Inderst Inde 2-anmeldelse – Pixar er tilbage med endnu en perle

Af Lasse Bjørnsten Rasmussen
12 juni, 2024

En tankevækkende perle, som er både for de små, større og ældre i familien

Inderst Inde er en Pixar animationsfilm, som havde udgivelse i 2015. Den vandt blandt andet en Oscar for bedste animationsfilm og den blev også nomineret som best writing og original screenplay. Filmen handler om den unge pige Riley, der som alle os andre er styret af vores følelser. Det kan være svært når man er i udviklingsfasen i sit liv, at der samtidig sker en masse forandringer rundt om en, men også inde i en. Inde i Riley, lever følelserne Glæde, Triste, Vrede, Frygt og Afsky.

Men efter begivenhederne i den første film begynder Riley for alvor at ændre sig. Hun er netop på vej ind i pubertetstiden, hvor humørsvingninger, svedlugt og overtænkning fylder. På grund at dette, ankommer der således også nye følelser inde i hendes hoved. Byd velkommen til Angst, Flove, Misundelse, Ennui (Det betyder kedsomhed) og til sidst, Nostalgi.

Foto af: Pixar Animation Studios

Fantastisk underholdning, krydret med alt det fantastiske og tankevækkende emner som der skal være i en god Pixar film

Riley skal til at starte på en ishockey skole, hvor hun skal bevise sig selv overfor træneren til, at komme med på eliteholdet. Men samtidig, er hun lige kommet i puberteten og tager derfor forskellige beslutninger og foretager handlinger som ikke stemmer overens med hvordan hun var som barn. Hendes nye følelser er med til at spænde ben for hende og de skubber også hendes tidligere følelser væk.

Mere har jeg ikke lyst til at beskrive da jeg helt oprigtigt syntes at det her er en af Pixars absolut bedste film i mange år. Jeg syntes de har været lidt hit or miss, for tiden, med deres film, men med Inderst Inde 2, så rammer Pixar plet med alle tre dart pile. Jeg kan bare se det for mig. En familie tager sine mindre børn eller lidt større børn ind for at se den. Når filmen er slut, så har alle taget noget med fra filmen på deres helt egen måde. De voksne kan se udviklingen i karakteren Riley igennem deres børn og børnene og de yngre kan spejle sig med Riley og måske blive klogere på hvad de egentlig selv føler.

Foto af: Pixar Animation Studios

Der er en hel sekvens i filmen som foregår i et slags fængsel inde i Rileys hoved, som var noget af det sjoveste jeg længe havde set og det fik også rigtig mange fra pressen til at grine højlydt. Jeg elsker når familiefilm på denne her måde ikke afskrækker de voksne. Der er nemlig også taget højde for de voksne i en film som denne her. Alt er ikke bare fjol og sjov, nej, der er faktisk også undertoner af sorg og at man skal holde fast i, hvem man som menneske er og hvad man er villig til at give slip på for, at opnå sine mål.

Jeg var investeret i filmen fra start til slut og det var jeg blandt andet på grund af de danske stemmeskuespillere. De gør et fantastisk godt stykke arbejde. Fanny Bornedal som Angst og Silan Maria Budak Rasch som Misundelse er nogle af de nye skuespillere og nok også dem der gjorde det bedst af den nye gruppe af følelser. Men der er selvfølgelig også dem som var med førhen. Cecilie Stenspil som Glæde, Jacob Morild som Frygt og Lisbeth Wulff som Triste. Jeg har ikke en finger at sætte på de danske stemmer, vær ikke bange for at gå ind og se den med dem.

Foto af: Pixar Animation Studios

Inderst Inde 2 er et sanseligt vidunder, med klassisk Pixar sjov og ballade, tankevækninger og en fantastisk historie for alle mennesker, ligegyldig alder. Efter nogle år med blandet kvalitet fra Pixar, efter min mening, så føles Inderst Inde 2 som et tilbageslag på alle cylindre. Tag hele familien med på en nede på jorden historie om udvikling af følelser, krop og hvordan man er som menneske og om ens tanker om fremtiden. Jeg tør godt sige, at det er den bedste animationsfilm jeg har set i år og lige nu kan jeg ikke se den blive overgået af nogle andre.

Instruktør: Kelsey Mann

Skuespillere: Danske stemmer: Cecilie Stenspil, Lærke Winther, Fanny Leander Bornedal, Molly Egelind, Jesper Ole Feit Andersen, Lisbeth Wulff, Peter Zhelder, Silan Maria Budak Rasch.

Genre: Animation, eventyr, komedie, familiefilm

Premieredato: 13/6 2024

Spilletid: 96 minutter

Selskab: Pixar Animation Studios

Lasse Bjørnsten Rasmussen – Skribent & Anmelder

Lasse lever og ånder for film, spil og tv-serier, og elsker at formidle det. Han er en ung purk, der har taget sine første skridt ind i medieverdenen, som har fascineret ham siden han for første gang fik en PlayStation 2-kontroller i hånden og en Nintendo DS ved siden af sig.