Ad Banner

Nyheder

Sony ændrer strategi, efter PlayStation-salg slår fejl

Af Kasper Pedersen
22 februar, 2024

Det ser ud til at store ændringer er nødvendige for PlayStations fremtid

Sony, og i særdeleshed PlayStation, ser ud til at gå en hård tid i møde. Selvom året 2023 sluttede med en stor stigning i salget af PlayStation 5-konsoller, hvor Sony havde sat det forventede salgstal på 25 mio. i løbet af et regnskabsår, som slutter d. 31. marts, så ser det ikke ud til, at dette mål kan nås. En fejlberegning, der kommer til at få konsekvenser for brandet.

For seneste salgsrapport viser, at salget af konsollen kommer til at ende på omkring 4 mio. under det forventede antal, og det har betydning for Sony’s kursværdi. Ifølge en rapport fra CNBC er der et formodet fald i værdi, på hvad der svarer til intet mindre end $10 milliarder. Dette er det største fald i værdi, som selskabet nogensinde har oplevet.

Dette er noget, som er faldet den midlertidige stedfortræder for Jack Ryan, og Sony’s vicepræsident, Hiroki Totoki, tungt for brystet. Han udtaler i et finansopkald med investorer samt ansatte, at dette fejlslag i salg af konsoller, danner grundlag for, at der er nødt til at ske ændringer i, hvordan Sony bevæger sig fremad på markedet.

In the past, we wanted to popularise consoles, and a first-party title’s main purpose was to make the console popular.

This is true, but there’s a synergy to it, so if you have strong first-party content – not only on our console but also other platforms, like computers – a first-party [game] can be grown with multi-platform, and that can help operating profit to improve, so that’s another one we want to proactively work on.  

Hiroki Totoki (vice præsident for Sony) under finans møde. Kilde: Video games chronicle

I Hiroki’s udtalelse kommer aspektet omkring udgivelse af PlayStation-titler på PC frem. En strategi, som vi begynder at se give pote for PlayStation, blandt andet med deres seneste crossplatform-spil, Helldivers 2. Det var før en strategi tiltænkt titler, som først udkom på PlayStation, for derefter at komme på PC et år efter. Men måske vil dette ændre sig.

Hiroki fortsætter med at fortælle, at han gennemgår mange interne møder med diverse udviklere, så vigtigheden af udviklingsprocessorer i et forretningsperspektiv står så klart som muligt.

However, having said that, when it comes to the business, I think there is room for improvement. And that’s to do with how to use money, the schedule of development and how to fulfil one’s accountability towards development – those are my frank impressions. I will continue to engage in dialogue with the people so that we can find the right way to proceed.

Hiroki Totoki (vice præsident for Sony) under finans møde. Kilde: Video Games Chronicle

Det er ikke kun Hiroki, som har udtalt sig på baggrund af det noget demotiverende PlayStation 5 salg. Ifølge nyhedsmediet Bloomberg skulle senior vice præsident for Sony, Naomi Matsuoka, have udtalt sig at konsollen nærmer sig slutningen på sin livscyklus.

Looking ahead, PS5 will enter the latter stage of its life cycle. As such, we will put more emphasis on the balance between profitability and sales. For this reason, we expect the annual sales pace of PS5 hardware will start falling from the next fiscal year.

Naomi Matsuoka,.senior vice president for Sony. Kilde: Bloomberg

Der kommer nok til at ske en masse ændringer for både Sony og PlayStation i fremtiden, og det bliver spændende at se, om deres fremtidige spil vil komme på andre konsoller såsom Switch samt Xbox. For nyligt udtalte ledelsen af Xbox i en podcast, at nogle af deres eksklusive spil ville komme på andre platforme. Så det er ikke helt urealistisk for Sony at følge trop.

Hvilke konsekvenser dette vil have, og hvordan fremtiden helt præcist kommer til at se ud, kan vi kun spekulere i. Hvilket Arkaden Podcast også har gjort, som du kan se nedenfor. Indtil vi ved noget mere, er der nok kun en ting, som vi kan sige med sikkerhed: Spilbranchen ser ud til at ville ændre sig for altid.

Kasper Pedersen – Skribent & Anmelder


Kasper har en kandidatgrad i Corporate Communication, hvor han specialiserede sig inden for tekstforfatning og hjemmesidedesign. Har tidligere været anmelder og skribent hos Pixel.tv i to år. Har en stor kærlighed for alt japansk underholdningskultur, såsom anime og JRPG. Nyder også et godt Survival Horror-spil, der bygger på atmosfæriske gys fremfor tarvelige jump scares.





© Copyright - arkaden.dk