Ad Banner

Anmeldelse

Destiny 2: The Final Shape-anmeldelse – Magtdemonstration

Foto: Bungie

Af Emil Øgaard
13 juni, 2024

Kan Destiny 2 få en forløsning på 10 års arbejde?

Det er med blandede følelser, at jeg sidder og skriver denne anmeldelse. I 2017 overtalte en ven mig til at købe Destiny 2, da vi manglede et looter-shooter at spille, mens vi ventede på Borderlands 3.

Efter vi havde klaret spillet dengang, syntes jeg, at det var ret så ringe. Derfor rørte jeg det ikke mere, indtil jeg fik muligheden for at anmelde The Witch Queen-udvidelsen tilbage i februar 2022. I de fem år, der var gået, havde spillet transformeret sig til noget helt andet. Det havde fundet sin identitet og fundet ud af, hvilken historie det skulle fortælle.

Siden da har Destiny 2 altid været et spil, jeg har hoppet til og fra. Men efter en meget skuffende Lightfall-udvidelse og et par ligeså skuffende sæsoner, var det med lave forventninger, at jeg gik ind til The Final Shape. Jeg skulle jo nødigt blive skuffet igen. Men Bungie tager mig med bukserne nede og leverer en decideret magtdemonstration.

The Pale Heart, hvor The Final Shape foregår i, ser uhyggeligt godt ud. Foto: Bungie

Alt er på spil

Historien i Destiny 2 er ret kompleks at gøre kort. Op til The Final Shape-udvidelsen har den populære Destiny-lore-Youtuber, My name is Byf, uploadet en 10-timers video, der forklarer hele loren i spillet. Den har jeg af gode grunde ikke set, så I må nøjes med min hurtige gennemgang.

For dem, der ikke kender til Destiny-universet, spiller man som en Guardian, der skal beskytte verden mod onde og mørke kræfter. En Guardian bliver udvalgt af en kæmpe entitet for lys kaldet The Traveller, der sender en magisk robot, kaldet en Ghost, ud for at være en slags stifinder for den Guardian, du vælger.

I The Final Shape har entiteten for mørke, The Witness, taget rod inde i The Traveller, hvilket kan få fatale konsekvenser, hvis ikke man redder kastanjerne ud af ilden, før det er for sent. Du skal derfor samle dit hold af NPC-Guardians, heriblandt Zavala, Ikora og The Crow, så I én gang for alle kan sætte en stopper for The Witness og redde universet.

The Final Shape er kulminationen på ti års historiefortælling og arbejde, der har stået på lige siden det første Destiny fra 2014. På mange måder kan det sammenlignes med The Avengers: Endgame, hvor alt også er på spil mod én ting, der forstyrrer univesets balance.

Heldigvis føles det om noget endnu mere episk end Endgame. The Final Shape formår at ramme alle de historiske beats lige i røven. Man lærer at forstå de ofre, der skal til, for at universet får en bedre fremtid, men man forstår også, hvad The Witness faktisk er ude på. Det handler ikke blot om, hvad der definerer en Guardian. Det handler om, hvad der skal definere fremtiden.

Den kække Cayde-6 (Nathan Fillion) kigger også forbi. Foto: Bungie

Puzzle galore

Gameplayet er endnu et højdepunkt. I vanlig Destiny-stil kombinerer de et hæsblæsende First Person Shooter med puzzles og platforming. Især puzzle-delen har de skruet en del op for i The Final Shape.

Tro mod kampen mellem lyset og mørket er mange puzzles netop baseret på dette. F.eks. skal du slå en fjende ihjel på en bestemt måde for at få lys-energi, som du skal bruge for at aktivere en plade. Samme tilgang gælder for den mørke energi.

Flere gange måtte jeg hoppe rundt i et par minutter, før jeg forstod logikken i det. Men når det klikker, får man en spiloplevelse, man ikke får nogen andre steder. Destiny 2 er et unikum af et spil, hvor live service-delen er helt eminent. Alle disse mechanics kunne sagtens være lavet i et singleplayer- eller co-op-spil. Men ved at gøre det til en live service-oplevelse, føler man sig som en del af Destiny-fællesskabet.

Personligt har jeg fundet stor glæde i at spille med nogle af Arkadens lyttere og læsere ovre på vores Discord og så småt introducere dem for dette fantastiske spilunivers. Næste stop må være at nedkæmpe det nye raid, Salvation’s End, med nogle af jer.

I The Final Shape introducerer Bungie en helt ny subclass til din karakter. Subclasses svarer lidt til, at man skal vælge element til sin Mage i World of Warcraft; skal man være fire, ice eller arcane? I Destiny kan man vælge mellem Strand, Solar, Void, Stasis og Arc som element til sin subclass. I The Final Shape har de tilføjet Prismatic-subclassen, hvor man kan kombinere mellem de forskellige subclasses. Vil man have granat-ability med Strand, men melee-ability med Solar? Ingen problem.

På mange måder føles det som om, at Bungie har sluppet tøjlerne fri. Lad power creep være en del af post-game-indholdet og lad folk have det sjovt med det. Førhen har de været begrænset af at skulle balancere og nerfe nogle ting, da der stadig var en masse indhold i støbeskeen.

Og dette leder mig videre til det store spørgsmål:

Hvad så nu?

Destiny 2 er ved lanceringen af The Final Shape gået væk fra de traditionelle sæsoner og er gået over til noget, de kalder for episoder. I den nuværende episode, der begyndte tirsdag, er det opdelt i tre akter. Det akt, vi startede på tirsdag, kalder de Echoes. Her følger man de efterdønninger, som er sket efter den store kamp i slutningen af The Final Shape.

Hver akt vil vare i 6 uger, hvilket vil sige, at en episode varer 18 uger i alt, modsat en sæson, der kun varede omkring 12 uger. I deres Journey Ahead-video fortalte de, hvad det næste år byder på. Destiny 2 er bestemt ikke færdigt, men spørgsmålet er, om det kan fastholde spillerne, nu hvor deres Endgame er overstået.

Jeg tror personligt på, at vi får et Destiny 3 på et tidspunkt. Uden at spoile for meget er der stadig en masse historier at fortælle i dette univers. Men som vi har fået fremvist til PlayStations Showcase, arbejder Bungie lige nu på et reboot af spillet Marathon, der også bliver et live service-spil.

Fremtiden for Bungie er derfor på plads de næste par år. Men jeg ser mest frem til et Destiny 3.

Den nye Prismatic-subclass giver dig helt nye farver og abilities. Foto: Bungie

Konlusion

Destiny 2: The Final Shape er en magtdemonstration af en udvidelse, der formår at give en helt perfekt forløsning på over ti års arbejde. Selv med de tonedøve intermezzoer som Lightfall-udvidelsen og Season of the Wish har Bungie skruet historie og gameplay sammen til en helt unik spiloplevelse, du ikke finder andre steder.

Karaktererne har alle noget på spil, og i hver cutscene sidder man og frygter, om man mister dem. Selvom der stadig er en masse løse ender, der skal bindes i de kommende episoder, sidder man tilbage med en fuldendt saga mellem lys og mørke, der bliver afrundet med kærlighed til spillet og til spillerne.

Af hjertet tak, Bungie. Tak for oplevelserne og tak for at vise vejen for, hvad live service-spil også kan være.


Udvikler/Udgiver: Bungie / PlayStation Studios

Genre: Live Service, Looter Shooter, FPS

Platform: PC, PlayStation 5 (anmeldt på), Xbox Series X | S


Om skribenten:

Billede af Emil Øgaard

Emil Øgaard – Skribent & Anmelder


Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.





© Copyright - arkaden.dk