Mest læste
Elsket 80´er science fiction-klassiker får forfriskende remake
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
One Life-anmeldelse – En vigtig og tankevækkende historie
Donald Sutherland R.I.P. 1935-2024: Disse 5 filmperler vil holde i 100 år
Elden Ring: Shadow of the Erdtree-anmeldelse – Et mesterstykke i skyggerne
Inderst Inde 2-anmeldelse – Pixar er tilbage med endnu en perle
Til Verdens Ende-anmeldelse – Viggo Mortensen giver os en anderledes western film
Starfield mods tager overhånd og resulterer i negativ kritik
Har vi endelig fået årsagen til, at Tango Gameworks skulle lukkes?
Black Myth: Wukong forsinket på Xbox – er det PlayStations skyld?
Den danske spilindustri buldrer derudaf i disse år, og der bliver produceret kvalitetsspil i mange forskellige genrer, men en spiltype vi ikke ser fra danske studier er zombiespil. Det bliver det nu lavet om på
Danmark har nemlig fået et nyt indie-spilstudie, KeyQuest Studio, der er grundlagt af Niels Ryding Olsson og Christian Stanislav Kobbernagel. Efter mange års erfaring inden for iværksætteri og webudvikling har de nu kastet sig over spilindustrien med deres første projekt, Dead Ends.
Hvem er KeyQuest Studio?
Niels og Christian har været venner hele livet og har arbejdet sammen de sidste otte år, hvor de har været med til at starte og drive to af Danmarks største B2B-webportaler, Saxis.dk og Capino.dk.
Niels Ryding Olsson fungerer som CEO, lead programmør og teknisk ansvarlig. Med en baggrund i markedsføring og en HD-uddannelse samt erfaring med iværksætteri, har Niels selv lært at programmere. Han står for både historieudvikling og lyd i spillet. Christian Stanislav Kobbernagel er lead grafisk designer og animator. Han styrer den visuelle identitet for både spillet og studiet. Uddannet som multimediedesigner, har Christian arbejdet som webdesigner og animator. Han er også selvlært inden for 3D-modellering og visuelle effekter.
Niels og Christian elsker spil, hvilket er deres indgangsvinkel til spiludvikling. De havde længe ønsket at arbejde med spil og overvejede først at lave en webportal i spilbranchen, da det var deres baggrund. Men efter nogen tid blev de enige om, at det, der virkelig tændte en ild i dem, var tanken om at lave spil. Det er den kreative proces, de brænder for.
– Vi vil rigtig gerne være med til at bidrage til den voksende danske spilscene. Vi synes, at vi har så meget kreativitet at byde på herhjemme, og vi vil gerne være med til at sørge for, at kreativiteten bliver forløst og kommer ud over landets grænser, udtaler de og fortsætter:
– Vores vision er at lave spil, som folk elsker at spille sammen med deres venner. Så må vi jo se, hvor det bærer hen.
Brugeroplevelsen i centrum
Nu er de to kammerater klar til at vise deres første spilprojekt frem. Et projekt, hvor deres baggrund inden for webudvikling har gjort, at de er meget fokuserede på brugerorientering, hvilket de bringer med sig ind i spiludviklingen.
– Jeg tror, vi er meget fokuserede på brugeroplevelsen, fordi vi har brugt så mange år på at optimere hjemmesider og sørge for, at de var nemme at navigere. Det er noget, vi taler meget om, når vi udvikler. Forstår folk det her? Er det tydeligt, hvad man skal gøre? Det er spørgsmål, vi ofte stiller hinanden, forklarer Niels Ryding Olsson.
Generelt er teamet meget brugerorienterede, derfor går de også meget op i at være åbne omkring udviklingen og være lette at komme i kontakt med, så de kan tage imod feedback og forslag fra folk, som potentielt kunne tænke sig at spille deres spil, når det udkommer.
Navnet KeyQuest Studio
Da det nye studie søgte efter et navn til virksomheden, var Niels begyndt at læse bogen Ready Player One, som handler om en virtuel verden inde i et VR-spil. Historien handler grundlæggende om kærlighed til popkultur, hvor hovedpersonerne sendes på en “Quest”, hvor de skal finde tre “Keys” for at vinde. For at vinde denne quest skal man have en enorm kærlighed til popkultur og kende alle de rigtige referencer til gamle film, spil, bøger, tegneserier osv.
