Feature

Vi laver verdens første First Person-Booter! Arkaden besøger CinderCat Games

Foto: CinderCat Games

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
17 februar, 2024

I Aalborg ligger et nystartet spilstudie med et spændende spilprojekt og en moderne virksomhedsprofil. Arkaden har været på besøg hos CinderCat Games til en snak om deres første spil samt spilbranchen i Danmark

En regnvåd eftermiddag i februar tager jeg afsted mod AAU Innovate Science & Innovation Hub i Aalborg, hvor det nordjyske spilstudie, CinderCat Games, holder til. I 2022 flyttede studiet ind i Aalborg Universitets nye faciliteter for talentfulde virksomheder, og herfra udvikler de nu deres første store spilprojekt.

Her møder jeg Sebastian Bendt Sørensen, CEO og medstifter af CinderCat Games, som sammen med nogle af sine studiekammerater fik ideen til at starte spilstudiet.

CinderCat Games er forholdsvis ny på spilscenen, men har allerede gjort sig bemærket ved at vinde flere prestigefyldte priser. For nylig modtog de endda ‘Up and Coming’-prisen ved CPH Tags, som inkluderede en præmie, en rejse, med alle udgifter betalt til European Games Showcase at GDC, der afholdes d. 18. marts i San Francisco, USA.

Fra studieprojekt til spiludvikler

Holdet bag CinderCat Games mødtes under deres studie, hvor de alle deltog i et praktikforløb gennem det velansete DADIU-program. Her simulerede de en spilproduktion i teams, og det var her, de fik smag for at omsætte teori til praksis. En af initiativtagerne, No Alexander Edvars, fik ideen til at samle et team baseret på deltagerne fra praktikforløbet, hvilket resulterede i dannelsen af et hold på otte personer, og således blev CinderCat Games født. Senere sluttede et niende medlem sig til, og Sebastian, No, og Thea Bjerregaard blev de officielle ejere. No er hjernen bag de kreative ideer, mens Sebastian og Thea tager sig af de administrative opgaver.

At balancere ambitionerne om spiludvikling med at lede en nystartet virksomhed, særligt som nyuddannet, kan være en udfordring. Sebastian påpeger, at ingen i CinderCat Games oprindeligt vidste meget om forretningsdrift, bortset fra No, som tidligere havde drevet virksomhed, men de har alle lært meget gennem hands-on erfaring, som Sebastian uddyber:

– Vi besluttede os ret tidligt for, at vi skal finde ud af de her ting, så vi tilmeldte os kurser i bogføring, erhvervsjura og erhvervsøkonomi, så vi fik et fundament for hvordan man tilgår de her ting. 

Verdens første First Person-Booter

Nu er teamet hos CinderCat Games i fuld gang med at udvikle deres første store spilprojekt fra deres base i AAU Innovate-bygningen i det østlige Aalborg. Projektet de arbejder på er Glum: A Wicked Misadventure, som er studiets debutspil. Det er et action-eventyrspil, der skiller sig ud ved at fokusere på en unik mekanik: et spark. “Glum” introducerer en ny genre, som man kunne kalde for et first-person-booter – et actionspil, hvor det primære våben er en magisk støvle, der giver hovedpersonen Glum et super kraftigt spark, der kunne gøre selv Erling Haaland grøn af misundelse. I spillet skal Glum, en surmulende goblin tjener, eller minion om man vil, finde og redde sin herre ved at sparke sig vej gennem fjender og forhindringer. Spillet har også en mørk, humoristisk tone, der er inspireret af slapstick-komedie og tegnefilm som Tom og Jerry.

– Den måde vi godt kan lide at beskrive det på, er at vi laver det her actionspil, som også har lidt adventure-drys, og som fokuserer rigtigt meget på mørk humor – sådan Monty Python møder Deadpool er det vi sigter efter, fortæller Sebastian Bendt Sørensen om spillets tone.

Key Art fra Glum: A Wicked Misadventure. Foto: CinderCat Games

Spillet har allerede fanget en del opmærksomhed, selvom det stadig er under udvikling. Interessen for studiets første spil skyldes flere faktorer, heriblandt spillets tydelige humoristiske stil og det særlige fokus på det magiske spark. CinderCat Games har fundet inspiration i spil som Spyro og Crash Bandicoot, men ideen med at bruge sparket som en central mekanik stammer fra en lidt anderledes spilgenre.

– Den initielle ide kommer fra et ældre spil, der hedder Dark Messiah of Might and Magic, der er et ret seriøst spil, og som også forsøger at tage sig selv seriøst, men det havde det her spark som en bi-funktion, hvilket der kom mange underholdende momenter ud af – og det synes vi var meget morsomt, forklarer Sebastian Bendt Sørensen.

Et spil består naturligvis af mere end bare en enkelt mekanik, og efter den oprindelige ide med en sparkemekanik, begyndte studiet at tænke mere over, hvem det egentlig er, der udfører sparket. Det førte til skabelsen af Glum, den gnavne goblin, som skal redde sin kidnappede herre. Herefter faldt tingene hurtigt på plads, og et univers samt en historie, der passede til fortællingen om Glum, begyndte at tage form, og spillet begyndte gradvis at blive til virkelighed.

Traileren til Glum: A Wicked Misadventure.

– På det nuværende tidspunkt har vi fået færdiggjort en demo, eller hvad vi kalder en vertical slice, som vi har haft ude til test. Vi har også pitchet det til forskellige udgivere, og der har været flere, der viste interesse. Derudover har vi præsenteret spillet under Copenhagen Gaming Week, hvor vi modtog meget positive tilbagemeldinger, fortæller Sebastian Bendt Sørensen om spillets nuværende status.

