Anmeldelse: ‘Lords of The Fallen’ – En sand contender, der skubber grænserne i Souls-like genren

Af David Darville
12 oktober, 2023

I en verden hvor souls-like titler har sat standarden, træder "Lords of The Fallen" frem som en dristig udfordrer, klar til at ryste genren. Med en unik blanding af tradition og innovation tager dette spil spillerne med på en rejse, der både ærer og udfordrer de veletablerede normer.

Se vores anmeldelse på youtube

Menneskehedens sidste forsvar

I ’Lords of The Fallen’ træder du ind i en dystopisk verden, hvor den frygtede dæmongud Adyr engang herskede med ubarmhjertigt tyranni, indtil han blev besejret af helte kendt som the Judges. Men som det ofte er tilfældet med guddommelige fald, var Adyrs forsvinden kun midlertidig.

For at forhindre hans frygtede genkomst etablerede Hallowed Sentinels beskyttende fyrtårne i kongeriget, men Adyrs mørke indflydelse sneg sig tilbage, korrumperede Sentinels og spredte kaos.

Som landet blev oversvømmet af dæmoner, blev menneskehedens sidste håb Orius’ disciple og en mystisk lampe, der bærer kraften til at krydse mellem de levendes og dødens rige. Du indtager rollen som The Dark Crusader, udvalgt af Kirken af Orius, bevæbnet med denne lampe og besluttet på at forhindre Adyrs destruktive genopstandelse.

Imponerende design og atmosfære

Lords of the brutality

Efter en indledende cutscene, som introducerer spillets historie, starter spillet med en karakteroprettelse. Her kan du vælge din klasse og tilpasse din karakter, inden du drager ud i verdenen, Mournstead. Denne verden indeholder to parallelle universer, det levende og dødsriget kaldet Umbral. Valget af klasse er afgørende for din spillestil. Jeg personligt foretrækker altid at opbygge en strength build karakter for at være mere ‘tanky’ og lære spillets regler og sværhedsgrad at kende. Og svært er det…

Den første boss i spillet sætter hurtigt standarden for sværhedsgraden, og du kommer til at dø utallige gange, før du overvinder denne første store udfordring. Efter den første boss er sværhedsgraden mere afbalanceret mellem bosskampe. Bossernes angrebsmønstre er udfordrende, men du lærer efter hvert forsøg og kommer tættere på at besejre dem.

Bosserne kræver tålmodighed at besejre

Læringskurven er en karakteristisk egenskab ved souls-like spil og findes også i høj grad i ’Lords of The Fallen’. Udviklerne, HexWorks, har også tilføjet fælder i verdenen, hvor fjender kan skubbe dig ud over en kant eller klemme dig op i en krog efter at have fundet et værdifuldt objekt. Jeg kunne ikke lade være med at smile første gang, jeg blev fanget i en af disse fælder. Heldigvis dør du ikke permanent, men genopstår i dødsriget, Umbral, og får mulighed for at tage hævn over fjenden, der kastede dig ud i fælden.

Spillets performance holder sig generelt godt i de første mange timer. Men efterhånden som spillets verden udfolder sig, og du bevæger dig ind i større områder med en overflod af fjender, samtidig med at dødsriget er aktivt i baggrunden, kan der opstå betydelige framedrops. Dette skaber en ekstra udfordring under kampene og kan gøre det vanskeligt at udføre præcise angreb og blokeringer.

Visuel magi og kampens kunst

Grafisk imponerer ’Lords of The Fallen’ med sit mørke og kunstneriske stil, der trækker inspiration fra “Dark Souls” og “Diablo”. Spillet udnytter Unreal Engine 5 til at præsentere detaljerede karakterer, fjender og imponerende lys- og skyggeeffekter. Mournstead varierer fra sneklædte bjergtoppe til mørke grotter beboet af Gollum-lignende monstre.