– På en måde er dette studie vores Key Quest, fordi vi tror, at det er vores enorme kærlighed til popkulturen, som skal være fundamentet for de ting, vi laver. Når vi nu laver et zombie-spil som Dead Ends, bruger vi referencer fra alle de film, spil, tegneserier m.v., som vi selv elsker inden for den genre, siger Niels Ryding Olsson.
Dead Ends
Dead Ends foregår i et post-apokalyptisk USA, hvor spilleren som lejesoldat skal hente forsyninger og redde overlevende i farlige zoner fulde af zombier og andre udøde skabninger. Spillet skiller sig ud ved at kombinere scavenging fra survival-spil med intense action-sekvenser og loot progression, som vi kender fra spil som Destiny, Borderlands og Diablo.
– Regeringen, militæret og verdens største våbenproducent WMD Industries har nu indledt Project Dead Ends. Projektet har til mål at indhegne afgrænsede zoner med kæmpe betonmure, sådan at ingen kan komme ind eller ud. Ideen er, at disse zoner kan genetableres som små samfund. Inde i disse zoner er der fuldt af zombier og andre udøde skabninger. Desværre er der også vigtige forsyninger, som det tilbageværende samfund har brug for, for at fungere. For ikke at tale om overlevende, der ikke nåede med ind i karantænezonen, før portene blev lukket, forklarer teamet.
Der udloddes store pengepræmier til dem, der melder sig til at begive sig ind i disse zoner for at hente forsyninger, redde overlevende og klare forskellige opgaver for regeringen og WMD Industries. Spilleren tager rollen som en af disse modige sjæle.
– Zombie-spil er ofte survival-spil, hvor fokus er på at holde sig i live. Derfor skal man samle ressourcer og mad, og man skal bygge en lejr og crafte ting osv. Vi har beholdt scavenging-delen, altså det med at gå på opdagelse og finde brugbare ting, men har smidt alle survival mechanics ud, forklarer Niels.
Spilleren bliver ikke sulten eller træt eller forkølet, som man ser i andre survival-spil. I stedet er dette et action-spil. I Dead Ends er du lejesoldat med adgang til alt, hvad regeringen og WMD Industries kan tilbyde af droner, tanks, turrets, miner, bombardementer og avancerede våben, som du kan kalde ned fra himlen, når du er inde i zonen. Samtidig byder spillet også på tilfældigt genererede våben og udstyr med perks i forskellige niveauer af sjældenhed, som man kender fra Destiny, Borderlands, Diablo og lignende spil.
– Kombinationen af at have det her korte intense loop, hvor du dropper ind i zonen og skal klare dig frem til extraction på 15-30 minutter, blandet med scavenging fra survival-spil og loot progression, mener vi er en unik sammensætning i en zombie apokalypse setting, uddyber de.
Små bump på vejen
Den største udfordring for KeyQuest Studio har været at finde balancen mellem at være åbne for nye idéer og holde sig til det, de er i gang med.
– Det kræver en stor mængde af systemer, animationer, lyd, effekter, lys og UI, før et spil føles som et spil. Alle disse elementer skal spille sammen for at skabe en samlet oplevelse, siger Niels og supplerer:
– Det betyder også, at det er ret svært at vurdere, om man er på rette vej, før mange af disse ting er på plads. Man skal virkelig have is i maven nogle gange og stole på, at det man tænker er rigtigt, for det kan tage mange måneder, før man faktisk kan spille det og se, om man havde ret.
Inspiration og fremtidsplaner
KeyQuest Studio henter inspiration fra både nye og gamle spil samt popkultur. De har lavet en liste over zombiefilm, som de ser sammen for at hente inspiration. De har erfaret at der kan komme nogle sjove idéer ud af at se film og så tænke over, hvordan man kan lave en game mechanic ud af det, der sker i filmen. Studiet er også inspireret af spil som Command and Conquer Generals, Hitman og Resident Evil.
– Vi er inspireret af spil der kan balancere tingene og have det bedste fra begge verdener, så det hverken bliver for fjollet eller for seriøst, siger de.
Hvad angår fremtiden, så ser KeyQuest Studio ikke meget længere ud i fremtiden end deres penge rækker til. De prøver derimod at lave Dead Ends så godt som muligt med den tid, de har.
– Det er nøglen til at låse op for alle de muligheder, der ligger i fremtiden, men der er ingen tvivl om, at vi begge ser os selv lave spil resten af livet, siger Niels Ryding Olsson.
