Ad Banner

Anmeldelse

Diablo IV: Sæson 4-anmeldelse – Dæmoner og loot i stride strømme

Af Morten Vilstrup Pedersen
13 juni, 2024

Allerede efter 20 minutters spilletid har jeg fundet fire legendaries. Det lover virkelig godt, men er det nok til at vaske skuffelsen fra sæson 2 væk?

Tidligere…

Normalt byder en sæson på en lille historie, nye monstre og et tvist med unikke evner som man kan forbedre. Sæson to havde fokus på vampyrer mens sæson tre havde fokus på Zoltun Kulle og mekanisk konstruerede monstre. Det var med blandet succes, og især sæson tre tog næsten livet af Diablo IV. Denne sæson er et helt andet monster. Historien og de unikke evner er ikke eksisterende, til gengæld er der lavet ufatteligt mange ændringer i forhold til hvor meget loot der dropper, og hvilke stats der ender på dit udstyr.

De mange små ændringer

Loot Reborn bringer en masse ændringer med sig. Hermed en kort gennemgang af de mindre detaljer.

– Så snart du rammer 9.230 i Armor kan du ikke komme højere op.

– Alle ingredienser du skal bruge ved smeden eller til at gamble med dropper nu oftere og du kan have op til 2.500 Mumuring Obols.

– Din hest kan løbe hurtigere i byerne

– Amuletter og ringe vil have mere Elemental Resistance.

– Helltides har endnu flere monstre og dropper flere Abberant Cinders

– Du kan endelig trade med dine venner, dog ikke Uber Uniques.

– Du kan nu få et kæledyr som hjælper dig med at samle materialer op.

Småting som man kunne forvente af en lidt større opdatering i hvilket som helst spil. Men det er kun en forsmag på hvad der venter dig når du åbner Diablo IV op. Forskellen mellem sæson tre og fire er som nat og dag. Det helt store omdrejningspunkt, og selve undskyldningen for Diablo IV‘s eksistens er kampen mod dæmonerne, og kampen om at finde nyt udstyr. Noget der desværre ikke har været helt så godt repræsentere tidligere.

D4 Sæson 4 Helltide – Foto af: Blizzard Entertainment / Morten Vilstrup Pedersen

Codex of Power

Det er nemmere end nogensinde før at holde styr de evner man får ved at nedbryde de legendaries man finder. Når først du har låst op for dem har du den for evigt, og de bliver langsomt opgraderet, hvis du nedbryder nogen der er bedre. Det er slut med at gemme dem i dit inventory, og holde styr på hvad for en du skal bruge næste gang du finder et bedre item. En lille ændring, som gør at du hurtigt kommer tilbage til det vigtige i Diablo IV.

Man kan ikke andet end at kigge tilbage til starten af Diablo IV og udstøde et lettet suk. Lettelsen over at man ikke længere skal mikrostyrer hver enkelt gem, power eller materiale. Hvad tænkte de dog på?

Tempering & Masterworking

Man har fjernet alle de ubrugelige stats, men introduceret et helt nyt virvar af ting du kan putte på dit udstyr. Gennem Tempering kan du tilføje specifikke stats f.eks. X% mere skade når en barbarian går berserk. På Legendaries kan man tilføje hele to nye stats. Det kræver dog at man først låser op for disse ved at finde Tempering Manuals. Man finder heldigvis hurtigt masser af disse.

Med Masterworking kan du forbedre disse stats som du har tilføjet og nå endnu mere skade. Det kræver dog specielle materialer som kun kan findes ved at kæmpe sig igennem The Pit.

Battlepass Sæson 4 – Foto af: Blizzard Entertainment / Morten Vilstrup Pedersen

Nu med Rifts uden rigtig at være Rifts?

Du har nået level 100, hvad skal du nu bruge tiden på? Måske The Pit? I sin reneste form er The Pit egentlig bare Rifts fra Diablo III, men uden at du skal bruge nogle specielle sten til at starte det. Det er sågar nærmest 1:1 den samme monolit som man bruger til at starte The Pit med.

I alt sin enkelthed går det ud på at slå nok fjender ihjel, før uret løber ud, så man får adgang til bossen. Når du har klaret et niveau, får du adgang til højere niveauer. Hele målet med The Pit er at få de materialer som bosserne dropper. Man kan bruge materialerne til at forbedre sit udstyr, og dermed få adgang til højere niveauer. Derefter kan man få flere materialer og få adgang til ja… I kender hele møllen. Bosserne dropper også Stygian Stones som giver adgang til level 200 Uber Bosser.

