Nyheder

Ny stor rapport kortlægger den danske spilindustris udfordringer: Der er brug for et spilinstitut

Da spilstudiet Playdeads grundlægger, Arnt Jensen, modtog den livslange kunststøtte fra Kunstfonden, stod han opført under “Film” - selvom han altså er kendt for sit arbejde på blandt andet det succesfulde indiespil 'Inside'.

Af Jens Haag
20 juni, 2023

I en rapport, der netop er udkommet fra KADK, sættes der fokus på, hvordan den danske spilindstri ser ud - og hvordan den kan blive stærkere.

Der har indtil nu ikke været meget forskning i den danske spilindustri på trods af, at den både vokser og omsætter for næsten tre milliarder kroner om året.

Men nu har forskere fra KADK (Det Kongelige Danske Kunstakademi) udgivet en ny rapport, der forsøger at gå i dybden med branchens nuværende tilstand – og dens fremtidige udfordringer.

Rapporten, der er udarbejdet af forskere fra både KADK og IT-universitetet, har navnet “Paths to Success: Data Lessons from Danish game companies” og bygger på anonyme interviews med 40 informanter fra danske spilfirmaer, to danske spileksperter og 144 detaljerede analyser af deres udgivne spil. 

Det har resulteret i både en række konklusioner om industrien og forslag til lovændringer og politiske beslutninger, der med fordel kan træffes:

Først og fremmest anbefaler forskerne, at der oprettes en separat dansk kulturinstitution, som har spil som sit hovedområde. På nuværende tidspunkt varetages den opgave af Det Danske Filminstitut. Det betød eksempelvis at da Arnt Jensen, manden bag storsucceserne Limbo og Inside, da han modtog den livslange kunststøtte fra Kunstfonden, lidt bizart stod opført under “Film” – uden nogensinde at have lavet en eneste film.

En sådan institution vil både styrke industriens vækstlag – og på den måde forhåbentlig skabe både nye, gode spil og flere jobmuligheder. Herunder peger forskerne på muligheden for at skabe særlige fonde, som kan investere i små og mellemstore spilfirmaer, så de kan få et bedre fodfæste på markedet.

Herudover anbefaler forskerne, at man i højere grad styrker inklusion – lighed mellem kønnene blandt ansatte. De nævner også, at man med fordel kan satse på at sprede kendskabet til branchen hos investorer og politikere. 

Rapporten er blevet præsenteret for kulturminister Jakob Engel-Schmidt, som i den seneste tid har demonstreret en stigende interesse for den danske spilindustri – blandt andet i kraft af et besøg på Game Developers Conference tidligere på året.

Du kan læse rapporten nedenfor:


Om skribenten:

Jens Haag – Journalist

Jens Haag er anmelder og journalist på Hardwire. Han spiller især turbaseret strategi, rollespil, roguelikes, survival og indiespil i det hele taget.






© Copyright - arkaden.dk