: The Siege of Dawn-preview – Akrobatik i krudtslam & gudsbespottelse
- Xbox showcase var et festfyrværkeri af spil: 10 trailere du skal se
- Diablo IV får sin første expansion til oktober
- Arkaden Podcast Anmelder- Fallout 76
- Nyt populært indie mascot gyserspil: Indigo Park
- 85-årige Ian McKellen vender tilbage som Gandalf…. hvis han ellers er i live
- Alan Wake II: Night Springs DLC-anmeldelse – Vidunderligt syret
- Den Sorte Svane-anmeldelse – Et chokerende indblik i den kriminelle underverden