Capes-anmeldelse – Strategisk superheltesjov

26 maj, 2024

Strategi, taktisk snilde og superhelte uden kapper - Er Spitfire Interactives debutspil en superhelt værdig?

I en verden, hvor superskurkene har taget magten, er der ikke længere plads til superhelte. De få, der er tilbage, er drevet på flugt og er jaget vildt. Viser man tegn på superevner, bliver man straks indfanget og enten uskadeliggjort eller brugt til videnskabelige forsøg. De få superhelte, der har formået at holde deres evner hemmelige, lever enten i skjul eller som vores hovedpersoner i Capes, der har samlet sig i en modstandsbevægelse med det formål at bekæmpe superskurkene og deres organisation, The Corporation, som har taget magten i den fiktive storby King City, hvor Capes udspiller sig.

King City, et sted hvor superskurkene har taget magten. Foto: Lau Eskildsen

Livet i King City fortsætter på trods af The Corporations jerngreb, men befolkningen lever i konstant frygt. Overfald fra byens kriminelle og The Corporation er udbredte, og borgerne risikerer ofte at blive fanget i krydsilden, når superskurke og superhelte kæmper i gaderne.

I Capes skal du opbygge superheltenes modstandsbevægelse, opgradere heltenes evner og sammensætte de bedst egnede hold til de forskellige missioner, spillet byder på. Australske Spitfire Interactive har med deres første spil skabt et turbaseret strategispil med rollespilselementer, der er inspireret af sværvægterne i genren. Spillet låner fra titler som XCOM og kultklassikeren Freedom Force og præsenteres visuelt i en tegneseriestil, der fungerer godt i forhold til superhelte-temaet. Desværre benyttes tegneseriestilen kun delvist og i særlige segmenter af spillet. Resten af tiden anvendes en generisk animationsstil, som ikke gør noget positivt for spillets cutscenes.

Opbyg modstandsbevægelsen og send dine helte ud på missioner. Foto: Lau Eskildsen

Spillets tone forsøger at balancere mellem det humoristiske og det alvorlige. Det fungerer til tider, men ofte falder dialogen til jorden. Stemmeskuespillet er heller ikke særligt overbevisende. Selvom de enkelte replikker fungerer isoleret set, mangler dialogen den kemi, der opstår, når skuespillerne interagerer med hinanden. Det er tydeligt, at replikkerne er indtalt separat, hvilket resulterer i en noget kunstig samtalerytme.

På den positive side er gameplayet i Capes fremragende. De forskellige superhelte har unikke evner, der giver mange strategiske muligheder under kampene. Efterhånden som historien skrider frem, optjener man erfaringspoint, som kan investeres i opgraderinger af heltenes evner eller til at erhverve nye. To helte kan kombinere deres evner til synergi-angreb, hvilket gør det vigtigt at overveje nøje, hvilke helte man tager med på en mission, da man maksimalt kan have fire med ad gangen.

Kampsystemet er bygget op med angrebsrækkefølgen til højre i skærmen, og i bunden finder man de forskellige heltes evner, som man kan benytte under kamp. Øverst til venstre kan man se de forskellige opgaver man skal og kan løse. Foto: Lau Eskildsen

Kampsystemet i Capes har både taktisk dybde og er udfordrende og varieret nok til at holde dig på tæerne gennem hele spillet. Det er værd at nævne, at Capes ikke er et kort spil – du kan forvente omkring 35-40 timers underholdning. Det vidner om kampsystemets styrke, at det formår at holde dig engageret uden at blive trivielt. Spillet kan være svært og frustrerende, men aldrig kedeligt. Skulle udfordringen blive for stor, kan du selv vælge sværhedsgrad i spillet, hvilket betyder, at man ikke behøver at være en rutineret strategihaj for at nyde det. Faktisk kunne Capes være et ganske godt sted at starte sin strategispils-karriere, da spillet indledningsvist på en ganske overskuelig måde præsenterer os for systemer og valgmuligheder. Spillet er ganske klassisk i sin struktur, når det altså kommer til strategispil, og bliver aldrig alt for komplekst.

Alle helte kan benytte et Ultimate, som er en evne man optjener under kampene, der hvis det bliver timet godt, kan ændre kampen til din fordel. Foto: Lau Eskildsen

Skal man sætte fingeren på et sted, der kunne forbedres, når det handler om kampsystemet, så er det, at der med fordel kunne være mere variation i missionstyperne, og at man ikke nødvendigvis kun gør udfordringerne større ved pludselig at kaste flere fjender ind på kamppladsen. Her kunne man godt have udtænkt andre måder, hvorpå man kunne forny udfordringerne. Derudover er kampsystemet bundsolidt.

Persongalleriet i Capes er i og for sig ganske varieret og velskrevet. Hver helt har en baggrundshistorie og motivationer, der undgår de værste klichéer. Det tilføjer dybde til spillets narrativ og gør, at historien, selvom den kan virke generisk, indeholder fængende momenter. Spillets tematikker underbygger narrativet fint, og Spitfire Interactive er ikke bange for at berøre tunge emner.

Selvom der kan mangle lidt visuelt finish, så formår spillet at levere en dystopisk stemning. Foto: Lau Eskildsen

Capes er et spil med gode ideer og et solidt turbaseret kampsystem. Kan man lide strategiske spil som XCOM, har Capes meget at byde på. Spillet mangler dog finish i nogle elementer og kunne have haft større visuel sammenhæng, hvis tegneseriestilen var blevet fulgt hele vejen igennem. Derudover så kan man ikke lade være med at lægge mærke til, at der lige mangler den sidste gnist, når spillets karakterer interagerer med hinanden.

Spitfire Interactive har med deres første spil skabt et interessant superheltespil, der gør nok for at adskille sig fra mængden og fortæller en fornuftig historie, men som især udmærker sig med sit gode taktiske gameplay. Det er et hæderligt første spil for det australske studie, og det bliver spændende at følge med i, hvad fremtiden bringer for det lille indie-studie.

Udvikler/Udgiver: Spitfire Interactive/Daedalic Entertainment

Genre: Turbaseret taktisk strategispil

Platform: PlayStation 4, PlayStation 5 (anmeldt på), Nintendo Switch, Xbox One, Xbox Series X/S og PC