Feature

Sony præsenterer: Få en cinematisk oplevelse med BRAVIA

Af Kasper Pedersen
17 april, 2024

Sony præsenterer fremtiden inden for biografoplevelser i hjemmet. Her med nye TV-produkter fra BRAVIA

I sidste uge kunne vi afsløre, at Arkaden var med til en presse briefing for deres kommende lydanlæg: ULT POWER SOUND, der kunne give forbrugeren en lydoplevelse, som var man på diskotek.

Men vi sad også med, da ‘Sony Home entertainment’ fremviste noget af det nyeste for deres TV- og lydserie: BRAVIA. En ny række produkter der sætter sig for at udfordre biograferne, ved at føre den storslående cinematiske oplevelse hjem i danskernes egne stuer.

En komplet oplevelse

Først og fremmest ønsker Sony at strømlinje oplevelsen for både tv, soundbars og hjemmelydsprodukter ved at samle dem alle under et banner, nemlig BRAVIA. Dette skal gøre det nemmere for slutforbrugeren, at kunne samle oplevelsen i en storslået pakke, hvad enten der købes i separate dele, eller om man fra start tager hele “biografen” med hjem.

Dette gøres med det nyeste inden for Sony udviklet lydprodukter, BRAVIA Theatre, samt tre nye TV’er inden for BRAVIA serien. Det fokuserer alt sammen på at give en så højprofilleret oplevelse på både lyd- og billedsiden, at man ikke behøver tage i biografen, da meget af teknologien er bygget op omkring oplevelsen i det velpolstret mørke.

Sony ønsker at bringe den cinematiske oplevelse hjem i dagligstuerne med nye BRAVIA TV’er. Kilde: Sony Entertainment

Kvalitet som filmskaberen havde tiltænkt

Under præsentationen gjorde Sony det meget klart, at alt i de nye produkter var tro mod filmskabernes intentioner. Billede og lyd på TV’erne, særligt deres flagskibsmodel Bravia 9, er alt sammen skabt omkring at give en klarere oplevelse med forhøjet teknologi, såsom AI og baggrundslysning der kunne styres af forbrugeren.

På billedsiden vil dette komme til udtryk i de klarere farver, der er i stand til at give seeren en større fordybelse, i hvad der bliver vist på skærmen, mens baggrundslysning vil komplimentere disse effekter billede for billede. Lydprodukterne er blevet lavet til at give samme akustiske oplevelse, som normalt kun er mulig med højtalere i en biografs hjørner og vægge.

Sony tager en ære i at udvikle kvalitets hardware, som vi tidligere har set med deres INZONE-buds og deres H5-Headset. De kompetencer, som er blevet brugt til udviklingen af disse produkter, samt spejllinser til kameraer og TV-skærme er alt sammen noget, som vil gå igen i disse nye produkter for BRAVIA Theatre.

TV der bringer teknologi og kvalitet sammen

Lad os starte med de nye TV-produkter, som blev vist frem under præsentationen. Der blev vist tre modeller, Bravia 7, 8 og 9, der brugte meget af det samme teknologi, om end i forskellig grad af kvalitet, og 9-modellen var den, som der var mest fokus på.

Hvad der dog gik igen, en såkaldt XR Processor og XR Backlight Master Drive, som arbejder sammen om at skabe de bedste lysforhold på skærmen og den skarpeste billedkvalitet. Takket været avanceret antirefleksions-teknologi i skærmene, skulle udefrakommende lyskilder såsom lamper og solen, ikke være noget problem, så man ville kunne nyde dybere farver fra sit TV.

Samtidig kommer Bravia 9-modellen til at være udstyret med en retningsbestemt diskanthøjttaler øverst og en frame-diskanthøjttaler på siderne, for at efterligne surroundsound lyden fra videograferne. Takket være teknologiske indgreb såsom Voice Zoom 3 og Acoustic Center Sync, vil lydforholdet mellem stemmer og baggrundsstøj blive justeret, så stemmerne går klarere igennem. Denne effekt vil kunne suppleres yderlige med tilkøb af soundbars fra Theatre-protoføljen.

Sony har udviklet disse redskaber i stærkt samarbejde med Dolby Atmos samt IMAX, så forbrugeren skulle kunne få varierende lyd og billede, alt efter hvilken streamingtjeneste der benyttes. Dette eksemplificere endnu en gang ønsket om at kunne levere en filmoplevelse, der kæmper med den normale opfattelse af “hjemmebiografen”.

