Ad Banner

Nyheder

PlayStation “maskot” promoveres til stor fodboldturnering

Foto: @Genki_JPN på mediet X

Af Kasper Pedersen
3 juni, 2024

PlayStation viser igen, at de har fingeren på pulsen, når det kommer til promovering

Vi fra arkaden har tidligere diskuteret den store forskel i salg af Xbox og PlayStation-konsollen, og hvordan særligt Xbox dårlige markedsføring er en af årsagerne til, at de ikke kan hamle op med konkurrenten på salgstallene. Det problem har PlayStation ikke. Tidligere lækket dokumenter har vist, at særlige spil fra PlayStation er ekstremt dyre, og det skyldes til dels et stort budget for markedsføringen af disse spil.

Men PlayStation formår virkelig at promoverer deres AAA-titler, når de store millionbeløb skal indhentes for produktionsbudgettet, derfor kan det virke overraskende, at en noget mindre figur fik massiv opmærksomhed fra konglomeratet til en af verdens største fodbold turnering.

Fra den. 30 maj til den 2. juni, kunne man nemlig opleve den nyligt fremstående Astro Bot i et massivt marketingstunt i London, hvor årets EUFA Champions League blev afholdt. Den lille “maskot” for PlayStation indgik i form af en stor spilbar Pinball-maskine, hvor man kunne vinde biletter til tuneringen, en statue hvor der kunne tages selfies, og en arkademaskine med præmier der kunne fanges med en gribeklo.

Astro Bot var en prominent figur til UEFA finalen i London. Foto: Videogameschronicle

Det er også for nyligt kommet frem, at dette marketingstiltag ikke var helt tilfældigt, da den søde lille robot-figur får sit første store AAA-PlayStation 5 spil senere i år. Det fremgik af det seneste “State of Play”, hvor spillet Astro Bot stod frem som et klart lyspunkt i den ellers mildest talt nedslående fremvisning.

Det kommende spil skulle blive Team Asobi’s største nogensinde med mere end 150 referencer til PlayStations spilkartotek, så der er lagt op til en gevaldig oprejsning, for hvad der forhåbentlig snart kan cementere sig som den nye maskot for PlayStation.

Det var naturligvis ikke kun Astro Bot, som blev promoveret til fodbold finalen, da både FIFA-spillene og det nyeste EA Sports FC24 trækker en masse spillere til PlayStation platformen. Derfor var der også en FC 24-inspireret stand, hvor man kunne spille mod en eCHAMPIONS League Pro-spiller for præmier.

Det populære FC24 havde også en prominent placering til UEFA finalen. Foto: Videogamechronicles

For dem der ikke nødvendigvis følger med i fodbold, kan det siges at finalekampen var mellem Dortmund og Real Madrid, hvor resultatet nok ikke helt overraskende blev 0-2 til Real.

Kasper Pedersen – Skribent & Anmelder


Kasper har en kandidatgrad i Corporate Communication, hvor han specialiserede sig inden for tekstforfatning og hjemmesidedesign. Har tidligere været anmelder og skribent hos Pixel.tv i to år. Har en stor kærlighed for alt japansk underholdningskultur, såsom anime og JRPG. Nyder også et godt Survival Horror-spil, der bygger på atmosfæriske gys fremfor tarvelige jump scares.





© Copyright - arkaden.dk