Features

Spilprisen 2024: Mød juryen

Foto: Spilprisen.dk

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
25 april, 2024

Når det på tirsdag ved Spilprisen bliver afgjort, hvilke spil der skal hædres som årets bedste i de forskellige kategorier, er det en kompetent jury, der står bag vurderingen. Du kan møde flere af jurymedlemmerne her

Tirsdag den 30. april afholdes Spilprisen, den årlige begivenhed, hvor vi anerkender og fejrer de mest fremragende danske videospil. Arrangementet er organiseret af Producentforeningen, og det er her, de dedikerede fagfolk i den danske spilindustri modtager en velfortjent hyldest for deres indsats. Der skal uddeles priser i flere forskellige kategorier såsom bedste debut, bedste narrativ og naturligvis bedste spil. Du kan se oversigten over alle de nominerede her.

For at sikre en retfærdig og kyndig vurdering af dette års spilkandidater, har Producentforeningen nøje udvalgt en jury, hvis medlemmer alle har betydelige professionelle bånd til den danske spilindustri. I år er der faktisk, som et nyt initiativ, etableret to separate juryer; den ene har til opgave at evaluere spiludgivelserne fra 2023, mens den anden koncentrerer sig om at finde frem til de bedste Live Spil.

Kategorien Bedste Live Spil er yderligere opdelt i to separate segmenter: én dedikeret til bedste Free-to-Play spil og én for bedste Premium spil.

Juryen, der i år skal vurdere de bedste danske udgivelser fra 2023, består af syv personer, hver med forskellige roller i den danske spilindustri. For at forberede sig til opgaven har alle jurymedlemmerne spillet de nominerede spil, og på tirsdag finder vi ud af, hvilke spil der har været juryens favoritter. Arkaden.dk har bedt Mette Jakobsen, Martin Schjøler og Kasper Bøttcher om at forholde sig til deres rolle som jurymedlem, men også hvad de ser mest frem til på tirsdag, og hvorfor Spilprisen er vigtig for den danske spilindustri.

Den eftertragtede statuette – her vist i 2023-udgaven. Foto: Spilprisen.dk

Mette Jakobsen er medstifter af spilvirksomheden Galdra Studios, hvor hun er Creative Director. Som dommer til Spilprisen var hun imidlertid med i rollen som narrative designer.

Hvordan er det at blive udvalgt til Spilprisens jury?

– Vi er stadig en ret ung virksomhed, så det at blive udvalgt til sådan en opgave er en anerkendelse af mit arbejde, som jeg sætter stor pris på. Det er jo nogle super talentfulde mennesker, jeg har fået lov at sidde sammen med i juryen, så det kan man ikke andet end at være stolt af.

Hvilke forventninger har du til prisuddelingen, og hvad ser du mest frem til?

– Jeg ser frem til at fejre alle de danske spil, der er blevet udgivet det sidste år. Det er ikke en nem tid at være spiludvikler i, så jeg håber, at Spilprisen vil være en aften, hvor udviklere føler sig set for det store arbejde, de lægger i deres spil, store som små.

Hvilken betydning har Spilprisen for den danske spilindustri – og hvorfor er den vigtig?

– Vi er et lille land i en stor international industri, og det meste af tiden er fokuset rettet på den store verden udenfor. Hvad Spilprisen har lykkedes med, er at skabe et rum, hvor vi kan finde sammen på tværs af landet og fejre den store brogede pakke af spil, der bliver udviklet her i Danmark. Det minder os om, at verdens centrum ikke behøver at hedde Tokyo eller San Francisco, men at man kan udvikle fantastiske spil i Viborg og Aalborg.

Martin Schjøler er, med egne ord, en aldrende dansk dinosaur og arbejder for det finske firma Supercell, som primært fokuserer på udvikling, marketing og support af mobilspil. Hans bidrag består i at lave tilfældige irriterende lyde og slå sit hoved formålsløst ned i et midi-keyboard, i håb om at skabe noget, der vistnok kan betegnes som “musik”. Nogle gange udfører han begge dele samtidig.

Hvordan er det at blive udvalgt til Spilprisens jury?