Det er måske ikke lige den mest originale ide, men det fungerer. Hvorfor har man så bare ikke valgt at kalde det Rifts?

Helltides er nu rent kaos

Helltides kan nu udvikle sig til et sandt inferno af dæmoner. Jo flere dæmoner du slår ihjel, jo mere eftersøgt bliver du. Det er en slags GTA Wanted Level bare med dæmoner. Hvis du når højt nok op, sender helvede en sværm af dæmoner samt deres største dæmon efter dig. Du kan til tider ikke se dig selv for blod, magi og massakre. Det føles fantastisk og udmattende på samme tid.

Som i de tidligere sæsoner kan man ved at bruge nogle specifikke materialer, som dropper i helltide, hidkalde en stor boss. Hvis du synes det var kaotisk før så bare vent, man skal igennem horder af dæmoner før Blood Maiden viser sig, og hun er bestemt ikke sådan lige at få bugt med.

Helltide er også blevet mere tilgængelig, og kan nu findes på alle World Tiers. Igen en lille ændring, men det åbner bare op for meget mere adspredelse når man starter en frisk karakter. Denne sæson indeholder også en ny eliksir kaldet Profane Mindcage, som øger den mængde cinders man finder samt forhøjer monstrenes level med ti. En sjov lille mulighed for at presse den blodrøde citron lidt mere, hvis man gerne vil. Det vides dog ikke om denne eliksir kun er tilgængelig i denne sæson.

Vessel of Hatred

Det kom som en glædelig overraskelse at vi allerede kan se frem til udvidelsen til Diablo IV til Oktober. Vessel of Hatred har muligheden for at bygge videre på nogle gode grundsten som sæson fire lægger. Forhåbentlig bliver det mere end blot en ny class og nogle nye områder at slå monstre ihjel.

Vessel of Hatred Reklame – Foto af: Blizzard Entertainment / Morten Vilstrup Pedersen

Konklusion

Det er både befriende og skræmmende på samme tid, at Diablo IV nu er kommet til et punkt, hvor vi endelig kan kigge fremad i stedet for tilbage. Der er endelig styr på de mest irriterende ting. Man kan endelig fokusere på at hakke monstre i småstykker, og finde nyt udstyr i stedet for at bruge utallige minutter på at sortere ens oppakning. Jeg har næsten ikke brugt mit stash denne sæson, for jeg behøver vitterligt ikke opbevare noget til senere. Dog med undtagelse af enkelte dele, som måske skal bruges til at lave det perfekte udstyr senere. Alle materialer bliver opbevaret og gemt helt naturligt. Alt står klar når du skal i gang ved smedjen.

Vi har været vant til at der har været lidt historie i en sæson. Selvom det kan ligge på et meget meget lille sted i denne omgang gør det faktisk ikke noget. For progressionen i spillet er endeligt på plads. Man flyver fra Helltides, til Nightmare Dungeons, til The Pit og videre til Uber Bosser. Derimellem krydrer man oplevelsen med enkelte Quests, Whispers og World Bosser. Medmindre man virkelig laver en obskur karakter, er man altid lidt foran, og man kan hele tiden skrue lidt ekstra op for sværhedsgraden for at presse sig selv. Man rammer aldrig et loft hvor man bare ikke kan komme videre. Begynder man at dø ofte ved man at man skal til at forbedre ens karakter, og kigge lidt dybere på ens udstyr.

Sæson 3 efterlod en rigtig dårlig smag i munden, og jeg gav det sølle 2/6. Dette er en klar forbedring af hele spillet. Selv casual spillere har nu en chance for at nå end game uden at skulle dedikere alt deres tid til at min/maxe. Spillet virker nu mere klar end nogensinde før til Vessel of Hatred.

Udvikler/Udgiver: Blizzard Entertainment / Blizzard Entertainment

Genre: Action RPG, Hack and slash, Co-op

Platform: Playstation, Xbox (Anmeldt på) & PC

Morten Vilstrup Pedersen – Skribent & Anmelder


Morten har en bachelor i Engelsk, og arbejder til daglig med Salg og Service i det mørke Jylland. Hans allerførste rigtige spiloplevelse var Pokemon Blå på tysk i de glade GameBoy dage. Det rangerer også ret højt på listen over yndlingsspil, men nr. 1 må absolut være Neverwinter Nights. Alt, der kan games på skal der games på, og han ejer derfor både PC, Xbox, PlayStation og Switch.





© Copyright - arkaden.dk