Ad Banner

Anmeldelse

Indika-anmeldelse – En bizar oplevelse alle skal prøve

Foto: Odd Meter

Af Kasper Hansen
12 juni, 2024

Det gode og det onde, det varme og det kolde, helvede og himlen. Kan det ene eksistere uden det andet?

INDIKA er udviklet af et russisk spilstudie, der går under navnet Odd Meter. For at gøre spillet til en realitet, har der nærmest været blod, sved og tårer. Odd Meter var godt og vel et år inde i udviklingen af titlen, da den russiske regering iværksatte et ødelæggende angreb på Ukraine.

For at fortsætte arbejdet på spillet forlod ti ud af de fjorten medarbejdere fra Odd Meter deres hjem i Rusland, velvidende at de måske aldrig fik mulighed for at vende tilbage. Man kan roligt sige der har været en yderst passion for at vække denne titel til livs. Men var det så det værd måske aldrig at kunne vende hjem igen?

Det er set fra en vinkel i tredjepersons og er et historiedrevet puzzle-spil, der udspiller sig i et grotesk og alternativt Rusland fra slutningen af det 19. århundrede. Her krydser en ung nonne, der fører samtaler med djævelen, veje med en undsluppen straffefange, der taler med Gud. Denne trættende og forvirrende tragikomedi er præsenteret i en uventet og kunstnerisk arthouse-stil. Men det skraber også lidt til overfladen med andre stilarter. F.eks. ender man ud i 8-bit grafik.

Indika der netop har afbrudt et ritual med sin lidt anderledes ageren. Foto: Kasper Hansen/INDIKA

En simpel præmis i et ellers obskurt univers

Vi følger den titulære protagonist, Indika, som i flokken af nonner slet ikke virker til at være velkommen, elsket eller anerkendt. Nærmere set virker hun, til forskel fra de andre, klodset.

Det kommer sig nok også af, at i de påtvungne indvielser og ritualer opstår der mentale problemer, som gør, at Indika skaber utilsigtede bevægelser der gør, at de andre nonner er frastødt – og så kæmper hun med en dæmon indeni. Muligvis derfor ses hun også med forkerte øjne af andre.

Nu nævner jeg godt nok protagonist her i starten, men som sådan er der hverken en helt eller en skurk. Snarere et kort og koncentreret eventyr, hvor præmissen er noget så simpel som at aflevere et brev til Danilov kloster.

Derefter følger der en yderst besynderlig, men samtidig også dragende og spændende oplevelse gennem skove, miner, vindmøller og mange andre alsidige lokationer. Faktisk har det en ret bred vifte af æstetiske lokationer, på trods af at vejret er blæsende om vinteren og fyldt med sne.

Landskabet, som man ofte vil befinde sig i. Foto: Kasper Hansen/INDIKA

INDIKA har været en så besynderlig oplevelse

At læse denne overskrift vil nok tyde på, at jeg ikke kan lide INDIKA. Men jeg må sige tværtimod. Nok er det utroligt mærkeligt og virkelig en obskur oplevelse, men både historiens progression, det narrative og lyden går alle sammen i spænd.

Om end hvor mærkeligt det føles, så er der gemt en fantastisk oplevelse omkring både uskyld og skyld. Hvordan må en nonne synde for at nå det mål, der er sat for dagen? Hvad sker der ved at møde de rigtige, men samtidig forkerte mennesker?

Spillet foregår som sagt i tredje persons perspektiv i det meste af oplevelsen, men med små korte afbræk oplever man Indikas fortid gennem en 2D-platformer sat i pixeleret stilart. De er korte og præcise med det, gameplayet skal fortælle, og det fungerer rigtig godt.

Samtidig er den lyd, der er lagt ind, absurd og skifter også tone – ofte afhængig af hvordan spillet fremskrider. Det burde måske ikke fortjene anerkendelse, men fordi alle de ting spiller på de samme tangenter, så føles det hele naturligt.

Et indblik i den pixeleret verden som også vil finde sted i spillet. Foto: Kasper Hansen/INDIKA

Et tankevækkende budskab

INDIKA er et spil, der afslører stadig dybere lag, jo mere man fordyber sig i det, og inviterer til en grundig udforskning af dets filosofiske aspekter. Det udfordrer vores syn på religion og opfattelse og skubber os til at konfrontere de komplekse nuancer af godt og ondt, som gennemsyrer vores liv.

Det fungerer i bund og grund som et spejl på menneskeheden—en kompleks blanding af tanker, overbevisninger og handlinger.

Det lyder måske af meget, men jeg lå vågen nogle timer, da jeg egentlig skulle sove og reflekterede over INDIKA. Jeg synes virkelig det har noget på hjerte, og selvom spillet ofte er ret barskt, så er det samtidig en meget smuk fortælling.

Indika, som skal krydse vej over forstørret fisk hængt til tørre. Foto: Kasper Hansen/INDIKA

Sjove puzzles

Til tider kan gameplayet føles tungt, men der er en del puzzles at finde, og de er alle deres egne. Der er kun enkelte undtagelser, hvor der opstår gentagende puzzles. Jeg nåede derfor ikke at kede mig, men jeg kan sagtens forstå, hvis andre kommer til det.

Der var enkelte gange, hvor jeg oplevede framedrops og lidt hakken, men ikke i så stor grad, at jeg blev påvirket af det. Hvad jeg dog blev irriteret over, var enkelte intense sekvenser, som stoppede i et væk med en sort skærm, fordi man var nået til et checkpoint, og spillet skulle loade.

Det dræbte lidt sekvenserne og gav en lidt antiklimatisk følelse, især i de intense dele af spillet. “Cut to black” var der flere steder, hvor man ikke regnede med det, og det var nok mit største irritationsmoment. Jeg føler også, at der enkelte steder var et lille plothul, hvor jeg sad med en tanke om, hvordan vi var nået hertil lige pludselig. En lille cinematisk sekvens kunne måske have løst det problem.

Konklusion

INDIKA vil absolut ikke være for alle, men jeg kan kun anbefale det. Det er en af de mærkeligste spiloplevelser, jeg nogensinde har haft, men samtidig også en virkelig smuk fortælling med et vildere budskab, end jeg havde regnet med.

Og så leverer den også en af de mest brutale og hjerteskærende scener jeg nogensinde har set, som virkelig ramte mig hårdt. Med en lydside der er så mærkelig at den passer til den i forvejen besynderlige rejse gør at alt går op i en højere enhed og dermed er INDIKA også en af de bedste spiloplevelser jeg har haft i 2024.


Udvikler/Udgiver: Odd Meter | 11 Bit Studios

Genre: Adventure, Puzzle

Platform: PlayStation 5 (anmeldt på), Microsoft Windows, Xbox Series


Om skribenten:

Kasper Hansen – Skribent & Anmelder


Kasper har tidligere været skribent og anmelder for GamersLounge. De kompetitive spil som FIFA, Hearthstone og Call Of Duty-serien er nogle, han bruger mange timer på. men via en voksende passion har han også skabt en stor kærlighed til historiedrevne spil – særligt AAA-spil.





© Copyright - arkaden.dk