Ad Banner

Anmeldelse

Diablo IV Sæson 2 & Battle Pass Anmeldelse – Kan nyt blod redde Diablo IV?

Foto: Activison Blizzard

Af Morten Vilstrup Pedersen
9 november, 2023

Diablo IV fandt tilbage til den blodige, gotiske og dystre stemning, men formåede alligevel ikke at bibeholde spillernes interesse. Spillet startede ud med lige over en million daglige spillere og kan nu knap ramme en tredjedel af en million. Kan sæson 2 rette op på dette og vende denne dæmon-befængte skude? Eller trækker microtransactions det ned i helvedes dyb?

Diablo IV udgivelsen var noget jeg havde set frem til i mange år. Alle nyheder og videoer blev ædt råt, som var jeg en blodtørstig vampyr fra den nyeste sæson. Selv efter en forfærdelig lancering var jeg stadig hooked på at spille.

Jeg kastede de første 123 timer i spillet med det samme. Og langsomt, i takt med at regnen overtog sommeren, blev min glæde langsomt suget ud af mig. Jeg var ikke vampyren, jeg var vampyrens offer.

Alt startede godt, historien var fantastisk og gameplayet var flydende, men så snart man nåede forbi level 50 gik alt i stå. Det blev gentagelse efter gentagelse, og tiden mellem hvert level blev længere og længere.

Sæson 1 var derfor det lysende håb forude, som skulle bringe nyt indhold og være et frisk pust, som gav en lyst til at prioritere Diablo IV, hver gang man skulle vælge et spil i den evigt voksende spil kollektion.

Desværre var en unik historie, nye monstre, nye bosser, nyt loot, ekstra måder hvorpå man kan opgradere sin karakter, enten gennem udstyr eller specielle egenskaber, og et medfølgende battle pass slet ikke nok.

Glæden ved at omdanne endeløse bølger af monstre til XP var væk. Men man siger jo at alt kommer til den, der venter.

Sæson 2 byder på forfriskende gameplay, masser af indhold og efterspurgte opdateringer

I modsætning til Diablo III byder sæsoner i Diablo IV faktisk på en historie. Det er en lækker tilføjelse, som udvider Diablo universet, selv efter man er færdig med hovedhistorien.

Desværre er den ofte ret kort og bliver afbrudt flere gange fordi man skal klare visse udfordringer for at fortsætte historien. Udfordringerne er ret nemme og hiver dig derfor unødigt ud af narrativet.

Jeg kan ærlig talt kun huske bossen til sidst og ikke meget af det der skete inden. Ikke noget godt tegn, vel? Og når vi nu er ved historien, så forstår jeg simpelthen ikke, hvorfor man kun skal spille historien igennem én gang?

Der er brugt voldsomt meget tid og ufatteligt mange penge på hovedhistorien, så hvorfor skal man ikke bruge det til mere såsom i tidligere Diablo spil? Jo, det ville nok være pisse irriterende hvis man skulle spille det igennem 3 gange, men det må da være muligt at gøre det interessant på en eller anden måde.

Det store trækplaster i sæson 2 er de vampyr kræfter, man kan benytte sig af for at gøre ens karakter stærkere. Det er her sæson 2 virkelig skinner.

Det udvikler sig til en fantastisk sammensætning af jagten efter nyt udstyr og følelsen af at blive stærkere, som eksempelvis virkelig var dominerende i den senere del af Diablo III.

Forskellen er bare at i Diablo IV er det ikke astronomisk høje tal, der skal gives i skade før monstrene dør. Hvis man skal lave flere hundrede millioner i skade bliver det pludseligt ikke til at forholde sig til. Kan jeg få det omregnet til hvor meget det er i liter mælk?

Din progression foregår nu i et tempo som føles naturligt og ikke langsommeligt. Kombineret med at spillet nu placerer flere monstre på kortet, mere xp og at der er et utal af forskellige events, dungeons og nye boss monstre så bliver progressionen for ens karakter bare meget hurtigere og mindre kedelig end før.

De nye Vampiric Powers er en fed tilføjelse

Det der kom som en overraskelse for mig var at indhold fra sæson 1 faktisk er blevet taget med videre, og er blevet en fast del af spillet.

Man kan stadig kæmpe mod nogle af de monstre og bosser, som var med i sæson 1. Derudover har den nyeste opdatering tilføjet ringe, som giver spilleren mulighed for at bruge nogle af de specielle evner man kunne bruge i  sæson 1.

Det giver en følelse af at en sæson faktisk har en indflydelse på hele spillet og ikke blot bliver noget der eksisterer i 3 måneder for derefter at forsvinde igen.

Udover dette bringer den nyeste sæson også dette med sig:

  • Nye events rundt om i Sanctuary
  • Et “Hunter Board” hvor man langsomt opnår udstyr ved at deltage i events
  • Nye boss monstre med nye unikke drops
  • Større chance for at finde Uber udstyr fra de sværeste bosser
  • Man kan nu helt springe over kampagnen efter historie prologen
  • Ædelstenene findes nu som fragmenter, som ikke fylder på din karakter

Med hver opdatering følger der selvfølgelig også masser af rettelser og andre ændringer. Hvis man er interesseret i yderligere, må man dykke dybt i de dæmoniske patch notes på Blizzards hjemmeside.

