Mest læste
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Love Lies Bleeding-anmeldelse – Muskler, blodig og liderlig
IF – fantasivenner-anmeldelse – En finurlig fortælling om vigtigheden i at beholde sit barnlige hjerte
Epic idømt kæmpebøde for Fortnite-reklamer
Peter Jackson: Derfor kommer der nye Ringenes Herre film
HBO Max hamrer Dune: Prophecy trailer direkte i fjæset på dig
Assassin’s Creed Shadows har fået en udgivelsesdato og en trailer – Se traileren her! Og læs om alle de nye detaljer
Ny episode af Arkaden Podcast- Gamere raser mod Xbox
Sandheden om Imperials lydproblem – det ser ikke godt ud for biografen
Boy Kills World-anmeldelse – Vild action- ekstremt ringe plot
En ny sæson og en ny mekanisk trussel truer Sanctuary. Der er fyldt med episk loot, fælder og en velkendt stemme fra Diablo III, men er det nok til at være underholdende?
Tidligere…
Sæson 2 var et højdepunkt for Diablo IV. Det bød på forfriskende gameplay, masser af indhold og efterspurgte opdateringer.
Vampyr temaet spillede lige ind i Diablo IV‘s stemning, og virkede som en naturlig forlængelse af universet. Det viste hvordan sæsoner i Diablo IV har mere indhold og mere historie end i tidligere spil. Samtidig viste det også, hvordan det kunne holde spillet friskt, indtil de længe ventede udvidelser.
Nu er en ny sæson sat i gang, og det må virkelig være hårdt at bo i Sanctuary. Hver tredje måned kommer der en ny overnaturlig katastrofe, som truer med at tage livet af dig. Ironisk nok lyder det som min opfattelse af de seneste par år i virkeligheden…
En mekanisk Diablo-Pal og gode tiltag
Sæson 3 byder på en ny stor trussel i form af Malphas. En stor styg dæmon, som vil ødelægge Sanctuary med hans hær af konstruerede monstre. Malphas har fået adgang til dybe og mørke hemmeligheder. Hemmeligheder, som tidligere har været under beskyttelse af ingen ringere end Zoltun Kulle. Dette medfører, at man skal finde frem til Malphas og dermed igennem sæsonens store omdrejningspunkt: De farefyldte Vaults.
Vaults fungerer basalt set som Dungeons, hvor man skal gennemføre nogle opgaver før man kommer til en sidste boss/område. Krøllen på halen er, at der er fælder overalt. Jo flere fælder du går i, jo dårligere loot kan du potentielt få til sidst. Det bringer et helt nyt aspekt til Diablo IV.
Den anden store del af denne sæson er at man får adgang til en lille robothjælper. Den følger dig som et lille kæledyr, forskellen er bare at dette kæledyr kan skyde med ild, helbrede dig eller på anden vis hjælpe dig i kamp. Ved at gennemføre Vaults finder man stille og roligt opgraderinger til en selv og ens lille hjælper.
Udover disse tilføjelser, som hænger sammen med sæsonens overordnede tema, er der også masser af andet nyt som yderligere forbedrer kampen mod dæmonerne.
Nogle af de mest vigtigste er blandt andet:
– Nye Uniques
– Helltides er nu kontinuerlige. De varer 55 minutter og har 5 minutters pause indtil den næste starter.
– Living Steel og Mystery kister er nu markeret med orange på kortet.
– Nedtællinger til Events kan nu ses på ens kort.
Djævlen ligger i detaljerne
En vigtig ændring i forhold til tidligere sæsoner, er at historien ikke længere bliver holdt tilbage af, hvor langt du er kommet i dine sæson-udfordringer. I de tidligere sæsoner skulle man udføre X antal opgaver for at åbne op for næste niveaus opgaver og mere historie. I sæson 3 kan man stille og roligt fokusere på historien først, indtil man når til et punkt, hvor man skal bruge nogle items, som kun kan fås igennem de såkaldte Vaults.
