Nyheder

Xbox klarer sig godt i USA – men hvorfor halter salget i Europa?

Foto: Metro.uk

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
31 marts, 2024

De seneste salgstal viser, at Xbox klarer sig fornuftigt på det amerikanske marked

I den seneste episode af Arkaden Podcast blev det diskuteret, om Xbox er døende som hardwareudvikler. En fremtrædende analytiker havde nemlig postuleret, at dette var tilfældet, og når man kigger på det stagnerende salg af netop Xbox-konsollen, er tanken da også nærliggende. Men nye tal fra VGChartz viser dog, at salget af Xbox-konsoller på det amerikanske marked går ganske fornuftigt.

VGChartz offentliggør hver måned en serie af artikler, der sammenligner salgstal for spilkonsoller baseret på estimater. Disse sammenligninger dækker PlayStation 5, Xbox Series X/S og Nintendo Switch samt ældre platforme. Artiklerne inkluderer globale estimater samt specifikke data for USA, Europa og Japan. Samtidig sammenlignes desuden de månedlige salgstal for PlayStation 5 og Xbox Series X/S.

Her viser de nyeste tal for den seneste måned, at selvom forskellen mellem PlayStation 5 og Xbox Series X/S er vokset med 229.148 konsoller i PlayStations favør, og at PlayStation 5-konsollen over de sidste 12 måneder har solgt 2,67 millioner eksemplarer mere end Xbox Series X/S, så har Xbox Series X/S altså en markedsandel på 41,8 %, hvilket er væsentligt bedre end på eksempelvis det europæiske marked.

Det samlede slagstal for både PS5 og Xbox Series X/S. Foto: VGChartz

Der er solgt 19,48 millioner PlayStation 5-konsoller i USA over 40 måneder, mens Xbox Series X/S har solgt 14,02 millioner eksemplarer. Derfor står Xbox forholdsvis stærkt på det amerikanske marked, og det leder naturligvis frem til spørgsmålet: Hvad gør Xbox i USA, som de ikke formår at gøre i resten af verden?

En del af svaret skal selvfølgelig findes i mængden af markedsføring og det faktum, at Amerika er Xbox’ hjemmebane, men samtidig understreger det også Xbox store udfordring: Man er simpelthen nødt til at prioritere markedsføring på de øvrige markeder. 

i forbindelse med Twitch-Con havde havde Xbox booket sig ind hos The Vegas Sphere for at promovere sig selv. Sådanne mediestunts ser vi sjældent uden for USA. Foto: Digital Tripathi

Arkadens egen Janus Hasseriis mener faktisk, at løsningen ligger lige for:

– Det er nemt og også logisk at kigge på de globale salgstal for Xbox i forhold til Playstation og spørge: Hvad gør Xbox forkert? Og hvad gør Playstation rigtigt? Åbenlyst har Playstation ramt rigtigt med deres store singleplayer-udgivelser, men hvis Xbox på det amerikanske marked alene, deres hjemmemarked, kan sælge cirka 75% af hvad Playstation har solgt, og forskellen kun er omkring 5 millioner solgte konsoller, så beviser det, at GamePass og de andre ting Microsoft tilbyder, langt fra er uinteressante for forbrugerne, siger han og fortsætter:

– Det er svært at vide med sikkerhed, hvordan Xbox reklamerer i USA, og hvor tydeligt de står i forbrugernes bevidsthed, men det er ikke svært at se, at Sony og Playstation er langt mere til stede med marketing her i Europa, end Xbox er. Så hvis Xbox beviseligt har et attraktivt produkt, men samtidig halter bagud med promoveringen her i Europa, hvor vi ved, salget er gået i stå, så virker det som om løsningen ligger lige til højrebenet, understreger han.

For at give et komplet overblik over de nye tal fra VGChartz, er det vigtigt at nævne, at over de sidste 12 måneder har PlayStation solgt 2,67 millioner konsoller mere end Xbox, og PS5-konsollen fører nu med 5,47 millioner solgte eksemplarer. PS5 har en markedsandel på 58,2 %, hvilket er en stigning på 2,1 % i forhold til sidste år, mens Xbox Series X/S, som før nævnt, har en markedsandel på 41,8 %, som er en nedgang på 2,1 %.

En udvikling, der muligvis kunne ændres, hvis Xbox for alvor kommer i gang med at gøre opmærksom på sig selv på andre markeder end blot det amerikanske. Vil man sælge sit produkt, så må man simpelthen reklamere for det, og ifølge de seneste forlydender, så har Xbox absolut ikke opgivet at lave konsoller.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger





© Copyright - arkaden.dk