Ad Banner

Features

Alt du skal vide om Kingdom Come: Deliverance 2: Stort interview med manden bag spillet

Foto: Warhorse Studios

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
18 juni, 2024

Daniel Vávra fortæller i interviewet om hvor stort et spil Kingdom Come Deliverance 2 er, men også om de forbedringer man har lavet, hvilke udfordringer studiet har mødt, og hvad han håber spillere vil tage med sig fra middelalderspillet

Det er godt to måneder siden, at Warhorse Studios annoncerede, at Kingdom Come: Deliverance 2 var på vej. Forinden havde jeg deltaget i et online event, hvor spillet blev vist frem, og jeg var ganske imponeret over, hvad jeg så. Det første spil var guf for en som mig, der med 15 års erfaring i at undervise i historie altid har været interesseret i spil, der har et historisk udgangspunkt. Kingdom Come: Deliverance ramte noget, som meget få spil havde gjort forinden. Udover at være et rigtigt godt spil med et spændende narrativ og interessante gameplay-ideer, så var Kingdom Come: Deliverance en ret hardcore historiesimulator, der i høj grad tog sit udgangspunkt i historien og lod os være smedesønnen Henry, der steg i graderne og endte med at være bedste ven med adelssønnen Hans Capon.

Previewet, jeg deltog i, efterlod mig dog med flere spørgsmål, som jeg nu har haft mulighed for at stille spillets game director, Daniel Vávra.

Tjekkiske Daniel Vávra har gennem sin karriere fungeret som forfatter, game director og game designer. Han er nok mest kendt som hovedforfatteren bag de succesfulde spil Mafia, Mafia II og Kingdom Come: Deliverance, som nu har en efterfølger på vej. Vávra er også medstifter af Warhorse Studios, som han grundlagde i 2011 sammen med Martin Klíma.

Hvad kan vi forvente os af Kingdom Come: Deliverance 2?

Warhorse Studios arbejder på nuværende tidspunkt på at gøre Kingdom Come: Deliverance 2 klar til udgivelse senere i år. Spillet er en direkte efterfølger og bygger videre på historien og karaktererne fra det første spil, men spillet bliver, ifølge Daniel Vávra, større og bedre på alle mulige måder.

– Mange mekanikker er blevet forbedret eller opdateret, og grafikken er markant forbedret med to verdenskort, en kæmpe by og et nyt lyssystem, der især får interiøret til at se fantastisk ud, uddyber Daniel Vávra om de visuelle forbedringer, der desuden også indeholder nye karakterer med 3D-scannede ansigter af rigtige skuespillere, bedre ansigtsanimationer og fuld performance capture i cutscenes.

Spillets handling og karakterer

Historien starter præcis, hvor det første spil sluttede, hvor Henry, der indledningsvist er personlig livvagt for den unge lord Hans Capon, har til opgave at levere en vigtig besked til fjendens adelsmænd med det formål at stoppe borgerkrigen og hjælpe den tilfangetagne konge. Undervejs tager tingene en uventet drejning, og både Henry og Capon bliver involveret i større begivenheder og møder mange interessante personer, hvoraf mange af dem er historiske karakterer.

– De bliver en del af en gruppe, der minder om dem, vi husker fra gode gamle film som Magnificent Seven, Dirty Dozen eller Kelly’s Heroes, uddyber Vávra.

Forbedringer og feedback

Det første spil fik overordnet set en rigtig flot modtagelse, men som med alle spil var der nogle elementer, som kunne forbedres. Spillet havde blandt andet et lockpicking-system, der var meget udfordrende, men også kampsystemet, hvis fokus på realisme kunne være svært at beherske. Heldigvis har mange spillere været gode til at give feedback på spillet, og hos Warhorse Studios har man taget tilbagemeldingerne alvorligt og brugt meget tid på at gennemgå al den feedback, de har fået.

– Vi prøvede at tage hånd om alle de ting, folk fortalte os om det første spil. De første par måneder gjorde jeg ikke andet end at gennemgå feedback og forberede dokumenter om, hvordan vi kunne bygge videre på det, hvad vi skulle ændre, og hvordan vi kunne forbedre det, forklarer Vávra.

Som en direkte konsekvens af denne feedback har spillet for eksempel fået et mere tilgængeligt kampsystem, hvor der dog stadig er fokus på at bevare realismen.

– Vi har forenklet styringen en smule, og strategien er ændret på en måde, at defensivt spil ikke belønnes så meget. Samtidig har karaktererne fået nye animationer og ansigtsudtryk under kampene, forklarer Vávra.

