Ad Banner

Anmeldelse

Gift-anmeldelse – Et lille Limbo-inspireret spil som fungerer

Foto: Toydium

Af Lasse Bjørnsten Rasmussen
17 maj, 2024

Har du manglet et nyt Limbo spil? Så kan du godt glæde dig til det her

Gift er et lille Limbo-inspireret Puzzle-platformspil. Du spiller en gammen mand som vågner op og befinder sig på et luksuskrydstogtskib. Han møder passagerer, som han af forskellige grunde af nostalgiske følelser overfor, mens han forsøger at flygte fra det synkende skib.  

Spillet er en side-scroller, hvilket betyder at man ligesom i klassisk Mario stil, kun kan bevæge sig til højre eller venstre og selvfølgelig hoppe. Du støder på en masse interessante områder og passagerer, men er dette lille spil en ukendt perle, eller kan man godt vente med at spille det? 

Foto af: Toydium

Smukt illustreret med meget få bump på vejen 

Gift har en grafisk stil som er inspireret af de klassiske 2D spil, men her kalder jeg det 2.5D. Det vil sige at der er 3D elementer i spillet, men det hele forgår stadig i 2D og det passer sindssygt godt. Den grafiske stil er meget smuk og passer faktisk godt ind i den stemning som spillet skaber. En ting som jeg lagde mærke til, var at i nogen sekvenser kan man ikke pause spillet. Det var faktisk ret irriterende, da det kunne opstå selvom der ikke skete noget i spillet. I udvalgte action sekvenser gav det mening men ellers var det lidt irriterende.  

En anden ting som jeg håber de kunne fikse igennem en opdatering eller to, er at nogle gange så spawner der nogle monstre foran et håndtag man skal trække i. Jeg er ret sikker på det er en fejl, fordi måden jeg fik dem væk på, var ved at løbe ind i et andet område og så tilbage.  

Foto af: Toydium

Men de negative ting jeg nævner er bagateller, som ikke ødelægger den store oplevelse i helhed. Plottet i spillet er mere eller mindre bare at man skal komme væk fra det synkende skib og hjælpe dem man møder. Det er meget simpelt, men man støder på så mange unikke passager og områder der gør det til en speciel oplevelse. De mange puzzles man støder på, er på ingen måder frustrerende eller ugennemskuelige. Det har jeg oplevet i andre spil af samme stil, men heldigvis ikke her. De fleste puzzles kan løses med de midler man kan se på skærmen, så man skal ikke gå rundt i blinde for at løse noget. Til sidst var der dog nogen ting der udfordrede mig, men det føltes ikke dårligt, men tilfredsstillende når man løste dem. 

Foto af: Toydium

Konklusion 

Gift er en finurlig oplevelse der giver en Deja-vu. Hvis man har spillet Limbo, ved man præcis hvilket slags spil det er, men alligevel har den sine egne unikke elementer. Det er en smuk side-scroller med gode puzzles som ikke føles for nemme, eller for sværere. Jeg prøvede at gå på opdagelse i alle de kroge jeg kunne og det var gaven der bare blev ved med at give. 

Med nogen små fejl opdateringer, som kan glatte tingene lidt mere ud, så er jeg sikker på det bliver et fantastisk spil. Det er en skam at det ikke er et spil nogle snakker om. Der er så mange små indie spil som fortjener mere anerkendelse for det arbejde som udviklerne ligger i det. Derfor appellerer jeg til alle om at gå ud og støtte spillet og udviklerne, så de kan blive ved med at lave gode spil oplevelser.

Udvikler/Udgiver: Toydium Million Edge/ Bushiroad Inc.

Genre: 2D side-scroller, Platformer

Platform: PC (anmeldt på), PlayStation 5, Nintendo Switch, Xbox Series X|S

Lasse Bjørnsten Rasmussen – Skribent & Anmelder


Lasse lever og ånder for film, spil og tv-serier, og elsker at formidle det. Han er en ung purk, der har taget sine første skridt ind i medieverdenen, som har fascineret ham siden han for første gang fik en PlayStation 2-kontroller i hånden og en Nintendo DS ved siden af sig.





© Copyright - arkaden.dk