Ad Banner

Anmeldelser

TopSpin 2K25-anmeldelse – Intensitet uden diversitet

Af Nicklas Egebæk Hansen
8 maj, 2024

2K Games sætter sving i sagerne for første gang i 13 år. Siden TopSpin 4 i 2011 har der været stille - hvor langt er de nået på den tid? Kan det overtage tronen som den nye Wimbledon-mester af virtuelle tennisspil, eller er det nærmere en dobbel servfejl, efterfulgt af en fibersprængning i baglåret?

Tennis spil har det med at komme og gå. Hidtil har vi eksempler som Tennis World Tour, Super Tennis, AO Tennis, samt Virtua Tennis. Sidstnævnte havde jeg det personligt sjovt med tilbage ved udgivelsen af Virtua Tennis 3 i 2007. Nysgerrigheden var derfor stor, når det kom til at se hvor meget udvikling der var sket på disse år – TopSpin 4 skulle have været et af de bedste tennis spil nogensinde – så der er nok at leve op til.

Game, set, match!

Gameplayet fungerer godt. Jeg vil klart anbefale, at man starter med en tur på træningsakademiet og derefter får afprøvet et par træningskampe. Der er mange slag at lære, og vigtigst af alt – timingen af disse slag! Slagene er designet således, at styrken og præcisionen af skuddene vurderes ud fra hvor tidligt man kan påbegynde sit slag, men også hvor godt man får timet sit slag ift. skuddet.

Eksempel på timing af ens skud kan ses her

Denne kombination giver en utrolig sjov feedback til spilleren. Når man rammer et slag med fuld styrke og præcision, føles det helt formidabelt. Det er denne følelse som i høj grad bærer spillet. Efterhånden som man får bedre styr på sine drives, lobs og dropbolde, bliver det kun endnu sjovere at forsøge sig med variationer i sit spil.

Alt dette fører til en autentisk oplevelse af tennis – det er intenst, specielt i de lange dueller. Jeg havde flere gange svedige håndflader og blev nødt til at holde en lille pause mellem set, for at få ilt til hjernen. Denne del af spillet har de ramt med fuld kraft og præcision!

På trods af mine 25 timer i single player, hvor jeg følte mig uovervindelig, må jeg konstatere, at jeg fortsat har meget at lære endnu. Et par online spil, hvor jeg fik stygge prygl, fik i hvert fald mit ego helt ned til jorden. Dette påviser hvor meget der er at lære i spillet.

Forbedringspotentiale

Grafisk lader spillet en smule tilbage at ønske. Spillerne og publikum virker ofte statiske og stive i deres bevægelser. Derudover virker det ikke til der er programmeret mange animationer til slagene, hvilket kan føre til nogle interessante bevægelser fra spillerne.

Når man sammenligner spillerne ansigter, fysik og bevægelser, er det svært ikke at bemærke hvordan alle spiller ens. Der er ikke lavet unikke bevægelser til den enkelte spiller. Nogle spillere var næsten ikke til at genkende, hvilket er ærgerligt, når nu man har købt licenserne til disse spillere. Sammenligner man med andre store sports franchises, lader det noget tilbage at ønske.

En sjov detalje jeg bed mærke i var, at publikum, spillere og grafik vidste hvornår pointet var sikret, inden jeg selv gjorde det. Når man lavede et perfekt slag, vidste spillet med det samme det var et vinderslag, hvilket får publikum til at klappe i samme øjeblik som slaget rammer – lidt morsomt.

Genkendelsens glæde er ikke altid til at få øje på

Manglende muligheder

Lige så godt som gameplayet føles, lige så store mangler er der i andre aspekter af spillet. Det virker ikke til der er blevet brugt tid på at udtænke særlig mange game modes.

Mulighederne er som følger; Training facility, exhibition match, career mode, og online play. Det kan undre, hvorfor der ikke er flere muligheder for at prøve nogle ting af. Her er blot nogle af de ting man ikke kan: Trænings-lege med venner, spille online mod sine venner, eller blot spille en turnering uden for Career Mode, som eksempelvis Wimbledon.

Career Mode er dog sjovt. Hver måned har man mulighed for træning, event og turnering. Man skal passe på ens spiller ikke bliver for nedslidt, da man risikere skader. Efterhånden som man bliver bedre, kan man få fat i bedre trænere, udstyr og specialister omkring sig. Det var her, jeg havde det sjovest med min tid i spillet.

Online er der muligheder for at spille forskellige events, som kommer og går. Alt afhængigt af din præstation, vil du modtage bedre belønninger. Jeg har desværre ikke været god nok til at prøve at få nogle af de helt gode belønninger selv.

Fokus i spillet virker dog til at være på, at du skal spille med din egen spiller – og forbedrer denne. Det er der desværre en helt tydelig grund til.

Career Mode – En lille forskel i niveau og level.

Special price for you

2K ser meget gerne du bruger penge på produktet, udover de op til 900 kroner, hvis du har købt Grand Slam Edition. Derudover er der DLC til i alt 300 kroner, hvis du ønsker adgang til alle Season Pass, kaldet Center Court Pass. Dette er dog ikke nok, da du også har muligheden for at købe inde i spillets “Pro Shop”.

Her kan du købe alt fra kosmetik til valutaer, som bruges i spillet. Dette er i sig selv ikke så slemt, det er dog lidt irriterende, at to ud af hovedmenuens fire punkter altid skal være mikrotransaktioner. Derudover er der en boks, som dukker op på hovedmenuen, og fortæller om de nyeste tilbud i butikken.

Det skal dog siges, at jeg ikke selv har købt noget i spillet. Man kan fint spille det uden at bruge ekstra penge, men tendensen med at promoverer butikkerne mere end selve spillet, er til at blive træt af.

Typisk eksempel på hvordan menuen ser ud

Konklusion

TopSpin 2K25 er en tilbagevenden til tennisverdenen, som har sin base på plads – gameplayet. Det føles fantastisk. Alt omkring det føles dog forhastet og uden den store forbedring siden 2011. Et fokus på at sælge mere stjæler opmærksomheden, i stedet for flere game modes at fordybe sig i. Derudover kunne spillets motor trænge til en overhaling med spillergenkendelse og fysik. Formår 2K med en fokuseret indsats at forbedre disse punkter, er der potentatiale til en spilserie som kan overleve længe. For nu, må jeg sige jeg havde forventet mere efter så lang ventetid.

Udvikler/Udgiver: Hangar 13/2K Games

Genre: Sport (Tennis)

Platform: PC, Nintendo Switch, PlayStation 5 (anmeldt på) og PS4, Xbox Series S|X og Xbox One

Om skribenten:

Nicklas Egebæk Hansen – Skribent & Anmelder


Uddannet inden for IT og brugerdesign. Spilverdenen åbnede sig for ham ved Pokémon Red til GameBoy i halvfemserne. Siden har Dark Souls trilogien vendt op og ned på forståelsen for, hvad spil kan – Dark Souls er til dato den bedste spiloplevelse for ham. Han nyder at analysere spil og alle de komponenter de består af; Gameplay kommer dog altid i første række for ham.






© Copyright - arkaden.dk