Horizon: En Amerikansk Saga, Del 1-anmeldelse – Et storslået westerndrama med små fodfejl

Af Lasse Bjørnsten Rasmussen
27 juni, 2024

Kevin Costner vender tilbage til lærredet med sit hidtil største projekt på film scenen

Den Oscar-vindende, filminstruktør Kevin Costner har satset meget på sit store Horizon projekt. Horizon: En Amerikansk Saga er et ambitiøst filmisk eventyr, som handler om bosættelserne mod vest, den amerikanske borgerkrig og skabelsen af de forenede stater. Vi følger en masse forskellige grupper af mennesker, som lever deres liv på vidt forskellige måder. Det, de har til fælles, er, at de alle gerne vil leve i de samme områder.

Del 1 forgår et par år før borgerkrigen, hvor krigen mellem de indfødte indianere og bosætterne er på sit højeste. Vi følger familier, fjender og venner der alle er ved at opdage, hvordan det virkelige USA er ved at blive til.

Foto af: Warner Bros. Pictures

Fantastisk smukke billeder og skuespil, men en mangel på fokus og retning

Det absolut bedste ved filmen er uden tvivl de ekstremt bjergtagende billeder. Det er en af de smukkeste film, jeg har set i år, da meget af det er skudt på rigtige lokationer, selvbyggede, store og autentiske sets. Tøj, makeup og hår er lige så flot udført. Man får oplevelsen af at de optagelser vi ser i filmen, rent faktisk kommer fra den tid. Alt ser så råt og ægte ud.

Filmens brutalitet er nådesløs. Den er ikke fyldt med vold, men når den er, så er det bestemt ikke for sarte sjæle. Krigen mellem indianerne og bosætterne er en kedelig tid i den amerikanske historie, forstået på den måde, at den var meget voldelig og koldblodig. Det en vigtig tid, som vi alle bør huske, så vi ikke kommer til at gentage de forfærdelige ting, som der skete dengang.

Foto af: Warner Bros. Pictures

Kevin Costner er både instruktør og skuespiller i filmen, og han spiller brilliant. Det er tydeligt, at det er et filmprojekt, som han har puttet meget kærlighed, sved og tårer i. Han har selv smidt en masse millioner oven i det endelige budget, for at kunne skabe lige den vision, han ville have. Det er ikke tit, jeg hører sådan nogle historier, men det gør, at jeg håber, det bliver en succes. Det er måske også årets største sats, da der er blevet brugt mange penge på Del 1 og Del 2, som kommer til august. Om det bliver en succes eller ej, det må vi vente med at se. Jeg syntes på ingen måder, at den er tæt på at være dårlig, men den mangler noget fokus og en mere synlig rød tråd. Når vi følger så mange karakterer, og filmen varer tre timer, er det vigtig, at seeren kan følge ordentlig med, så man ikke mister dem.

Foto af: Warner Bros. Pictures

Horizon: En Amerikansk Saga, Del 1 er et kæmpestort westerndrama skabt med masser af passion fra Kevin Costner. Selvom filmen er sprængfyldt med flotte billeder og gode skuespillere, der udfører et særdeles godt arbejde, så mangler filmen desværre fokus og en mere synlig rød tråd. Det en lang og kompleks fortælling, men der er for mange karakterer, som man ikke følger ordentligt op på, som kan få seeren til at miste overblikket en smule. Krigen mellem indianerne og bosætterne er skildret meget brutalt, men stadig på en ordentlig måde. Alt i alt er det en storslået film, som jeg glæder mig til at se mere til, når del 2 kommer til august.

Instruktør: Kevin Costner

Skuespillere: Kevin Costner, Sienna Miller, Sam Worthington, Jena Malone, Jamie Cambell Bower, Luke Wilson, Giovanni Ribisi, Owen Crow Shoe, Tatanka Means

Genre: Western, drama