Feature

Spilprisen 2024: Mød talenterne Johan og Joachim

Foto: Spilprisen

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
25 april, 2024

I forbindelse med Spilprisen 2024, der løber af stablen tirsdag aften, har Arkaden fokus på flere af de involverede. Denne gang har vi talt med to af årets unge talenter

Spilprisen, der er arrangeret af Producentforeningen, er en af de mere betydningsfulde begivenheder for alle, der arbejder med spiludvikling i Danmark. Begivenheden er afgørende, da den anerkender de mest fremragende spil og de personer, der har ydet en indsats for at udvikle dem.

Formålet med Spilprisen strækker sig desuden ud over blot at hædre de bedste spil. Det er i lige så høj grad en lejlighed til at hylde de unge talenter, som bidrager med nye perspektiver og ideer til spilbranchen, som sikrer at industrien fortsat er dynamisk og innovativ.

I år er der således igen stor opmærksomhed på ‘Årets Talent’, da kategorien inkluderer 19 talenter, der repræsenterer et bredt spektrum af områder af spiludvikling. Talenterne omfatter alt fra programmører, som står for spillets kodning, til forfattere, der udformer narrative elementer og lyddesignere, der skaber spillets lydunivers. Det er vigtigt for branchen at anerkende denne mangfoldighed af talenter, da det styrker grundlaget for fortsat vækst og sikrer, at Danmark forbliver en indflydelsesrig aktør på den internationale spilscene. 

Derfor har Arkaden også taget kontakt til flere af disse talenter. Denne gang har vi talt med Joachim Nyholm, der er lyddesigner hos Ghost Ship Games, og Johan August Christiansen, der er grafiker hos Triheart, for at høre deres reaktion på at være kåret som nogle af årets talenter. Vi har også spurgt ind til, hvorfor Spilprisen er vigtig for den danske spilindustri.

Joachim Nyholm arbejder hos Ghost Ship Games som lyddesigner og fortæller selv, at hans opgave består i at få spil til at lyde fede. Joachim er meget beæret over den anerkendelse det er at være kåret som en af årets talenter.

– Jeg er selvfølgelig meget glad for anerkendelsen og synes, det er hyggeligt at føle sig inkluderet i spilindustrien – noget, som jeg bare gik og drømte om for et års tid siden. En del af noget større, woohoo!

Når det kommer til selve prisuddelingen og den betydning Spilprisen har, så ser Joachim naturligvis meget frem til at få fundet vinderen i netop den kategori hvor man finder Deep Rock Galactic, som er det spil han arbejder på hos Ghost Ship Games.

– Da det er min første gang til Spilprisen, glæder jeg mig til at opleve det i selskab med gode kollegaer men også til at møde nye mennesker – og så er jeg jo meget spændt på at finde ud af, hvem der vinder kategorien ‘Best Live Game – Premium’, fortæller Joachim om forventningerne til prisuddelingen på tirsdag.

Joachim nævner også at Spilprisen er betydningsfuld, da den eksempelvis inkluderer nye folk i branchen, hvilket vores næste talent, Johan August Christiansen, også deler. 

Johan har arbejdet med spil siden 2015, da han blev optaget på KADKs game design-uddannelse. Her begyndte han som 2D concept artist og udviklede en interesse for 3D. Han afsluttede sin kandidatuddannelse i 2021 og fandt kort tid efter sit første job hos Triheart som grafiker på spillet Golfie. Johan er utrolig glad for at være kåret som en af årets talenter og ser meget frem til tirsdag aften. 

– Det er fantastisk og utroligt smigrende! Jeg kender flere af de andre nominerede og er enormt beæret over at stå på samme liste som dem, udtaler Johan om at modtage hæderen som årets talent.

– Det jeg ser mest frem til er at møde en masse industrifolk samt gamle kolleger og venner. Derudover ser jeg frem til at kunne sætte ansigt på alle de talentfulde folk, der har bidraget til spilverdenen, fortæller han om forventningerne til selve prisuddelingen.

Spilprisen er en mulighed for hele spilbranchen til at mødes og i fællesskab hylde den indsats, der er blevet ydet for industrien i det forgangne år. Det er samtidig en vigtig begivenhed, da prisuddelingen også udadtil gør opmærksom på alle de kvalitetsspil, vi i Danmark har leveret, og fordi den offentligt anerkender de involverede.

– Spilprisen er utrolig vigtig, da spiludvikling ofte kan virke lidt anonymt for folk udefra. I modsætning til film- og musikindustrien, hvor der ofte er ansigter på dem, der lægger arbejde i værkerne, er det sjældent tilfældet i spilindustrien. Derfor synes jeg personligt, det er vigtigt, at disse mennesker bliver anerkendt og hyldet, forklarer Johan.

Tirsdag aften afsløres det om Joachims håb om en pris til Deep Rock Galactic bliver en realitet, når priserne bliver uddelt i Bremen Theater. Der uddeles priser i ni kategorier, og hvis du vil have et overblik over alle de nominerede, kan du finde det her.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger





© Copyright - arkaden.dk