Det gav en forfærdelig ujævn fornemmelse, når man hele tiden skulle ud og lave andet end historie. På den anden side er det så nemmere at se, hvor lidt historie der egentlig er nu. For hver sæson bliver Diablo IV bedre, men jeg vil stadig sige, at det først nu er ved at være på det stadie, som det burde have været på ved udgivelse. Det er først nu, at ens progression ikke føles som et kæmpe arbejde, det er først nu, at den rigtige mængde guld og udstyr dropper og det er måske liiiiiige en tand for sent.
Metaltræthed
Det lyder alt sammen rigtig godt, men desværre, som de intetsigende “nye” monstre, udviser sæson 3 en underlig slags metaltræthed. Som tidligere nævnt så er de nye Vaults denne sæsons store trækplaster. De startede som en interessant ny tilgang til Diablo. Noget som udfordrede dig til at tænke ud af boksen, men er hurtigt blevet udvandet. Der gik meget få dage fra sæson 3 udkom, til at der blev udgivet en ny patch, som ændrede Vaults ret drastisk.
Ideen bag Vaults er, at man “køber” wards i starten og disse wards skal bruges til at åbne kister i det allersidste rum. Hvis man bliver ramt af en fælde, bliver der trukket én fra det samlede antal wards. Hvis alt går galt, kan man derfor risikere ikke at kunne åben de gyldne kister for enden. Afhængigt af hvilken Tier man spiller på, ændres der på hvor mange wards, man skal bruge.
Når man ser traileren og hører hvordan det fungerer, lyder det egentlig som en fantastisk måde at vende Diablo lidt på hovedet. Nu skal du faktisk tænke over, hvordan du positionerer dig. Det nytter ikke noget at fare frem og banke alt synder sammen, fordi du nu skal holde øje med spyd i gulvet, roterende flammekastere og dartpile der kommer ud af pedistaler.
Især det allersidste rum havde mulighed for at være rigtig intenst. For ikke nok med at det er dækket med fælder, så er du også lukket inde med et hav af fjender.
Problemet er bare, at det er aaaaaaalt for nemt at undgå fælderne. Man kan, hvis man vil, parkere sig selv i et hjørne uden fælder og lade de blodtørstige dæmoner komme til en selv eller se dem dø langsomt i fælderne. Jovist, jo højere sværhedsgraden er, jo sværere bliver det at stå stille, men det er kun på grund af monstrenes stigende skade og intet andet. Og dette er vel at mærke EFTER den første patch næsten overflødiggjorde selve fælderne og brugen af wards. De første par Vaults jeg nåede at prøve var det ikke muligt at købe særlig mange wards og man enten fejlede eller var nødt til at snyde ved at finde det sidste rum og derefter løbe tilbage og købe wards.
Udvalget af fælder er også ufatteligt begrænset (de gør i øvrigt heller ikke meget skade) og selvom der er en håndfuld forskellige Vaults, så føles de alle sammen ens og er lige kedelige at se på. Når man har set en mørk og dyster kælder med fælder, har man set dem alle. Jeg får mere nydelse ud af at pumpe vand ud af min egen kælder for 28. gang efter endnu en regnbyge.
Konklusion
Når solen går ned over endnu en blodindsmurt og nådesløs dag i Sanctuary, må man desværre erfare, at sæson 3 ender med at gøre mere skade end gavn. Hvad skal man føle, når sæsonens hovedformål pludselig bliver ligegyldigt? Det føles som om hele ideen til sæson 3 enten ikke blev gjort færdig eller testet ordenligt. Det kunne have tvunget folk til at tænke sig om, inden de blot rendte ned gennem de grå og triste gange, men nej. Det blev hurtigt ændret tilbage til grind.
Måske det er for højpandet at forvente høj kvalitet til noget, der skal presses ud hver tredje måned. Jeg kan bare ikke se gennem fingre med noget, der på den ene side slet ikke passer ind i Diablo IV og på den anden side kunne have været fedt. Sæson 3 står også i kontrast til sæson 2. Hvor man i sæson 2 opgraderede sine egne færdigheder, opgraderer man nu sin robot. Det fjerner en eller anden form for magt fra ens egen karakter.
