Ad Banner

Anmeldelse

V Rising-anmeldelse – Survival-genren har fået nyt blod

Foto: Stunlock Studios

Af Kasper Hansen
15 maj, 2024

Tørsten efter blod har aldrig været større

100 år er gået. Du vågner op fra kisten og begiver dig ud på et blodigt eventyr. Som et survival spil som så mange andre er den helt klare præmis egentlig som man kender det – Start med absolut ingenting og ende med et stort herredømme og skab fuld dominans. V Rising er udviklet og udgivet af Stunlock Studios, som udkom i early access midt i maj 2022 på steam.

Den 31. januar 2024, under PlayStation’s State of Play, blev det afsløret, at en PS5-version ville komme, planlagt til at udkomme kort tid efter den officielle lancering på Steam den 8. maj 2024.

Men kan V Rising slukke blodtørsten, eller vil det blive til aske i solens lys?

Stedet du laver din vampyr. Simpelt og nemt. Foto: Kasper Hansen/V Rising

Survival med et twist

Jeg har efterhånden afprøvet en del survival spil i min eksistens som gamer. Ark Survival, The Forest, Seven Days to Die og mange flere. Dog har jeg ikke oplevet et spil som V Rising der skiller sig så meget ud på så mange parametre.

Og jeg kan faktisk godt lide idéen om et survival spil, som en vampyr, for der er ret mange elementer, som virkelig føles logisk. Og det er egentlig sjovt ingen er kommet på den idé noget før. Ikke mig bekendt i hvert fald.

Man ser mange former for myter, når det kommer til en vampyrs svagheder og hvad er egentligt den korrekte lore?
Det kan være diskutabelt, men her har vi både sol, hvidløg, kors og overraskende nok sølv. Ja det troede jeg også var et varulve-problem.

Hvis du opholder dig for længe i solen, tager du skade. Angriber du en bomuldsplantage, vil du ofte finde dem beskyttet med hvidløg, som hæfter sig på dig og intensiverer din lugt, så fjender nemmere kan finde dig, hvilket langsomt dræner dit liv. Sølv skader dig, så længe du bærer det, og hellige kors virker kun skadeligt, når du er i nærheden af dem.

Noget andet vigtigt at holde øje med er blodtørsten. Her handler det ikke om sult eller tørst, men om blod. Det er let at følge, for i bedste Diablo-stil er der en kugle midt på skærmen, der viser dit blod niveau i liter.

Når mennesker eller andre levende væsner bliver tilstrækkeligt skadet, Har man valget af at suge det resterene blod ud af deres kroppe eller bare slagte dem. Går man med blodet, er der en lille procentdel, som angiver kvaliteten af blodet – jo højere kvalitet, desto bedre bonusser får man.

Og så er der V blood. En slags liste med ekstra stærke fjender, som kan virke som bosser. De er opsat med en bestemt gearscore, så naturligt skal man følge med dem. Det er et nemt og simpelt koncept. Hver boss låser op for nye strukturer, skills, crafting muligheder og opskrifter. Dem skal man gå efter så hurtigt som muligt, men det føles også som naturlig progression, for det er ret tilfredsstillende, at suge blodet ud af dem og få en god portion beløninger.

De mægtige fjender der kan jages for nye opskrifter osv. Foto: Kasper Hansen/V Rising

Top down er absolut ikke dumt

I stedet for at opleve den store åbne verden gennem first person- eller third person-perspektiv, præsenteres V Rising i et isometrisk top-down perspektiv, der minder om Diablo.

Faktisk kan man sige, at V Rising kombinerer elementer fra både Diablo og overlevelsesspil. Her handler det ikke om traditionelle levels, men om en gearscore, som gradvist forbedres, når du skaffer bedre udstyr og våben. Din styrke måles således på dit gear og ikke på dit erfaringsniveau.

Spillet er fyldt med intens kamp, og til tider føles det som et stort hack’n’slash-eventyr, hvor du konstant er omgivet af flyvende ressourcer og kaotisk action. Når du kæmper dig gennem horder af fjender, samler du værdifulde ressourcer, som du kan bruge til at forbedre dit udstyr og din base.

