Beyond Good & Evil – 20th Anniversary Edition-anmeldelse – En klassiker som holder sig i topform

Af Lasse Bjørnsten Rasmussen
29 juni, 2024

En gammel klassiker er vendt tilbage med opdateret grafik og en ny speedrun gamemode

Beyond Good & Evil er anerkendt som en klassiker og blev udgivet til PlayStation 2, den originale Xbox og GameCube tilbage i 2003. Spillet blev udviklet af det i dag ret udskældte og kontroversielle firma, Ubisoft. I Beyond Good & Evil spiller du som reporteren Jade som er ekspert i kampsport. Hun arbejder sammen med en modstandsbevægelse der er i gang med at afsløre en uhyggelig rumvæsen-sammensværgelse og invasion. Spilleren tager kontrollen over Jade og hendes allierede, løser puzzles, kæmper mod fjender og tager en masse fotografier som bevismateriale om hvad der foregår og meget mere.

Jeg har aldrig spillet det originale spil, så det er for mig en helt ny oplevelse. Jeg har dog taget de gamle briller på, da jeg godt ved det ikke er et nyt spil, som på den måde kan og skal sammenlignes med de nyeste på markedet. Men jeg har også kigget med moderne briller.

Foto af: Ubisoft

Et overraskende holdbart spil, i forhold til dets alder

I forhold til spillets alder af 20 år, så syntes jeg godt nok det holder sig godt. Spillets gameplay er bund solidt og strømlinet. Dog havde jeg nogle problemer med kameraet under nogle kampe, men det var ikke noget der generede mig i det store hele. Hele spillets stemning med en alien invasion og en konspiration omkring en infiltration, er faktisk ret spændende. Der er en del stereotyper med de forskellige karakterer som set med moderne øjne, måske ikke er så heldige. Men spillet er 20 år gammelt, så det er hvad det er.

Foto af: Ubisoft

Jeg kan mærke, at hvis det her var et spil som jeg voksede op med, så vil det have gjort et stort indtryk på mig. Måden hele verdenen man begiver sig rundt på som et slags open-world spil, fungerer godt. Det er hverken for stort eller for småt og for sin tid føles det meget foran mange andre spil dengang. Jeg kan selvfølgelig godt se med moderne øjne, at der er forskellige mekaniker, som er gammeldags, men jeg sætter pris på at Ubisoft ikke har ændret ved spillet, men faktisk holdt sig til kildemateriale

En af de nye ting som Ubisoft har inkluderet i spillet, er en dedikeret speedrunning gamemode. Det betyder, at der kører en timer når du starter spillet og så gælder det, som navnet antyder, at du skal prøve at komme igennem spillet så hurtigt som muligt. Spillet er i sig selv ikke et alt for langt spil, så det er derfor nok ikke det store problem for de hardcore at køre igennem spillet på et par timer. For mig personligt er det ikke noget der tiltrækker mig, men jeg anerkender, at det er en ting som folk gerne vil have og har efterspurgt.

Foto af: Ubisoft

Beyond Good & Evil – 20th Anniversary Edition er et solidt spil selv 20 år efter dets originale udgivelse. For en som aldrig har rørt det gamle, så er jeg overrasket over hvor strømlinet og godt det føles at spille samt kæmpe mod diverse monstre og fjender. Den åbne verden føles foran sin tid og er hverken for lille eller for stor. Man kan gå på opdagelse eller komme videre i historien, det styrer man helt selv. Udover nogle små kameraproblemer i diverse kamp sekvenser, så har min helhedsoplevelse været rigtig god og jeg vil klart anbefale spillet til dem som aldrig har spillet det.

Udvikler/Udgiver: Ubisoft

Genre:  Adventure, kampspil

Platform: PlayStation 5 (Anmeldt på), PlayStation 4, Xbox Series X|S, Xbox One, Nintendo Switch og PC