Det føles mærkelig at sige, der mangler indhold i et spil, der udgiver sæsoner med nyt indhold med fast interval. Måske det bare er det rigtige indhold der mangler? Det kan sagtens være, jeg har stirret mig blind på alle de seje ting, man kunne finde i Diablo II, men lige nu er alle de seje ting i Diablo IV i endgame, og hvis vejen dertil er tung og kedelig, så når man aldrig dertil. Jeg vil klart anbefale, at man springer sæson 3 over.
Udvikler/Udgiver: Blizzard Entertainment / Blizzard Entertainment
Genre: Action RPG, Hack and slash, Co-op
Platform: Playstation, Xbox (Anmeldt på) & PC
Morten Vilstrup Pedersen – Skribent & Anmelder
Morten har en bachelor i Engelsk, og arbejder til daglig med Salg og Service i det mørke Jylland. Hans allerførste rigtige spiloplevelse var Pokemon Blå på tysk i de glade GameBoy dage. Det rangerer også ret højt på listen over yndlingsspil, men nr. 1 må absolut være Neverwinter Nights. Alt, der kan games på skal der games på, og han ejer derfor både PC, Xbox, PlayStation og Switch.
- Sony Xperia sætter ny standard for billedkvalitet
- John Wick spin-off med Donnie Yen annonceret
- Assassin’s Creed Shadows har fået en udgivelsesdato og en trailer – Se traileren her! Og læs om alle de nye detaljer
- Peter Jackson: Derfor kommer der nye Ringenes Herre film
- IF – fantasivenner-anmeldelse – En finurlig fortælling om vigtigheden i at beholde sit barnlige hjerte
- Boy Kills World-anmeldelse – Vild action- ekstremt ringe plot
- Love Lies Bleeding-anmeldelse – Muskler, blodig og liderlig
- HBO Max hamrer Dune: Prophecy trailer direkte i fjæset på dig
- House of the Dragon stjerne castet i James Gunns kommende Supergirl
- Ny episode af Arkaden Podcast- Gamere raser mod Xbox
- Order to go for ny Tomb Raider-serie
- Game of Thrones: House of the Dragon sæson 2 lander trailer
- V Rising-anmeldelse – Survival-genren har fået nyt blod
- PlayStation 5 sælger stadig- men rammer ikke prognoser
- Epic idømt kæmpebøde for Fortnite-reklamer
- Kingdom of the Planet of the Apes er et hit – gudskelov
- Meryl Streep modtager Æres-Guldpalme i Cannes
- BREAKING: 60-årige Nicolas Cage skal spille… Spider-Man!
- Ny Blade Runner? Seneste trailer kunne tyde på det
- Så er der nyt om Lord of the Rings: The Rings of Power
- Tillykke med de 80 år, George Lucas
- Sandheden om Imperials lydproblem – det ser ikke godt ud for biografen
- PlayStation præsenterer ny ledelse
- R.I.P. Roger Corman 1926-2024: Her er hans mest mindeværdige film
- Anya Taylor-Joy har meget minimal dialog i Furiosa
- Assassin’s Creed Shadows fremvises på onsdag
- Square Enix skifter strategi efter nedslående regnskab
- Nomineret til 3 Nordic Game Awards: Mød Floppy Club og Rytmos
- Rygte: Nyt Doom spil afsløres ved Xbox Showcase i juni
- Se Trine Dyrholm forvandle sig til koldblodig barnemorderske i isnende klip
- Russo brødrenes Herkules-projekt storsyltet af Disney
- 3 anbefalinger – Tema: Cartoon Saloon
- “Jeg har brug for en yngre Mad Max, ikke Mel Gibson”, siger Furiosa-instruktøren George Miller
- Bliver The Fantastic Four udskudt, igen?
- 28 Years Later udkommer næste år
- Constantine stjerne castet i Pinocchio gyserfilm
- Mere end et rygte? Sigourney Weaver i spil til kommende Star Wars-rolle
- Animal Well-anmeldelse – Mystisk mesterværk
- Arkaden Podcast anmelder- Hellblade: Senua’s Sacrifice
- The Phantom Menace slår vild Disney+ rekord
- Sony og LEGO indgår nyt Horizon-samarbejde
- Ghost of Tsushima fjernes fra Steam i lande uden adgang til PlayStation Network
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Bedtime Digital Games
- De 10 Bedste: Spil på Game Pass
- Dansker skal instruere international gyser
- Teaser klar til tredje sæson af The Bear
- John Malkovich castet i The Fantastic Four. Men som hvem?