Den visuelle præsentation vil uden tvivl appellere til fans af “Dark Souls”-serien. Kampsystemet kan dog føles lidt kluntet sammenlignet med andre Souls-like. Især når det kommer til kameraet, der nogle gange giver uforudsigelige og pludselige ændringer, især når du prøver at låse fast på en fjende. Det er ikke altid, det virker, og dette kan forstyrre kampens gameplay-flow.

Lampen åbner for Umbral-verdenen

Combat generelt føles godt, men krævet lidt tilvænning for Souls-like-veteraner. Det kan være svært at lande mere end et par slag på en fjende, før de udfører deres modangreb. Du kan blokere og parry, men det fungerer en smule anderledes end i typiske “Dark Souls”-spil. Blokerer du et fjendtligt angreb, mister du en smule liv, men du kan genvinde det ved at angribe fjenden. Hvis du udfører en perfekt parering, mister du ikke så meget liv, og du får mulighed for at udføre et dødbringende angreb på fjenden.

Jeg blev lidt skuffet over, at spillet ikke giver samme mulighed for at snige sig op bag uopmærksomme fjender og udføre bagholdsangreb, som man ser det i mange andre souls-like. På den positive side tilbyder spillet et imponerende arsenal af våben, der spænder fra nærkampsvåben og magiske stave til buer og armbrøste.

Dette ændrer fundamentalt måden, du kan angribe kampene på. Det giver dig friheden til at eksperimentere med forskellige våben og tilpasse din spillestil. Hvis et våben ikke passer til din valgte strategi, opfordrer jeg dig stærkt til at udforske de forskellige våbenmuligheder. Det giver dig også mulighed for at forme din egen tilgang til kampene og dominere slagmarken på dine egne præmisser. ‘Lords of The Fallen’ kan være udfordrende, især hvis du er ny til souls-like spil.

Men hvis du er tålmodig og bruger tid på at forstå kampsystemet, kan det give en yderst tilfredsstillende oplevelse. Men husk, frustration er en del af denne genre, og spillet kan virke nådesløs til tider. Ikke desto mindre tilbyder det en dyb og tilfredsstillende oplevelse for dem, der ønsker en udfordrende og æstetisk tiltalende oplevelse i denne genre.

Fyrtårne der plager Mournstead

’Lords of The Fallen’ er en ægte perle i souls-like-universet, hvor den smelter klassisk charme sammen med forfriskende innovation. Hvert skridt i denne episke odysse er en visuel fest for øjet, og gameplayet drager dig uimodståeligt ind i dets hypnotiske verden. Mens dens narrativ måske falder en smule kort, byder det stadig på en solid og gribende baggrundshistorie.

Tekniske skavanker? Ja, de er der. Men den overordnede spiloplevelse er så imponerende, at den let overskygger de mindre missteps. For de spilentusiaster, der kan se skønheden bag de små pletter, åbner Mournstead op som en skattekiste af eventyr. ’Lords of The Fallen’ er mere end en skygge af genrens giganter; det er en modig contender, der med dristighed tegner sin egen vej og entrerer kamparenaen med urokkelig selvtillid. En uundgåelig perle for enhver souls-like-fan!

Udvikler/Udgiver: HexWorks, Defiant Studios

Genre: Action RPG, Souls-like

Platform: Playstation 5 (Anmeldt på) – Windows PC, og Xbox Series S|X

David Darville – Skribent & Anmelder

David har en Master i IT-ledelse, hvor digitalisering var et af de primære interessepunkter i hans uddannelse. Han har også en baggrund som skribent hos Det Danske Gaming Forum. Han excellerer især inden for FPS-spil som Warzone, men hans hjerte banker for udfordringerne i Soulslike-genren. Med en controller i hånden siden den første Nintendo blev tilsluttet familiens gamle 28” billedrørs-TV, brænder hans passion for at udforske gaming-universet stadig stærkt.

Lords of the Fallen Anmeldelse
8/10