De har også et designdokument på et andet projekt, som de begge synes kunne være sjovt at lave en dag, hvis de får muligheden. Men hvad er det fedeste ved at lave spil? Det kan næsten være svært at vælge.
– Vi går meget op i alle dele af processen. Nogle gange har man arbejdsopgaver, hvor man ikke kan lade være med at grine lidt af det, man sidder og laver. Som for eksempel at lave effekterne til, når en zombie splattes ud af en droppod, der kommer drønende ned fra himlen. Så står man og diskuterer helt alvorligt, om zombien splatter ud på den rigtige måde, eller om der flyver nok indvolde ud. Det er ret sjovt, siger Niels Ryding Olsson.
KeyQuest Studio er et spændende nyt skud på den danske spiludviklingsscene, og med Dead Ends viser de allerede stort potentiale. Det bliver spændende at følge deres rejse og se, hvordan de fortsætter med at bidrage til spilindustrien. Hos Arkaden har vi i hvert fald tænkt os at følge med på sidelinjen, så vi er klar til at fortælle mere om KeyQuest og Dead Ends.
Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder
Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger
- Warhammer 40,000: Space Marine II – Ny gameplay trailer sparker røv
- Glæder du dig til Beverly Hills Cop 4? Godt, for nr. 5 er allerede på vej!
- Har vi endelig fået årsagen til, at Tango Gameworks skulle lukkes?
- Sony lukker eftersigende finansieringen af PSVR2
- Microsoft refunderer Redfall DLC-købere
- Black Myth: Wukong forsinket på Xbox – er det PlayStations skyld?
- Donald Sutherland R.I.P. 1935-2024: Disse 5 filmperler vil holde i 100 år
- Ny episode af Betacritic Podcast- Inderst Inde 2, Tour de France: Med i Feltet
- Colin Farrell plaffer løs i ny The Penguin-trailer
- Fireside-anmeldelse – Venskab ved lejrbålet
- Alle Spider-Man filmene svinger tilbage i de danske biografer denne sommer – bliv klar her!
- Udviklerne bag klikke-spillet Banana benægter svindel
- PlayStation har ingen optræden i Tyskland
- The End of You-anmeldelse – Et ultra kort spil om at miste kærligheden
- XDefiant får Team Deathmatch
- One Life-anmeldelse – En vigtig og tankevækkende historie
- Spaceballs efterfølger på vej
- Warner Bros. udgiver Pedro Almodóvar’s første engelsksprogede film The Room Next Door
- Ny episode af Arkaden Podcast- Skuffede Nintendo Direct?
- Højdepunkterne fra det nyeste episode af House of the Dragon
- Elsket 80´er science fiction-klassiker får forfriskende remake
- Speed 2-stjerne castet i Terrifier 3
- Shadow of the Erdtree: Den nye Elden Ring-udvidelse er den bedst anmeldte DLC nogensinde
- Steam Next Fest Juni 2024: De 10 bedste demoer
- Nye tegn på Spider-Man 2 spinoff
- Valorant konsol-preview – Alt det man mangler på konsol
- Playstation Portal – Nu med offentligt internet
- Fans er skuffet over ‘Blood and Cheese’ scene i første episode af House of the Dragon sæson 2
- Starfield mods tager overhånd og resulterer i negativ kritik
- FromSoftware’s præsident overvejer co-op i fremtidige spil
- Alt du skal vide om Kingdom Come: Deliverance 2: Stort interview med manden bag spillet
- Elden Ring: Shadow of the Erdtree-anmeldelse – Et mesterstykke i skyggerne
- The Talos Principle 2: Road to Elysium-anmeldelse – Et komplekst punktum
- Første kig på ‘A Quiet Place: The Road Ahead’
- Still Wakes the Deep-anmeldelse – Helvedet til søs
- Efterfølger til Lords of the Fallen kommer i 2026
- Top Gun: Maverick-stjerne scorer hovedrolle i An Officer and a Gentleman-remake
- Inderst Inde 2 pixarlerer Will Smiths Bad Boys-comeback til atomer
- Scream 2- bluray-anmeldelse – En tidløs slasher-klassiker
- Arkaden Podcast anmelder- XDefiant
- Wizard With a Gun udvikleren Galvanic Games lukker ned
- Todd Howard i stort interview: Shattered Space bliver mere traditionelt Bethesda end Starfield
- Sea of Thieves oplever synkende skude på PS5 kort efter lancering
- Hvad tid træder Elden Ring DLC ud af skyggen?
