Kinds of Kindness-anmeldelse – Et obskurt og kreativt triptykon i bevægelse

Af Lasse Bjørnsten Rasmussen
4 juli, 2024

Yorgos Lanthimos har med Emma Stone og Willem Dafoe igen formået at skabe et tankevækkende og obskurt kunstværk i bevægelse

Kinds of Kindness er en sammensætning af tre forskellige historier, som til sammen danner denne ene film. Alle tre historier har det til fælles, at skuespillerne er de samme, men de skifter fuldstændig karakter fra historie til historie. De tre historier følger en mand uden valg, som forsøger at tage kontrol over sit eget liv; en politimand, der er bekymret, fordi hans kone, der var forsvundet til søs, nu er vendt tilbage og virker som en anden person; og en kvinde, der er fast besluttet på at finde en specifik person med en særlig evne, der er skæbnebestemt til at blive en fremragende åndelig leder.

Jeg gik totalt blindt ind til filmen, i den forstand at jeg havde holdt mig fra traileren og snakke omkring filmen generelt, da jeg ved at instruktøren Lanthimos har en masse kreative evner, som jeg ville opleve uden at have set noget på forhånd.

Foto af: Searchlight Pictures

Jeg var hele vejen igennem klistret til sædet, under den næsten tre timer lange film, uden at føle den blev langtrukken

Kinds of Kindness byder på en af de mest obskure filmoplevelser i 2024. Jeg sad som et stort spørgsmålstegn igennem hele filmen, men det var et nysgerrigt og interesseret spørgsmålstegn. Yorgos Lanthimos har sat en ny standard for, hvordan man laver de mest obskure og specielle film. Jeg var klistret fast til lærredet under hele filmen, da jeg havde brug for at finde ud af meningen bag de forskellige historier, og hvorfor tingene er, som de er. Selvom de tre adskilte historier er forskellige, så indeholder de, de samme skuespillere, hvilket fik mig til at tænke, om de i virkeligheden hang sammen?

Foto af: Searchlight Pictures

Lanthimos har fundet sine yndlingsskuespillere i Emma Stone og Willem Dafoe. Deres samspil, sammen med den imminente Jesse Plemons, er helt sublimt. Jesse Plemons er kendt for sine præstationer i blandt andet den nye Civil War film, Killers of the Flower Moon og så var han med i miniserien Love & Death. Både Emma Stone og Willem Dafoe var med i Lanthimos seneste film, Poor Things, som vandt flere store priser. Bland andet vandt Emma Stone en Oscar for sin præstation i Poor Things og hun er stadig lige så skarp i Kinds of Kindsness. Lanthimos har formået at få fantastiske præstationer ud af alle de skuespillere, han har fundet.

Sammen med det fantastiske cast af skuespillere, og en tre parts historie som man lever sig fuldstændig ind i, så er kameraarbejdet samt billederne vildt skarpe og smukke. Vi lever virkelig i en tid med storslåede film som Dune: Part II, Furiosa: A Mad Max Saga, Horizon: En Amerikansk Saga og nu Kinds of Kindness, som indtil videre er de flotteste film, der er blevet udgivet i 2024.

Foto af: Searchlight Pictures

Med Kinds of Kindness har Yorgos Lanthimos formået at skabe endnu et tankevækkende og smukt stykke kunst, hvori Emma Stone, Jesse Pleamons og Willem Dafoe der alle tre spiller imminent sammen. Filmens billeder er på listen over de flotteste jeg har set i løbet 2024, og vi har haft mange flotte film allerede i den første halvdel af året. Vi lever lige nu i en guldalder indenfor kunstfilm og godt håndværk i form af billeder, instruktion og skuespil. Lad dig ikke blive skræmt af de store blockbuster-film, som fylder rigtig meget. Vi har stadig nogle af de mest talentfulde mennesker i branchen, som udlever deres passion.

Instruktør: Yorgos Lanthimos

Skuespillere: Emma Stone, Jesse Plemons, Willem Dafoe, Margaret Qualley, Hong Chau, Joe Alwyn, Mamoudou Athie, Hunter Schafer

Genre: Drama, sort komedie, episodefilm

Premieredato: 4/7 2024

Spilletid: 164 minutter

Selskab: Searchlight Pictures

Lasse Bjørnsten Rasmussen – Skribent & Anmelder

Lasse lever og ånder for film, spil og tv-serier, og elsker at formidle det. Han er en ung purk, der har taget sine første skridt ind i medieverdenen, som har fascineret ham siden han for første gang fik en PlayStation 2-kontroller i hånden og en Nintendo DS ved siden af sig.