Ad Banner

Førstehåndsindtryk

World of Warcraft: The War Within-preview – Forvirringen var stor, men der er masser af dybde 

Foto: Blizzard

Af Lasse Bjørnsten Rasmussen
11 juni, 2024

Den nye expansion til World of Warcraft er lige kommet ud i beta og jeg har taget et kig på den

Jeg prøvede den her Beta med de mest åbne arme overhovedet. Jeg har tilsammen nok spillet World of Warcraft i omkring 20 timer i hele mit liv. Med andre ord så ved jeg INGENTING om spillet og universet. Jeg vidste på forhånd, at jeg skulle bruge noget tid på at vænne mig til det og finde ud af hvordan de forskellige mekanikker fungerede. Verdenen er også blevet kæmpestor og kan være overvældende for nye spillere, men jeg var klar på en udfordring.  

Foto af: Lasse Bjørnsten Rasmussen / Blizzard

Ekstrem forvirring, men det er mere min egen skyld 

Som man nok havde forventet, så havde jeg det selvfølgeligt svært ved at komme ind i spillet. Jeg forstod intet af, hvad der foregik, hvor jeg skulle hen, hvad de forskellige knapper gjorde og hvordan jeg rejste til et nyt område. Alle de spørgsmål sad jeg med hele den første dag, jeg spillede spillet. Men det er nok mere min egen skyld, end spillets, da jeg ikke har sat mig ind i spillet igennem årene. Jeg har dog spillet det så meget nu, at jeg har fået en bedre forståelse af, hvordan nogle af tingene fungerer, men der er stadig lang vej til den fulde forståelse.  

Men det her preview handler ikke om min forståelse af spillet som helhed, men den nye expansion, The War Within. Betaen udkom den 5. juni og den er fyldt med nye lokationer, karakterer, monstre og masser af nye quests og historier. Da jeg ikke har styr på de historiske karakterer og lore, var jeg alligevel ret investeret i historien. Det er tydeligt, at udviklerne har lagt masser af kærlighed ind i deres spil. Jeg er på mange måder meget imponeret over, hvor mange år de har kunnet holde spillet kørende med konstante udvidelser i historien og universet, men også at holde deres spillere beskæftiget hele tiden.  

Når man kommer længere ind i The War Within områderne og de quests man nu tager ud på, opdager man, hvor sindssygt dygtige udviklerne er til at variere både fjender og områder. Jeg havde oprigtigt lyst til at lære mere omkring, hvorfor landområderne er, som de er og hvorfor nogle er endt dårligt, mens andre har et rigt område.  

Foto af: Lasse Bjørnsten Rasmussen / Blizzard

Der er kommet en ny spilbar race til spillet, som hedder Earthen. Det er en titan-forged race, som er lavet af sten. Ja, du læste rigtigt, levende sten! Dem støder man også på i løbet af historien.  

Konklusion 

Selvom oplevelsen som helhed har været ekstremt forvirrende som ny spiller, kan jeg ikke benægte, at World of Warcraft har et sindssygt veletableret univers og en dybde i deres RPG-elementer, som stadig i dag ikke er blevet overgået. Og med The War Within, så går de ikke i den forkerte retning. De nye områder og karakterer er oprigtigt spændende. Dog er der små fejl hist og her, men det tænker og håber jeg bliver fikset til den fulde lancering. Jeg er klar på at indleve mig endnu mere i universet og faktisk kunne lære spillet ordentligt, så jeg ikke sidder som et stort spørgsmålstegn. Jeg kan godt forstå, hvorfor folk har spillet det i mere end 20 år.

World of Warcraft: The War Within udkommer på PC 26. august.

Lasse Bjørnsten Rasmussen – Skribent & Anmelder


Lasse lever og ånder for film, spil og tv-serier, og elsker at formidle det. Han er en ung purk, der har taget sine første skridt ind i medieverdenen, som har fascineret ham siden han for første gang fik en PlayStation 2-kontroller i hånden og en Nintendo DS ved siden af sig.





© Copyright - arkaden.dk