Feature

Verdens første first-person booter har været i Amerika! Arkaden besøger CinderCat Games

Foto: Game Developer Conference

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
14 april, 2024

CinderCat Games har været en tur til den amerikanske storby, San Francisco, for at deltage i den prestigefyldte European Games Showcase, som er en del af den større Games Developer Conference. Det blev til mange spændende og lærerige oplevelser

Tilbage i februar besøgte jeg det danske spilstudie CinderCat Games i deres lokaler i AAU-bygningen i Aalborg. Det blev til en interessant samtale om deres kommende spil, Glum: A Wicked Misadventure, som de med rette omtaler som verdens første first-person booter. Dette skyldes, at hovedpersonen, Glum, benytter en magisk støvle som sit eneste våben, og i bedste first-person perspektiv sparker sig gennem spillet.

CinderCat Games og deres spil, Glum, har allerede vakt stor opmærksomhed og vandt endda ‘Up & Coming’-prisen ved CPH Tags. Prisen medførte ikke kun æren, men også en tur til San Francisco og en plads ved European Games Showcase på GDC. Ved mit første besøg hos CinderCat Games aftalte vi at følge op på denne oplevelse. Derfor er jeg nu vendt tilbage til CinderCat Games, hvor jeg har haft endnu en god snak med Sebastian Bendt Sørensen, der er CEO og medstifter af det aalborgensiske studie.

Sebastian tog, som den eneste repræsentant for CinderCat Games, en tur til Amerika for at fremvise Glum: A Wicked Misadventure, holde møder og netværke. Nu, efter at have været hjemme i et par uger, har han haft mulighed for at fordøje oplevelsen.

Lad os dog lige starte med at kigge nærmere på, hvad denne European Games Showcase på GDC er for en størrelse. Det drejer sig om et pro-bono event, hvor omkring 30 europæiske udviklere har mulighed for at fremvise deres projekter for pressen, udgivere og potentielle strategiske samarbejdspartnere. Det er en enestående mulighed for mindre udviklere til at tage det næste vigtige skridt i deres udvikling. Samtidig er det en del af den større Game Developer Conference (GDC), som er en omfattende konference, hvor hele spilbranchen har mulighed for at mødes og netværke, lytte til foredrag og selvfølgelig hygge sig med at prøve nye spil.

Sebastian var, som tidligere nævnt, CinderCat Games’ eneste repræsentant ved konferencen. Selvom præmien fra CPH Tags også omfattede økonomisk støtte til rejsen, er en tur over Atlanten en bekostelig affære, og derfor valgte man hos CinderCat Games kun at prioritere at sende én repræsentant af sted. Heldigvis havde Sebastian en rigtig god oplevelse.

– Overordnet var det en vildt fed oplevelse og for CinderCats vedkommende var der rigtig mange muligheder og fede møder og muligheden for at vise sig frem giver også en form for tidlig ethos, fortæller Sebastian om turen til San Francisco. 

Det er én ting at sidde og udvikle på sit spil, noget helt andet er at komme ud og vise det frem og få feedback fra dem, der får mulighed for at prøve det.

– Det er rigtig fint at komme til udlandet og lave noget B2C (business to customer) og få feedback på sit produkt. Selvom det er et udstillingsvindue, så kom der kun relevante folk, og der var også mange gode leads. Samtidig er det god erfaring til de fremtidige events, vi skal deltage i, udtaler Sebastian om den europæiske showcase. 

Selvom Showcasen var en lidt undervældende oplevelse, var det stadig en god mulighed for at fremvise sit produkt. Sebastian stod dog over for den udfordring, at den nye demo, som studiet netop nu arbejder på, ikke var klar til at blive fremvist ved showcasen. Derfor tog han en tidligere udgave med til den californiske storby. Det var dog stadig produktivt at få feedback, og samtidig havde han mulighed for at forklare, hvad CinderCat Games implementerer og ændrer i den nye demo.

Siden mit første besøg hos CinderCat Games har der åbnet sig nogle spændende muligheder for studiet, som betød, at Sebastians situation var noget anderledes end dengang, studiet vandt prisen ved CPH Tags. Derfor var det også en mere fri Sebastian, der i San Francisco kunne fokusere meget mere på at netværke og møde nye mennesker, som CinderCat potentielt kunne arbejde sammen med. 

