Ad Banner

Nyheder

Epic idømt kæmpebøde for Fortnite-reklamer

Foto: The Mirror

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
15 maj, 2024

Der er tale om 2 bøder, der er blevet idømt på grund af reklamer i Fortnite rettet mod børn

Epic, virksomheden bag spilfænomenet Fortnite, er af den hollandske forbruger- og markedsmyndighed (ACM) blevet pålagt en bindende instruks samt to bøder, der samlet beløber sig til 1.125.000 euro, hvilket svarer til cirka 8,4 millioner danske kroner. Det fremgår af en publikation, ACM offentliggjorde tirsdag den 14. maj.

Ifølge ACM er bøderne udstedt, da Epic Games International har benyttet en urimelig eller unfair kommerciel praksis rettet mod børn i spillet Fortnite. ACM har vurderet, at børn, der spillede Fortnite, kunne opleve pres for at foretage køb, blandt andet på grund af annoncer, der direkte opfordrer børn til at købe, samt ved brug af vildledende nedtællingstimere for varer på tilbud. Epic har derfor, ifølge ACM, udnyttet børns sårbarhed, hvilket er imod reglerne for god forretningsskik.

– Virksomheder, der sælger til børn, skal huske, at børn er særligt følsomme over for visse typer reklamer. I Fortnite blev børns sårbarhed udnyttet, og de blev presset til at købe ting. Vi sender nu et klart signal: Børn skal kunne spille uden urimeligt pres. Epics metoder skader tilliden til den digitale økonomi, siger Cateautje Hijmans van den Bergh fra ACM.

Nedtællingstimeren er nu erstattet af ‘Shop Refresh Info’ på Item Store. Foto: Esports.gg

Sagen i korte træk

Den hollandske forbruger- og markedsmyndighed har gennemført en undersøgelse af Fortnite. Spillet er gratis, men dog er det muligt at købe ting inde i spillet, ofte kosmetiske genstande, der ændrer spillerens karakter. Disse køb foretages i spillets Item Shop. Da Fortnite henvender sig til børn, som er mere sårbare over for visse kommercielle praksisser end gennemsnitsforbrugere, har ACM fastslået, at Epic i mindst et år udnyttede disse sårbarheder gennem forskellige designvalg i spillet.

ACM vurderede på baggrund af undersøgelsen, at Epic udnyttede børns sårbarhed ved at bruge fraser som “Køb nu” og vildledende nedtællingstimere. Annoncer, der direkte opfordrer børn til at foretage køb, er en ulovlig aggressiv kommerciel praksis. Derfor har ACM pålagt Epic en bøde på 562.500 euro for denne overtrædelse.

Nedtællingstimerne viste ofte, at de pågældende varer ville forsvinde, selvom de stadig var tilgængelige efter timeren nåede nul, hvilket er en praksis, der skabte pres for at købe hurtigt og dermed udnyttede børns frygt for at gå glip af noget. Derfor har Epic fået endnu en bøde på 562.500 euro for denne overtrædelse.

For at sikre, at Epic ændrer deres praksis, har ACM pålagt virksomheden en bindende instruks, der skal implementeres inden den 10. juni 2024. Epic skal jævnfør instruksen stoppe overtrædelserne ved at reducere usikkerheden omkring tilgængeligheden af deres varer i Item Shop, for hermed at give børn mere tid til at beslutte sig for et køb. Epic har på nuværende tidspunkt allerede fjernet alle nedtællingstimere fra Item Shop, hvilket ikke blev modtaget særligt positivt af Fortnite-spillere, da ændringen blev implementeret.

Hvis Epic gennemfører disse ændringer, så mener ACM, at virksomheden vil overholde reglerne, da dette vil mindske tidspresset og usikkerheden for børn. På den måde bliver de bedre beskyttet mod at foretage uønskede køb. 

ACM vil efter den 10. juni 2024 kontrollere, om Epic har implementeret alle ændringerne.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger





© Copyright - arkaden.dk