Mit indtil videre ydmyge hjem med én enkelt servant. Foto: Kasper Hansen/V Rising

Dominans og slaveri

Som en blodtørstig vampyr opstår der selvfølgelig en mulighed for at forføre mennesker til det ydmyge slot. Forføre dem hen til en kiste og så småt begynde transformationen, så man kan udnytte dem som slaver. Eller gøre det samme og smide dem i fængselsceller og tappe blod fra dem i ny og næ.

Forbedre deres blodkvalitet og ydnytte de mange bonusser det kan opstå. Ja, mulighederne er mange, og det er igen de der små twists ved V Rising jeg morer mig meget over.

Der er gjort meget fra udviklernes side, som gør man kan udleve den helt store vampyr drøm. Det kan jo føles lidt som når Damon fra The Vampire Diaries overtaler uskyldige piger med hjem, for at drikke deres blod langsomt.

Når menneskerne har gennemgået transformationen kan man langt om længe bruge dem som små servants – et mere kendt udtryk er vel slaver. Man kan udruste dem med armor og våben og sende dem til forskellige områder for at skaffe ressourcer hjem til sit slot.

Mine servants der er på job og en enkelt fange til aftapning af blod. Foto: Kasper Hansen/V Rising

Så irriterende tidskrævende

Alt, hvad der bliver skabt, kræver naturligvis ressourcer – og heldigvis er der masser af dem. Ingen grund til at bekymre sig om vægten, kun antallet af ting i den relativ store rygsæk er begrænset, i stil med Diablos inventarsystem. Produktionen er ikke kun ressourcekrævende, men også en test af ren tålmodighed.

Alt foregår i realtid og en enkelt træplanke, skal bruge 20 stykker træ og produceres på 20 sekunder. Nogle projekter kan tage op til halvandet minut. De trofaste servants kan sendes ud for at samle ressourcer, så man slipper for sliddet selv. Deres missioner varer fra to timer og op til et helt døgn. Risikoen for at de ikke vender tilbage er højere, jo kortere tid de er ude.

Den gode nyhed for V Rising er, at tiden fortsætter med at gå, selv når du er offline. Men det kan stadig føles som de uendelige, frustrerende mobilspil. Det omhandler dog kun de servants der samler ressourcer til basen. Menneskets transformation tager 40 minutter, for at blive en servant og her skal du være online, hvilket er mit største kritikpunkt til V Rising.

Jeg forstår, at det ville være hurtigt og nemt, hvis de kom tilbage med det samme og det ville nok også tage noget af charmen væk. Der er noget magisk ved at se sit rige vokse langsomt, især når man drømmer om det store, gotiske slot i stil med Transsylvanien, som kræver en enorm mængde ressourcer at bygge.

Mit inventar og produktion af jern. Foto: Kasper Hansen/V Rising

Konklusion

V Rising fremstår for mig som nyt blod til survival-genren. Det formår at blande den normale formel med nye tiltag, som naturligvis hjælper på baggrund af hele vampyr-idéen. Men overraskende nok fungerer det vildt godt. Det gør det mere komplekst og gør man virkelig skal planlægge sine ruter.

Men den helt store genistreg er at få det til at føles som et hack´n slash spil med survival elementer. Det er tidskrævende og produktion foregår i real tid, men alligevel gav det mig en følelse af lige en time mere alt for ofte, som helt klart gik ud over min søvn.

V Rising fremstår som et unikt spil i dets genre, og er en klar anbefaling til folk, der leder efter et endeløst survival spil, som også kan spilles med sine venner.


Udvikler/Udgiver: Stunlock Studios

Genre: Survival, hack´n slash, MMO

Platform: PC (anmeldt på) PS5 (senere på året)


Om skribenten:

Kasper Hansen – Skribent & Anmelder


Kasper har tidligere været skribent og anmelder for GamersLounge. De kompetitive spil som FIFA, Hearthstone og Call Of Duty-serien er nogle, han bruger mange timer på. men via en voksende passion har han også skabt en stor kærlighed til historiedrevne spil – særligt AAA-spil.





© Copyright - arkaden.dk