Det betød selvfølgelig, at tiden i Amerika blev brugt på at holde mange møder, men der var også tid til at hygge sig, og Sebastian havde også afsat tid til at besøge selve GDC-konferencen

– Der var mange fede spil, der blev vist frem, og Unreal og andre havde nogle fede boder. Der var mange talks, som folk virkelig gerne ville se. Jeg nåede desværre ikke hele vejen rundt, og jeg havde ikke tid til at se en talk med Swen Vincke fra Larian, som jeg virkelig gerne ville have nået, fortæller Sebastian om selve konferencen.

Når man som udvikler tager til GDC, er man faktisk ikke ret meget på selve GDC. Det skyldes, at mange af de møder og aftaler, man har i løbet af den uge, konferencen varer, foregår uden for konferenceområdet på forskellige hoteller i det nærliggende område.

– Man køber som regel ikke billet til GDC, men tager derhen og holder møder mellem alle hotellerne. Alle booker deres hoteller, og så booker man en suite, hvor man holder sine møder, eller man mødes i diverse lobbyer, siger Sebastian om det, han kalder indbegrebet af GDC.

Der var dog også tid til andre unikke oplevelser, og personligt havde jeg håbet på at kunne lokke et par vilde historier ud af Sebastian. Han havde da også et par stykker til mig, da jeg spurgte ind til, hvad der var den fedeste oplevelse under hans ophold i San Francisco. Sammen med en bekendt fra en dansk samarbejdspartner fik Sebastian nemlig en ret unik oplevelse. De besøgte byens højeste bygning og Supercells kontorer på 52. etage.

– Jeg modtog en mail om, at jeg var inviteret op til Supercells kontorer, og der vil jeg gerne takke Niels Wetterberg fra Invisible Walls samt Mathias Nørvig fra SYBO, for invitationen. Jeg var deroppe med nogle få andre danske spilvirksomheder, og vi havde udsigt over hele byen. Man skulle igennem en kæmpe dør, hvor der stod Supercell på, og der stod så en finsk fyr, som tog imod os. Vi skulle tage skoene af, men så fik vi ellers lov til at gå lidt rundt. Det var vildt – lokalerne var kæmpestore og det lækreste af det lækreste, fortæller Sebastian om besøget. Det var dog ikke den eneste vilde oplevelse:

-Vi var til en fest, hvor manden, der havde lavet Tetris, også var til stede. Alle var der bare, og det var en helt speciel oplevelse, siger Sebastian.

Alt i alt har det været en rigtig god oplevelse, og der har også efterfølgende været nogle gode leads. Derudover har der været meget læring og erfaring at hente samt mange inspirerende samtaler med folk i branchen, der virkelig brænder for at lave spil. Erfaringer som man kan bringe i spil i fremtiden.

Sebastian Bendt Søren fremviser sit access pass til GDC. Foto: CinderCat Games/Sebastian Bendt Sørensen

Netop fremtiden er spændende, og en af de ting, som CinderCat nu fokuserer på, er Gamescom i Tyskland, der afvikles fra den 21. til den 25. august.

– Vi har været af sted de sidste to år og deltaget i B2B, men vi vil også gerne være med i noget B2C, hvor vi kan få Glum ud til flere mennesker. Dog er det noget, man bliver udvalgt til, uddyber Sebastian om ambitionen til årets Gamescom.

Udfordringen er igen, at den nye demo ikke når at blive klar til udvælgelsesdatoen, men Sebastian håber alligevel, at den når gennem nåleøjet, så studiet kan have den nye demo med til Tyskland til sommer.

Der er også flere ting under opsejling hos det aalborgensiske spilstudie, og her på Arkaden følger vi tæt med i udviklingen hos CinderCat Games. I kan regne med, at når der er nyt under solen, så vender vi tilbage med flere historier fra CinderCat Games. 

Om et par uger kan man møde holdet fra CinderCat Games ved Game Box i Herning, hvor man selv har mulighed for at prøve Glum: A Wicked Misadventure.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger





© Copyright - arkaden.dk