Interview

Forsker efterlyser dansk spilinstitut: “Vi går glip af store økonomiske og kulturelle gevinster”

Emil Lundedal Hammar er en af folkene, som står bag en ny stor undersøgelse af den danske spilindustri. Han efterlyser et centralt spilinstitut.

Af Jens Haag
20 juni, 2023

Emil Lundedal Hammar er en af spilforskerne bag en ny stor undersøgelse af den danske spilindustri. Ifølge ham har Danmark hårdt brug for et spilinstitut, der kan understøtte den voksende danske branche.

“Der mangler klart et sted, hvor muligheden for offentlig støtte til spiludvikling og viden om spilindustrien er samlet,” siger Emil Lundedal Hammar, som er postdoc på Det Kongelige Kunstakadami. 

Han er en af fire forskere, som står bag en ny rapport om den danske spilindustri, som netop er blevet udgivet. 

Igennem interviews med fyrre anonyme danske spilvirksomheder, ekspertinterviews, og næsten 150 analyser af danske spil forsøger rapporten at kortlægge branchens nuværende tilstand – og hvad der skal til, for at den i fremtiden kan blomstre.

Og der er især et punkt, som forskergruppen anbefaler: Nemlig et fokuseret offentligt institut, som udelukkende er fokuseret på spilområdet. Lige nu hører spil under Det Danske Filminstitut, og det er ikke optimalt, mener Emil Lundedal Hammar.

“Spil er kulturelt og pengemæssigt blevet underprioriteret politisk i mange år. Spil får årligt omkring 15 millioner kroner i støtte, mens teater eksempelvis får over en milliard kroner. Det er skævt, fordi over halvdelen af alle danskere i alle køn og aldre spiller computerspil jævnligt.” siger han.

Ifølge ham har det vist sig i forskningen, at mens det kan være relativt enkelt for etablerede virksomheder at holde sig oven vande, så er det utroligt svært for nystartende og små virksomheder.

“Det kræver en anseelig startkapital at starte et spilfirma op – og der går også tid, før spillene er i luften og kan begynde at tjene penge. Det betyder, at mange knokler hårdt for at overleve med meget lav løn og mangel på støtte, og derfor er det mindre holdbart i længden,” siger Emil Lundedal Hammar.

Det er ærgerligt, mener han, fordi man ikke bare går glip af gode spil, men også mulige arbejdspladser og højere eksport, som kan komme hele samfundet til gode.

“I vores nabolande har man været bedre til hurtigere at se idéen i at støtte op om og investere i spil – det gælder både Finland, Sverige og Norge, eksempelvis. Og det er paradoksalt, for der er enorm talent og ekspertise i Danmark, og her bliver produceret spil af høj kvalitet og med meget store omsætninger,” påpeger han.

Selvom det er glædeligt, at man fra kulturministeriets side lader til at blive mere opmærksom på spil, så ser Emil Lundedal Hammar gerne en hurtigere og mere virksom handlekraft komme til udtryk.

“Med et centralt spilinstitut ville man ikke kun prioritere spil højere som både kultur- og techprodukt, men også centraliserer de forskellige typer støtteordninger på tværs af det kommercielle og kulturelle, og forbinde professionelle netværk på tværs af udviklere, politikere, investorer, og eksperter. På den måde samles den talentmasse, støtteordningerne, og den viden som danske computerspilsudviklere og investorer kan gøre gavn af for virkelig at blomstre og få fart på.” siger han.

Hardwire har henvendt sig til kulturministeriet, men har ved deadline ikke modtaget svar.

Du kan læse rapporten nedenfor:


Om skribenten:

Jens Haag – Journalist

Jens Haag er anmelder og journalist på Hardwire. Han spiller især turbaseret strategi, rollespil, roguelikes, survival og indiespil i det hele taget.






© Copyright - arkaden.dk