Ny udvidelse annonceret

Selvom det selvfølgelig var utopi at tro, så kunne man have håbet på at sæson 2 ville have introduceret den nye karakter “Blood Knight” fra Diablo Immortal, men desværre ikke.


Selvom jeg nok aldrig kommer til at røre Diablo Immortal igen, med mindre nogen tvinger mig til det, så ville en ny karakter have sprængt rammerne for hvad en sæson kunne levere. Temaet og historien er der, men endnu engang må man sluge skuffelsen. Vi må nok vente til fremtidige udvidelser for at få nye karakterer.

Heldigvis er den første udvidelse allerede offentliggjort og jagten på Mephisto starter sent i 2024!

Hvad skal microtransactions i et Diablo spil?

Jeg ved selvfølgelig godt hvad de skal. De skal sørge for at spillet tjener endnu flere penge. Mere vil have mere og det er desværre mere reglen end undtagelsen når det kommer til Activision Blizzard.

Man bliver bare træt af at se det proppet ind i et spil man har fulgt siden man var helt ung, og især på denne måde. Ved at kæmpe sig gennem de tidligere nævnte udfordringer og slagte uendelige horder af dæmoner og vampyrer låser man langsomt op for sit battle pass.

Undervejs får man også såkaldte season blessings, som kan bruges til at forbedre ens eliksirer, XP eller ens hest.

“Men Morten, det er jo bare kosmetiske ting, du kan jo bare lade være med at købe det!”

Den lille stemme inde i mit hoved har selvfølgelig ret. Jeg har gennem min forudbestilling haft adgang til det første battle pass og til sæson 2 til denne anmeldelse. Jeg kommer aldrig til at betale for det med mine egne penge.

Her ses Battle Passet fra sæson 2

For at nå level 90 og opnå maksimal udbytte af battle passet skal man lægge en stor sum tid og indsats. I skrivende stund er jeg nået til 78 efter godt 30 timer. Når man har afsluttet det, vil man stå med 700 Platinum, som ikke engang er nok til at købe det næste. Snedigt hva’?

Man er derfor nødsaget til at punge ud, hvis man vil fortsætte den uendelige jagt efter den nyeste fiktive mode.

Jeg ville lyve hvis jeg sagde at jeg ikke synes at det man får er flot, og får ens karakter til at se sej ud. Men hvem er det, du prøver at imponere?

Der er højst sandsynligvis aldrig nogen, der i kampens hede, vil tage sig tid til at kigge på din karakters udseende eller din hest for den sags skyld. Alle andre har da travlt med at kigge febrilsk på skærmen efter den næste mulige opgradering af deres udstyr.

Konklusion

Selvom Sæson 2 bringer en masse nyt indhold med sig, så er vi ikke helt i mål endnu.

Vi nærmer os et mix af sæsoner fra Diablo III samt nostalgien og gameplayet fra Diablo og Diablo II. Det er så bloddryppende tæt på at smagen af jern næsten breder sig i munden på en.

Det dybt problematiske er så at måske er det for sent? Jeg så kun én ven logge på i min spilletid, og jeg er faktisk i tvivl om det var for at spille Diablo. Det siger lidt om hvor få der spiller. Til at starte med var min venneliste på battlenet proppet med folk der spillede Diablo IV. Der ligger bare en stor glæde i jagte udstyr, men vennerne og konkurrer i hvem der får flest legendaries.

Hvis man nyder at slagte alt hvad helvede kan kaste efter dig og nød de første timer man smed i Diablo IV, så vil sæson 2 klart være noget, der kilder alle de rigtige steder. Sæson 2 åbner døren til et Diablo spil der kun bliver bedre og bedre hvis Activision Blizzard fortsætter i denne retning. Og hvis vi husker tilbage til Diablo II, så fik det også først luft under de udøde vinger, da Lord of Destruction udvidelsen blev udgivet. 

Hvis vi først begynder at se de famøse grønne sæt og måske endda runer, så vil Diablo feberen helt sikkert rase igen. Det vil dog kræve, at man kan se igennem fingre med det stinkende lig, der hedder microtransactions.

Udvikler/Udgiver: Blizzard Entertainment / Blizzard Entertainment

Genre: Action RPG, Hack and slash, Co-op

Platform: Playstation, Xbox & PC

Morten Vilstrup Pedersen – Skribent & Anmelder


Morten har en bachelor i Engelsk, og arbejder til daglig med Salg og Service i det mørke Jylland. Hans allerførste rigtige spiloplevelse var Pokemon Blå på tysk i de glade GameBoy dage. Det rangerer også ret højt på listen over yndlingsspil, men nr. 1 må absolut være Neverwinter Nights. Alt, der kan games på skal der games på, og han ejer derfor både PC, Xbox, PlayStation og Switch.






© Copyright - arkaden.dk