Selvom teamet hos CinderCat Games havde forventet at være længere fremme i processen på dette tidspunkt, har de, ligesom mange andre i branchen, mærket konsekvenserne af udviklingen i gamingverdenen efter corona-boblen brast. Dette ses tydeligst i Embracer Groups lukning af flere studier, samt den generelle nedskalering i branchen, hvilket har ført til, at mange udgivere nu holder strammere i tøjlerne, når det kommer til udgifter. Dette har sat CinderCat Games i en lidt svær situation, men Sebastian er optimistisk med hensyn til fremtiden.

– Lige nu er vi stadig i gang med at iterere på den demo vi har nu, hvor vi har designet nye systemer, på baggrund af al den feedback vi har fået, og vi bygger nu oven på den demo, så vi har et produkt der kan ramme early access, uddyber Sebastian om spillets fremtid.

Der bliver sparket til i Glum: A Wicked Misadventure. Foto: Steam

Store ambitioner

Ambitionerne hos det nordjyske studie er høje, og planen for Glum: A Wicked Misadventure rækker langt ud over blot early access og PC-markedet. Man forventer nemlig, at spillet med tiden også skal finde vej til konsolmarkedet.

Det er dog ikke det eneste område, hvor CinderCat Games ser mod fremtiden. Studiet ønsker også at blive det spilstudie i Aalborg, som folk drømmer om at være en del af. Derfor lægger man stor vægt på at skabe en virksomhedsprofil, der prioriterer medarbejdernes trivsel og tager afstand fra de negative tendenser, der til tider har været fremherskende i branchen. For Sebastian og resten af teamet er det afgørende at etablere et arbejdsmiljø, hvor trivsel er i centrum.

– Vi fokuserer rigtigt meget på, at folk har det godt, så vi har meget tidligt som virksomhed besluttet, at gøre op med ting som crunch, overarbejde og stress og andre forfærdelige eksempler på dårlig arbejdskultur. Vi skal fra starten af være bedre end det, pointerer han.

CinderCat Games fremstår på mange måder som et studie skabt til nutiden, idet de omhyggeligt har udformet en virksomhedsprofil, der appellerer til en moderne arbejdsstyrke. Det er vigtigt for dem ikke kun at tiltrække arbejdskraft med de spændende projekter, de udvikler, men i lige så høj grad gennem en velovervejet og proaktiv indsats for at etablere et arbejdsmiljø, der afspejler de krav og forventninger, som findes i dagens samfund.

Et næsten fuldtalligt hold hos CinderCat Games. Foto: CinderCat Games

Et positivt fællesskab

Når samtalen drejer sig om spilbranchen i Danmark, udtrykker Sebastian sig yderst positivt, især med hensyn til den stærke vilje til at støtte hinanden, hvilket er uvurderligt for et nystartet studie som CinderCat Games. Sebastian påpeger, at der findes en helt unik mentalitet i Danmark. 

– Der er en idé om, at når én vinder, så vinder alle, fortæller han. 

Selv de større studier står klar til at yde hjælp med råd og vejledning, og Sebastian understreger, at de er en uvurderlig støtte, når man som nystartet studie begiver sig ud i sit første projekt. Han giver særligt Ghost Ship Games rosende ord med på vejen for deres bidrag til spilbranchens økosystem, ikke kun ved at investere i virksomheder, men også ved at etablere en forlagsdel. Derfor er netværket i den danske spilindustri ifølge Sebastian virkelig stærkt.

Ifølge Sebastian er der plads til forbedring inden for mediedækning fra de store medier og offentlig økonomisk støtte. Han påpeger, at Danmark halter bagefter lande som Sverige og Finland, når det gælder støtte til spilindustrien, som har et større indtjeningspotentiale end film- og tv-branchen, men som økonomisk set modtager mindre støtte. Sebastian erkender dog, at der er taget vigtige skridt i den rigtige retning med oprettelsen af det nye Spilinstitut og etableringen af en selvstændig brancheforening, efter spilbranchen og Producentforeningen skiltes.

CinderCats CEO efterlyser også mere mediedækning fra de store mainstream medier og undrer sig over, hvorfor der ikke er større interesse for de mange spændende historier, der findes i den danske gamingindustri.

Hos CinderCat Games arbejdes der både remote og fra studiets lokaler i Aalborg. Foto: Arkaden.dk

Næste stop, San Francisco

Næste måned tager Sebastian til San Francisco for at deltage i European Games Showcase at GDC. Her vil Glum blive fremvist, og der vil være muligheder for at netværke og pitching af Glum: A Wicked Misadventure til potentielle investorer. Sebastian tager afsted som studiets eneste repræsentant for at holde omkostningerne nede i en tid, hvor spilbranchen er presset, men han indrømmer, at det er sjovere og giver en anden dynamik at være flere afsted, især når Thea også er med, da det giver en anden dynamik at have både en kvinde og en mand til at præsentere projektet.

– Det giver lidt mere, end når det bare er en ung gut der sidder der, fortæller Sebastian med et smil på læben.

Til sidst aftaler Sebastian og jeg at tage en snak, når han er tilbage fra sin tur til Californien. Det giver os mulighed for at følge op på hans oplevelser, og måske kan vi få lokket nogle spændende historier ud af ham.

Fremtiden ser lys ud for det nordjyske studie. Med et spændende spilkoncept og en klar virksomhedsprofil ønsker jeg CinderCat Games al den held og lykke, de kan få. Jeg ser frem til at følge studiets videre udvikling.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger





© Copyright - arkaden.dk