- Fra Aquaman til Spider-Man. James Wan udset som Spider-Man 4´s kommende instruktør
- The Rogue Prince of Persia udskudt på grund af Hades II
- Første Teaser Trailer til ‘Lee’ med Kate Winslet er ude, og måske titlens navn lyder bekendt for dig?
- Xbox’ CEO Phil Spencers lejr bliver bombet i Fallout 76
- God of War Ragnarök kommer måske meget snart til PC
- Crow Country-anmeldelse – Ægte gysernostalgi fra 90’erne
- Rygte: Hellblade 2 kommer til PlaySation
- Velkendte ansigter sikrer rekordår for Capcom
- Nyt Jurassic World-spil lander senest i 2026
- Ny episode af Betacritic Podcast- The Fall Guy, Challengers, Monkey Man
- Ralph Ineson er officielt castet som “The Devourer of Worlds”, Galactus i Fantastisc Four-filmen
- Invincible Sæson 2-anmeldelse – En stærk fortsættelse
- Er der opdateringer om GTA VI på vej?
- To nye Ringenes Herre film på vej fra Peter Jackson. Men der er et men…
- Heading Out-anmeldelse – Fed stil men skuffende spil
- I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
- ’Kingdom of the Planet of the Apes’ DVD/Blu-ray udgivelsen vil indeholde en ”Rå” version af filmen.
- Ny Twisters trailer: næppe stille før storm
- Medie: Flere Xbox-fyringer kan være på vej
- Nordic Game Awards 2024: Her er de nominerede!
- Microsoft: Vi skal lave flere ‘små’ spil
- Arkaden fortæller: Med spiludvikling som passion
- F**k! The Fall Guy flopper fælt
- Marvel Studios klar til kraftig forårsrengøring
- Bungie forkæler PC- og PlayStation-spillere med gratis Destiny 2-udvidelser
- Castes Dwayne Johnson som X-Men superskurken Apocalypse?
- Jack Ryan – The Final Season-bluray-anmeldelse – Et absolut værdigt punktum
- Ny episode af Arkaden Podcast- Skandaler for BÅDE PlayStation og Xbox!
- TopSpin 2K25-anmeldelse – Intensitet uden diversitet
- Remedy skrotter multiplayer-spil
- Kingdom of the Planet of the Apes-anmeldelse – Eventyrlig og actionfyldt abefest
- The Garfield Movie-anmeldelse – Garfield er tilbage for hele familien
- Microsoft lukker flere store Bethesda studier
- Lords of The Fallen og Sniper Ghost Warrior Contracts 2 er på vej til Game Pass
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Hitman World of Assassination
- Nintendo: Vi afslører snart Switch-efterfølger
- Fast And Furious 11 vil gå tilbage og hylde begyndelsen
- Destiny 2: Into the Light-anmeldelse – Et smukt plaster på såret
- Ringenes Herre-stjerner begræder kollegas pludselige dødsfald
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Lilys Garden
- Første look på Superman: Hvem var det lige Henry Cavill var?
- Gamerne elsker PlayStations ‘numse-spil’, eller hvad?
- Spilbranchen om sin nye organisation: “Vi ønskede at lave noget, der kunne samle hele branchen”
- Shadow of the Erdtree bliver den “første og sidste” DLC til Elden Ring
- The boys – sæson 4 – så er der altså trailer
- Apex Legends sæson 21 – Solo mode vender tilbage!
- Tales of Kenzera: Zau-anmeldelse – En tynd kop Wakanda the
- Arkaden Podcast anmelder- Stellar Blade
- Se Adam Driver stoppe tiden i Francis Ford Coppolas nye Megalopolis teaser
- Nyt PlayStation tiltag fører til Helldivers 2 review bombing
- Ghost of Tsushima på PC kræver ikke PSN – medmindre du vil spille co-op
- Nyt Tomb Raider spil vil foregå i Indien- påstår rygter
- Grounded-anmeldelse – Endnu et meningsløst overlevelses spil?