- Star Wars Outlaws tager 25-30 timer at gennemføre
- Elden Ring – Sådan forbereder du dig til Shadow of the Erdtree
- Songs of Silence-preview – Et interessant og spændende take på strategigenren
- Democracy 4: Console Edition-anmeldelse – Stemmer fint, men savner lidt spræl
- Sonys Until Dawn-film afslører nogle af skuespillerne
- Furiosa er ikke alene: Disse klassikere stor-floppede også
- X-Men ‘97-anmeldelse – En hyldest til 90’erne og tegneserierne
- Tango Gameworks lukker og slukker med hyggelige billeder
- V Rising til PlayStation 5-anmeldelse – Vampyrerne rejser sig igen
- Drive-Away Dolls – bluray-anmeldelse – Den sidste road movie er ikke død endnu
- Warcraft General Manager forlader Blizzard efter 12 år
- Emily Blunt i tidlige forhandlinger på Spielbergs kommende Scifi-Blockbuster
- Robert Pattinsons planer om Possession-remake skaber grundlag for et stort spørgsmål
- Sea of Thieves klarer sig fortsat godt på PlayStation
- Astro Bot er Showcase Champion
- Loollipop Chainsaw RePOP genopstår med trailer og udgivelsesdato
- Gears Of War: E-Day kommer måske allerede i 2025
- Disse spil kommer til PlayStation Plus i juni
- PS5-spillere kan snart deltage i Discord-voicechat direkte fra deres konsol
- Advokatfirma går imod store konglomerater som Sony og Valve
- DOOM: The Dark Ages skuer fremad ved at kigge bagud
- Diablo IV: Sæson 4-anmeldelse – Dæmoner og loot i stride strømme
- Terrifier 3-instruktør lovpriser det makabre VFX-hold
- Destiny 2: The Final Shape-anmeldelse – Magtdemonstration
- Dansk spil fremvist ved Xbox Games Showcase: Mød Pine Creek Games
- Spændende rygte: Skal Marvels X-Men instrueres af Jordan Peele?
- Til Verdens Ende-anmeldelse – Viggo Mortensen giver os en anderledes western film
- Dwayne Johnson skadet under filmoptagelse
- Indika-anmeldelse – En bizar oplevelse alle skal prøve
- Inderst Inde 2-anmeldelse – Pixar er tilbage med endnu en perle
- Britisk spilkæmpe i problemer
- Nyt Metal Gear Solid spil får en snigende udgivelsesdato
- Flertallet af Elden Ring-spillerne ‘er slet ikke klar’ til DLC’en
- The Boys – Sæson 4 – Anmeldelse – Fuldstændig fantastisk
- Dansk spilstudie vinder prestigefyldt Apple-pris
- Ny episode af Arkaden Podcast- Vores reaktion på Xbox Games Showcase!
- Dragon Age: The Veilguard præsenteret med 20 minutters gameplay – Se det her!
- Akimbot-Preview – Vi har Ratchet and Clank derhjemme
- World of Warcraft: The War Within-preview – Forvirringen var stor, men der er masser af dybde
- Nine Sols-anmeldelse – Mesterlig gryderet
- Aloft hands-off-preview – Anderledes men unikt take på survival-genren
- Citizen Sleeper 2: Starward Vector kommer i begyndelsen af 2025 – Se gameplay her!
- Nicolas Winding Refn-skuespiller scorer stor Predator rolle
- Bad Boys: Ride or Die vender biografkrisen på hovedet og indkasserer 104 millioner dollars
- Se 14 minutters gameplay fra Star Wars Outlaws – og læs Arkadens reaktion her!
- Activision afslører Black Ops 6-indhold for hver Game Pass tier
- Obsidian afslører udgivelsesdatoen på Avowed – ved en fejltagelse
- Phil Spencer antyder kommende Xbox håndholdt konsol
- Flintlock: The Siege of Dawn-preview – Akrobatik i krudtslam & gudsbespottelse
- Xbox showcase var et festfyrværkeri af spil: 10 trailere du skal se
- Diablo IV får sin første expansion til oktober
- Arkaden Podcast Anmelder- Fallout 76
- Nyt populært indie mascot gyserspil: Indigo Park
- 85-årige Ian McKellen vender tilbage som Gandalf…. hvis han ellers er i live
- Alan Wake II: Night Springs DLC-anmeldelse – Vidunderligt syret
- Den Sorte Svane-anmeldelse – Et chokerende indblik i den kriminelle underverden