Scream 2- bluray-anmeldelse – En tidløs slasher-klassiker

Af Henrik Brandt
16 juni, 2024

I Scream 2, opfølgeren til Wes Cravens ikoniske gyserfilm Scream fra 1996, vender vi tilbage til den fiktive by Woodsboro, hvor Sidney Prescott forsøger at komme videre med sit liv efter de traumatiske begivenheder i den første film. Men som gyserfilmens natur dikterer, er det ikke så let.

I modsætning til mange slasher-efterfølgere formår Scream 2 at bevare noget af originalens forfriskende humor og intelligens, og set med nutidens øjne, står Scream 2 stadig som en bemærkelsesværdig gyserfilm, der kombinerer gys, humor og en selvbevidst meta-kommentar om filmindustrien, som få andre har gjort det.

Filmen starter med en dramatisk og uforglemmelig åbningsscene, der finder sted under premieren på filmen Stab, baseret på begivenhederne fra den første Scream. Dette lag-på-lag af fiktion og virkelighed er et kendetegn for Scream-serien, og i Scream 2 bruges det til fuld effekt. Vi følger Sidney Prescott (Neve Campbell), der nu studerer på Windsor College, hvor hun forsøger at komme sig over de tidligere begivenheder. Men en ny morder iført Ghostface-masken begynder snart at hærge campus, hvilket tvinger Sidney og hendes venner til igen at konfrontere frygten og finde morderen.

Foto. Paramount Pictures

Neve Campbell leverer en stærk præstation som Sidney Prescott. Hendes karakter er blevet mere moden og selvsikker, men bærer stadig præg af sine tidligere traumer. Campbell formår at balancere Sidneys sårbarhed med sin kampgejst, hvilket gør hende til en engagerende og relaterbar hovedperson. Courteney Cox og David Arquette vender tilbage som hhv. den ambitiøse reporter Gale Weathers og den elskværdige betjent Dewey Riley. Deres dynamik og kemi tilføjer både humor og dybde til filmen. Filmen introducerer flere nye karakterer, herunder Jerry O’Connell som Sidneys kæreste Derek, Timothy Olyphant som filmstuderende Mickey, og Sarah Michelle Gellar som sorority-pigen Cici. Disse tilføjelser bringer friske dynamikker til filmen og udvider mistænktegalleriet, hvilket gør plottet endnu mere komplekst og uforudsigeligt.

Et løg af meta-kommentarer

Scream 2 fortsætter med at levere de skarpe og selvbevidste meta-kommentarer, der gjorde den første film til en øjeblikkelig klassiker. Manuskriptforfatter Kevin Williamson bruger filmens dialog til at udforske gysergenrens klichéer, især efterfølgerens faldgruber. Diskussioner om filmregler og forventninger foregår naturligt mellem karaktererne, hvilket tilføjer et ekstra lag af intellektuel underholdning. Denne meta-tilgang føles frisk og relevant, selv for nutidens publikum, der er vant til en bred vifte af gyserfilm.

Foto. Paramount Pictures

“Boo Machine”-teknikken (hvor pludselige lyde og skræmmende øjeblikke får publikum til at hoppe i sædet) er tilbage og fungerer i bedste velgående. Denne teknik er en hyldest til klassiske gyserfilm og fungerer effektivt. Mordene udføres i bedste slasher-stil af Ghostface-seriemorderen iført den legendariske Halloween-spøgelsesmaske, og filmen jonglerer elegant mellem spænding, humor og blodige scener.

Filmens tekniske kvaliteter er også værd at bemærke. Marco Beltramis musikalske score forstærker spændingen og hjælper med at skabe en intens stemning. Brugen af lys og skygge, især i nattescenerne, tilføjer en følelse af klaustrofobi og paranoia, der er essentiel for filmens tone.

I dag, hvor vi har set utallige gyserfilm og efterfølgere, kan Scream 2 virke mindre banebrydende. Men dens selvironi og evne til at udfordre genren gør den stadig seværdig.

Selvom Scream 2 ikke når samme kultstatus som originalen, er den stadig en intelligent og underholdende gyserfilm. Dens kombination af humor, gys og meta-kommentarer gør den til en unik og engagerende filmoplevelse. Wes Craven og Kevin Williamson har skabt en efterfølger, der både respekterer og udfordrer gysergenrens konventioner, hvilket gør Scream 2 til en tidløs klassiker.

Medie: Blu-ray

Instruktør: Wes Craven

Skuespillere: David Arquette, Neve Campbell, Courteney Cox, Sarah Michelle Gellar, Jamie Kennedy, Laurie Metcalf, Jerry O’Connell, Jada Pinkett, Liev Schreiber

Genre: Gyser

Premieredato: 19/04-1998, udgivet på Blu-ray d. 07/09-2021

Spilletid: 120 minutter

Selskab: Paramount Pictures

Fun Facts!

For at drysse lidt ekstra krydderi på anmeldelsen, kommer jeg her med nogle fun facts omkring Scream 2

1. Ghostface-masken, som seriemorderen bærer i Scream-filmene, blev inspireret af Edvard Munchs ikoniske maleri Skrik. Denne maske er blevet et symbol på gysergenren og er blevet genkendelig for fans over hele verden.

2. Filmen havde oprindeligt en alternativ slutning, hvor Sidney blev dræbt. Denne slutning blev dog ændret efter testvisninger, da publikum ønskede, at hun skulle overleve.

3. Stab, filmen i åbnings-scenen, blev faktisk lavet som en kortfilm og blev vist som en del af Scream 3. Den parodierer ikke kun Scream-filmene, men også hele gysergenren.

4. Courteney Cox og David Arquette, der spiller Gale Weathers og Dewey Riley, mødte hinanden på settet af Scream 2 og blev senere gift. De blev et af de mest kendte par i Hollywood i den periode.

5. Ud over referencer til den første Scream-film indeholder Scream 2 også referencer til andre gyserfilm som Halloween, Psycho og A Nightmare on Elm Street.”

Henrik Brandt – Skribent & Anmelder

Henrik lever og ånder for fantastiske, eventyrlige og skræmmende oplevelser – både i spil, film og tv-serier. Specielt dyrker han Star Wars, alt inden for superhelte -og gysergenren, og singleplayer-oplevelser på sin Playstation som ekstremsport. I stedet for at gå i kirke, bruger han tiden på at sidde i de hellige biografsales dunkle mørke, og bevidner filmenes fantastiske fortællinger som de er skabt til at blive oplevet.