Nyheder

Memoriapolis er en ny spændende vinkel på citybuilder genren

Foto: 5PM Studios

Af Anders Friis
14 april, 2024

Indiestudiet 5PM Studio har det ambitiøse mål at kombinere city-building og 4X genren i det kommende spil Memoriapolis

Man skal ikke grave ret langt ned i mulden under de europæiske storbyer for at finde levn fra middelalderen, og i enkelte tilfælde helt tilbage fra antikkens romere. Med andre ord, så er en stor del af de europæiske storbyer grundlagt af det hastigt ekspanderende romerrige.

Hvis vi tager vores egen hovedstad som eksempel, så er København først grundlagt i højmiddelalderen, men når man kigger på vejnettet indenfor voldene, så er placeringen af vejene stort set ikke ændret sig siden grundlæggelsen for snart 1000 år siden.

Det er denne historiske detalje skaberne af Memoriapolis lader være spillets omdrejningspunkt, for opgaven i spillet er at udvikle en by igennem tidsperioderne antikken, middelalderen, renæssancen og oplysningstiden, svarende til 2500 års historie.

I modsætning til traditionelle city-buildere så er micromanagement ikke øverst på dagsordenen, men det er derimod de større linjer der er i fokus.

I den første tidepoke skal grundlaget for byen etableres, og de grundlæggende ressourcer rundt omkring byen skal kortlægges og høstes. Ligeledes skal byens første kvarterer grundlægges i kombination med de kulturelle kendetegn din by skal have. Planlægningen og etableringen af basal infrastruktur bliver derimod klaret af spillets algoritme.

Ved overgangen til middelalderen åbnes der op for nye bygninger og militærenheder, som igen giver en ny dybde i spillet, men samtidig byder en ny tidsepoke også på nye udfordringer i form af f.eks. pest, og alle middelalderbyers største fjende, brand!

Det er fortsat meget sparsomt med information omkring de øvrige tidsaldre og spillet generelt. Det er derfor heller ikke muligt at sige noget om hvornår spillet udkommer eller om det kommer til andre platforme end PC, men forleden offentliggjorde udvikleren en trailer til spillet.

Anders Friis – Skribent & Anmelder

Halvgammel og halvsur gamer med en stor svaghed for PC-, strategi- og RPG-spil. Er af den klare overbevisning der ikke er lavet god musik, film eller serier siden 2004, og der generelt er et overdrevent forbrug af farver og larm i alt for mange af nutidens spil





© Copyright - arkaden.dk