Der er også kommet et hav af andre nye tilføjelser til spillet herunder et nyt smede-minispil, armbrøster samt tidlige krudtvåben og muligheden for at kaste sten fra slotte eller skubbe stiger med hellebarder op mod borgmure under belejringer. Kampene under de større slag er også mere omfattende end før.

Udvidet verden

Verden i Kingdom Come: Deliverance 2 er også væsentlig større end i forgængeren, og allerede under det tidligere nævnte preview-event blev det tydeligt for mig, at der er flere slotte og vartegn, som alle, præcis som i det første spil, er baseret på virkelige steder, og som er blevet rekonstrueret med hjælp fra historikere og arkitekter.

– Spillet er meget større i omfang; vi har to verdenskort i stedet for kun ét, og vi har en kæmpe by. Du kan næsten bruge vores by i spillet som en virtuel guide til den virkelige by, siger Vávra.

Kingdom Come: Deliverance 2 bliver på alle måder større end forgængeren. Både i størrelse og ambitionsniveau. Foto: Warhorse Studios

Narrativ og humor

Spillets narrativ er baseret på virkelige historiske begivenheder, men er meget menneskeligt og fuld af humor.

– Flere kaldte stemningen i vores seneste trailer for “middelalderens GTA V”. Hvilket ikke er en dårlig sammenligning. På en god måde, fortæller Vávra.

Daniel Vávra forklarer samtidig, at det bedste ved Kingdom Come: Deliverance 2 for ham er historien og karaktererne. Han fortæller, at hans mål er at give spillerne en autentisk oplevelse af middelalderens Bøhmen og livet på den tid, hvilket bedst opnås gennem en god historie og interessante karakterer.

– Karaktererne er det vigtigste element i enhver historie, fortæller han og fortsætter:

– Folk elskede karaktererne i det første spil, og jeg håber, at de også bliver glade denne gang. De vil møde gamle karakterer som Capon og præsten Godwin, der får en langt større rolle denne gang, men de vil også møde mange nye, hvoraf en del vil være historiske personer. Og selvfølgelig bliver det en vild rejse igen. Dine nærmeste venner er en gruppe lejesoldater kaldet Devil’s Pack, opkaldt efter en berømt historisk person, uddyber han.

Samtidig vil spillerne kunne træffe valg, der påvirker historiens forløb. Det er netop et af kendetegnene ved Warhorse Studios spil, hvor mange opgaver og historien kan tilgås på mange forskellige måder.

Kampsystemet er blevet forenklet, så det er mere tilgængeligt. Samtidig er der et væld af nye animationer, der gør det mere realistisk rent visuelt. Foto: Warhorse Studios

Teknologiske udfordringer

Spillet er udviklet med en betydeligt modificeret Cryengine, som Vávra beskriver som unik og imponerende, men det er ikke ensbetydende med, at der ikke har været udfordringer.

– Vi står over for teknologiske udfordringer hver eneste dag. Alt er en kæmpe udfordring. Vi simulerer tusindvis af NPC’er på et niveau, som ingen andre RPG-spil har gjort før. Vi skal presse alt dette ind i hukommelsen sammen med en gigantisk by. Vores kriminalitetssystem er et af de mest komplicerede derude, og oveni det sigter vi efter at have den bedste grafik, timevis af cutscenes og ultimativ karaktertilpasning, der giver dig mulighed for, at lag på lag, at lave din karakter. Det er virkelig udfordrende, fortæller Vávra.

En uforglemmelig oplevelse

Daniel Vávra håber, at spillerne vil tage en uforglemmelig oplevelse med sig fra spillet, med mennesker, de vil elske og en historie, de ikke vil glemme foreløbig.

– Og som en sideeffekt er det også en sjov historielektion for alle, der er interesserede i riddere, konger og slotte i Europa, siger Vávra, før han slutter af med at takke alle fans for den store støtte Warhorse Studios har fået:

– Jeg vil gerne takke alle for den enorme støtte, vi har fået fra dem!

Kingdom Come: Deliverance 2 udkommer senere i år, men vi har i skrivende stund endnu ikke fået en konkret udgivelsesdato. Jeg skal dog være den første til at indrømme, at jeg glæder mig helt utroligt meget til at tage turen tilbage til middelalderens Bøhmen og finde ud af, hvordan fortællingen udvikler sig for Henry, Hans og alle de andre karakterer, jeg er kommet til at holde så meget af.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger





© Copyright - arkaden.dk