Ad Banner

Nyheder

Anmelderne elsker Shadow of the Erdtree – men det gør spillerne ikke!

Foto: Worten

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
23 juni, 2024

Udvidelsen får blandt andet kritik for at være for svær, men i et interview udtaler FromSoftwares præsident, at det vil ødelægge spillet, hvis man skruer ned for sværhedsgraden

Det er blot fire dage siden, at vi her hos Arkaden kunne fortælle, at anmeldere verden over elsker den nye udvidelse til Elden Ring, men Shadow of the Erdtree er ikke faldet i alles smag. Flere nyhedsmedier, herunder Windows Central, Game Rant og PC Gamer, kan nu fortælle, at den ellers så imødesete DLC kun får middelmådige brugeranmeldelser på Steam. Det viser sig nemlig, at mange spillere er særdeles frustrerede over udvidelsen, der ellers indeholder hele 40 timers nyt indhold, et helt nyt område og ti nye bosser.

Selvom udvidelsen får kritik for at være for svær, så har et stort antal spillere altså stadig besøgt spillet.

Størstedelen af kritikken går på, at de nye fjender og især de nye bosser simpelthen er for stor en udfordring for selv rutinerede Elden Ring-spillere. Derudover har PC-udgaven angiveligt store tekniske problemer, hvor spillere blandt andet oplever fald i framerate og at spillet til tider decideret lagger. Anmelderne har ellers været relativt enige om, at Shadow of the Erdtree er et mesterværk, men en pointe der er gået igen, har været, at spillet er svært, endda sværere end hovedspillet. Eurogamer skilte sig dog ud i denne forbindelse, da deres anmelder kvitterede med en karakter på 3 ud af 5, hvor et af argumenterne for karakteren var, at spillet var for svært.

Det ser også ud til at være mange spilleres oplevelse, og derfor er Shadow of the Erdtree nu vurderet med en ‘Mixed’ anmelder-score på Steam. På trods af de lave karakterer anerkender mange spillere dog stadig udvidelsens visuelle stil og den verden, FromSoftware har bygget, men kritikken går på, at man nærmest ikke har en chance mod de nye fjender. Modargumentet fra anmeldere, men også fra andre spillere, er dog, at hvis man ikke mener, at man gør nok skade på fjenderne, eller at spillet er for aggressivt i sit fjendedesign, ja så spiller man nok ikke selv spillet aggressivt nok.

De fleste bosser i udvidelsen er nemlig designet til at straffe passivt spil, hvilket betyder, at hvis man dodger fjender og ruller væk, så spilder man værdifuld tid, hvor man kunne have uddelt tæsk til dem i stedet. Spil fra FromSoftware er notorisk svære, men det er samtidig også en egenskab, der har skabt en enorm stor fanbase, og for nylig kunne studiet også prale af, at over 22 millioner havde spillet netop Elden Ring. I et nyligt interview med The Guardian udtalte FromSoftwares præsident, Hidetaka Miyazaki, også, at hvis studiet havde skruet ned for sværhedsgraden, så ville det ødelægge spillet og frarøve spillerne den følelse af at overkomme det umulige, som er en fundamental del af spiloplevelsen.

I skrivende stund har Shadow of the Erdtree en score på Metacritic på hele 95 og kan spilles på PC, PlayStation og Xbox.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger





© Copyright - arkaden.dk