– Det er selvfølgelig en stor ære at være en del af denne jury. Jeg er omgivet af mennesker, der er passionerede, åbensindede, super kyndige og ønsker at levere det bedst mulige arbejde. Jeg har absolut ingen idé om, hvorfor jeg er her. Måske mangfoldighed?

Hvilke forventninger har du til prisuddelingen, og hvad ser du mest frem til?

– Jeg håber, det bliver en magisk aften fyldt med kærlighed, lol’s og et par ‘tears of infinite emotion’. Jeg glæder mig meget til at møde en masse passionerede, lidt skøre og kreative mennesker. Jeg er ikke sikker på, at følelsen er gensidig, men hey, sådan er livet.

Hvilken betydning har Spilprisen for den danske spilindustri – og hvorfor er den vigtig?

– Jeg synes, at Spilprisen er en fantastisk måde at give synlighed og anerkendelse til alle de fantastiske mennesker, der arbejder så hårdt på at lave spil. Det er en hitdreven branche fyldt med så mange passionerede, dejlige og inspirerende mennesker. De fortjener alle at blive fejret så meget som muligt.

Kasper Bøttcher fra Set Snail har en lang historie med at integrere forretning i spil og spil i forretninger. Han mener ikke, at alt behøver at være så kedeligt og sort, og han stræber efter at gøre verden til et mere underholdende sted.

Hvordan er det at blive udvalgt til Spilprisens jury?

– Jeg blev glad og tænkte først på det store ansvar, det er. Min næste tanke var: “Yes, jeg skal spille en masse nye spil.” Jeg ser det som et skulderklap, og det er altid dejligt at se, hvor meget fedt vores lille land kan spytte ud i løbet af et år.

Hvilke forventninger har du til prisuddelingen, og hvad ser du mest frem til?

– Jeg ser frem til at holde en fest, møde nye og gamle folk og fejre alle de flotte ting, som den danske spilbranche har lavet.

Hvilken betydning har Spilprisen for den danske spilindustri – og hvorfor er den vigtig?

– Jeg kan allerbedst lide at se nye talenter folde sig ud, så jeg håber, at der er mange, der bliver inspireret af de ting, der er blevet lavet i år. Spilprisen er med til at holde hjulene i gang i en maskine, som kun ser ud til at blive større. Så det er mega vigtigt.

Resten af juryen består af Sarah Josefsen, Senior Game Designer hos IO Interactive, og Dagbjört Jónsdóttir, som er teknisk chef hos MovieStarPlanet. Desuden er Sascha Altschuler, Art Director hos Flashbulb Games, og Bo Abrahamsen, QA Lead hos CinemaTaztic.

Den nye jury, der skal vurdere de bedste Live Games, består af syv medlemmer, som hver især repræsenterer forskellige aspekter af den danske spilindustri. Arkaden har været heldig at få en kommentar fra to af jurymedlemmerne, nemlig Lau Korsgaard og Bjarke Brint.

Lau Korsgaard er Lead Game Designer hos Massive Entertainment i Malmö, hvor han i december sidste år var med til at lancere Avatar: Frontiers of Pandora.

Hvordan er det at blive udvalgt til Spilprisens jury?

– Det var mega fedt at blive udvalgt til juryen – det var spændende, fordi jeg kom med i den nyetablerede ‘live jury’, hvor vi kun kiggede på live spil, både premium og free to play. Det er interessant at være med til at definere, hvad vi som spiludviklere ser som udmærkelsesværdigt inden for live spil, fordi det er en diskussion, vi sjældent har.

Hvilke forventninger har du til prisuddelingen, og hvad ser du mest frem til?

– Ærlig talt ser jeg mest frem til at feste med kolleger og venner fra den danske spilbranche. I den danske branche er vi jo ikke rigtig konkurrenter, fordi stort set alle sælger spil til et internationalt publikum – så når det går godt for nogen, så skaber det bare goodwill og opmærksomhed for alle – så derfor er alle bare glade, når vi har mulighed for at fejre det bedste, vi som branche har præsteret.

