Star Stuff-anmeldelse – Et charmerende lille puzzle spil

Af Lasse Bjørnsten Rasmussen
7 juni, 2024

Mangler du nogle små hjerneopgaver? Så er dette nok spillet for dig

Star Stuff er et sødt lille automatiserings puzzle spil. Sammen med andre former for robotter, skal man klare de vigtigste og sikreste opgaver i galaksen. Ens opgave er at fikse en stjernefabrik, som er gået i stykker, og man starter spillet på sin første dag på jobbet. Meget ligger på ens skuldre allerede fra start.

Spillet er skabt af Animo Games Studio, som er et lille hold bestående af tre mennesker (af hvad jeg kunne finde), og jeg var derfor meget nysgerrig på hvad spillet havde at byde på. Billederne og videoerne så meget charmerende ud, og virkede som om der lå en lille perle gemt.

Men er det værd at begive sig ud på job mellem stjernerne?

Foto af: Lasse Bjørnsten Rasmussen / Animo Game Studio

På job mellem stjernerne

Som ny medarbejder er det din opgave at sørger for at holde stjernefabrikken i tiptop stand. Men efter en ulykke er det op til dig at fikse det hele!

Under hele spillet skal man igennem forskellige områder, som har omkring fem til seks små puzzles. Her stødte jeg ind i et problem, som jeg ikke havde regnet med. Nogle af de her puzzles er faktisk ikke så nemme, som jeg havde troet. Måske er det fordi jeg ikke er den skarpeste kniv i skuffen, men jeg brugte alligevel et godt stykke tid på ret mange af dem. Men det var ikke noget der ødelagde oplevelsen. Musikken der kører i baggrunden i hvert område, er forskelligt, hvilket gør det til en både varieret men også anderledes oplevelse, fra sted til sted.

Måden man løser sine opgaver på, er ved at stå ved en computer terminal og kode de robotter, der står på den givende platform, rundt. Det er en interessant funktion, da man mange af gangene ikke selv, som karakter skal løbe rundt og komme igennem en puzzle, men man skal have et større overblik over den givne udfordring. Man skal lægge en strategi og kigge lidt ud i fremtiden og tænke over hvor man skal dirigere robotterne rundt, for at løse opgaven.

Hele spillet mindede mig faktisk utroligt meget om LEGO Mindstorms, som jeg engang brugte til en turnering tilbage i min folkeskole tid. Alt det med at programmere en robot til at gennemføre en bane og finde løsningen på det ved, at have et overblik over banen, fungerer utrolig godt. Den grafiske stil er også charmerende og kunne lige så godt være et slags Nintendo spil. Der er ingen tvivl om at udviklerne gerne vil lave et puzzle spil som er inde i Cozy games genren, som udsprang gevaldigt under Corona perioden i 2020.

Star Stuff er et finurligt lille og charmerende puzzle spil. Stilen der er lagt for døren, gør med det samme at man bliver indrullet i et cozy spil. De puzzles der er med, er hverken alt for nemme, men heller ikke alt for svære. Der er en god blanding af tankevridende opgaver, men også de mindre som gør, at man ikke mister lysten til at fortsætte, da de meget vel kunne have gjort det sværere og sværere. Hvis du har gået og manglet et sødt og sjovt spil, med en god blanding af udfordring og hygge, så er Star Stuff en solid anbefaling.

Udvikler/Udgiver: Animo Games Studio / Astra Logical

Genre:  Puzzle, adventure

Platform: PC