Hvilken betydning har Spilprisen for den danske spilindustri – og hvorfor er den vigtig?

– Spilprisen er vigtig, fordi det er en faglig branchepris. Det giver en faglig stolthed at vide, at vinderne bliver udpeget af andre spiludviklere – og derfor er den rigtig vigtig for de enkelte medarbejdere ‘på gulvet’ i spilproduktionerne. Der kan tit være spil, som måske ikke er blevet den største kommercielle succes eller ikke er vildt kendte, men som stadig er udtryk for høj kunstnerisk eller håndværksmæssig kvalitet, som derved fortjener anerkendelse. Det er den berettigelse, Spilprisen har.

Bjarke Brint er Vice President of Production hos Raw Power Games, hvor han er i gang med at opbygge et mobilstudie. Han har en baggrund i arts & design, men har de seneste ti år helliget sig ledelse.

Hvordan er det at blive udvalgt til Spilprisens jury?

– Super fedt. Det er med stor stolthed og en vis ydmyghed, jeg går til opgaven. Stolthed over anerkendelsen af, at der er nogen derude i branchen, der mener, jeg har en indsigt, jeg kan bidrage med, og ydmyghed over at være i bås med nogle virkelig dygtige folk samt over ansvaret for at finde den rette vinder. Det har bestemt ikke været nemt; der er virkelig nogle stærke spil i alle kategorierne, og jeg er næsten ærgerlig over, at vi ikke kan uddele 2-3 priser i hver kategori. Omvendt håber jeg, at alle de nominerede føler sig som vindere.

Hvilke forventninger har du til prisuddelingen, og hvad ser du mest frem til?

– Mest af alt glæder jeg mig til at fejre branchen som helhed, vinderne i særdeleshed, og til at ses med venner og kolleger. En af grundene til, at jeg holder så meget af den danske spilbranche, er, at den simpelthen er befolket med så mange søde, sjove, kreative, passionerede nørder. 2023 var på mange måder et vildt år for branchen. Flere studier måtte lukke eller skalere ned, og mange dygtige og gode folk mistede deres jobs. Samtidig bragede nogle danske studier og spil gennem lydmuren, satte omsætnings- og brugerrekorder og voksede aggressivt. Desuden kom der en stor anerkendelse fra politisk side med løftet om etableringen af et spilinstitut, der peger ind i en fremtid, hvor computerspil anerkendes både som kulturelt og kommercielt fanebærende branche og træder ud af film og tv’s skygge. Det ser jeg frem til at kontemplere lidt over med gode kolleger.

Hvilken betydning har Spilprisen for den danske spilindustri – og hvorfor er den vigtig?

– Spilprisen er jo både en event, hvor branchen fejrer sig selv, men også et vindue udadtil. Ligesom ude på de enkelte hold og studier skal man huske at fejre sine sejre. Med det førnævnte politiske momentum håber jeg også, der kommer en lidt større årvågenhed fra mainstream pressen på branchen og de spilperler, den producerer år efter år. Ligesom der etableres et spilinstitut, træder spilindustrien også ud af producentforeningen og skal modnes til at stå på egne ben fremadrettet. Der kunne Spilprisen blive et naturligt omdrejningspunkt og en mulighed for at promovere branchen i endnu højere grad. Så i år vil det være naturligt også at holde øje med, hvad der bliver gjort godt i selve afviklingen, som vi kan tage med videre, samt hvad der kan gøres endnu bedre.

Foruden Lau Korsgaard og Bjarke Brint består Live Game-juryen af Igor Mikhalchishin, der er Art Director hos Dynasty Studios, Ida Lindballe Lønborg, der arbejder som Level Designer hos Tactile Games og Hans Haave, der indtil for nyligt var Communications Manager hos Bedtime Digital Games. De sidste to er Alex Danino, CEO hos Pixelsplosion Studios og Jakob Sillesen fra Multiverse.

Hvilke spil de to juryer har vurderet som de bedste i det forgangne år, vil blive afsløret tirsdag aften, når Bremen Teater ruller den røde løber ud og byder velkommen til Spilprisen.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger





© Copyright - arkaden.dk