BRAVIA 9 skulle kunne levere op til 50% lysere effekter end 2023 X95L-modellen. Kilde: Sony Entertainment 

Produktion der forpligter

Selvom der er højt fokus på kvaliteten af billede og lyd, så har Sony også sat sig for at gøre det så forbruger-og miljøvenligt som muligt. Gennem en plan frem til 2050, vil Sony formindske blandt andet strømforbruget på deres produkter gennem teknologisk justering af panelerne i blandt andet Bravia 9 og 7 TV-skærmene. Dette kan gøres enten automatisk eller ved justering af forbrugeren gennem skærens dashboard. Bagpanelerne vil også være produceret af op til 65% genanvendelig plastik, der stadig vedligeholde det normale kendte finish. Lydprodukterne er blevet forbedret rent miljømæssigt, gennem en nyopfundet type af genanvendeligt plastik fra PET-flaske

Hvor der også vil blive vist hensyn til forbrugerne, er gennem anvendelse af TV-skærmene. Med en Talkback-skærmlæserfunktionen, vil det være muligt at forstørre tekst og invertere lysstyrke, så folk med nedsat syn bedre kan administrere mellem, hvad der ses på skærmen. Med Stemmekommando kan man få TV’et til at tænde eller slukke og Time Shift-funktionen på fjernbetjeningen vil kunne sætte selv live-TV pause.

Pris og tilgængelighed 

  • BRAVIA 9 Mini LED bliver tilgængelig i størrelserne 85” og 75”. 
  • BRAVIA 9 QLED 85” bliver tilgængelig fra juni 2024 til en vejledende udsalgspris på 37.500 kr. 
  • BRAVIA 9 QLED 75” bliver tilgængelig fra juni 2024 til en vejledende udsalgspris på 30.000 kr. 
  • BRAVIA 8 OLED bliver tilgængelig i størrelserne 77”, 65” og 55”.  
  • BRAVIA 8 OLED 77” bliver tilgængelig fra juni 2024 til en vejledende udsalgspris på 30.000 kr. 
  • BRAVIA 8 OLED 65” bliver tilgængelig fra juni 2024 til en vejledende udsalgspris på 22.000 kr.  
  • BRAVIA 8 OLED 55” bliver tilgængelig fra juni 2024 til en vejledende udsalgspris på 17.000 kr.  
  • BRAVIA 7 Mini LED bliver tilgængelig i størrelserne 85”, 75” og 65”. 
  • BRAVIA 7 Mini LED 85” bliver tilgængelig fra juni 2024 til en vejledende udsalgspris på 26.000 kr. 
  • BRAVIA 7 Mini LED 75” bliver tilgængelig fra juni 2024 til en vejledende udsalgspris på 21.000 kr. 
  • BRAVIA 7 Mini LED 65” bliver tilgængelig fra juni 2024 til en vejledende udsalgspris på 17.000 kr. 

Der blev selvfølgelig også vist nye lyd-produkter under præsentationen. Kilde: Sony Entertainment

Fordybende lydkvalitet

Lad os så gå videre til præsentationen for lydprodukterne for BRAVIA Theatre. Med det såkaldte; 360 Spatial Sound Mapping-teknologi vil Sony efterligne surroundsound-effekten fra biograferne. Den unikke teknologi skaber flere fantomhøjttalere både foran, bagfra og ovenfor, for at hylde forbrugeren ind i en lydzone, der normalt kun kan opnås i biograferne.

Førhen krævede det både en soundbar og baghøjttalere at generere fantomhøjttalere, men med de nye BRAVIA Theatre Bar 9 og Theatre Bar 8 kan der leveres 360 Spatial Sound Mapping ved blot at installere én soundbar. Derudover vil der også kunne opnås en fordybende lydoplevelse med BRAVIA Theatre Quad, der består af fire højttalere. 

Alle de nye BRAVIA Theatre-lydprodukter er udstyret med teknologi, der justerer og tilpasser lyden baseret på det enkelte rum, så der ikke skabes for meget hul genklang, og der holdes fast i oplevelsen af at være i biografen. Takket være Acoustic Center Sync, vil lyden altid være synkroniseret med billedet på skærmen, og gennem AI-algoritmer vil stemmer og baggrundslyde blive justeret i forhold til hinanden.

Justerbar oplevelse

Det vil også være muligt at forbinde en trådløs subwoofer eller baghøjttaler til ens TV-system, for at få en større og mere kraftfuld bas samt en forbedret surroundsound. De to tilkøbsmodeller, SA-SW5 og SA-SW3, kan eksempelvis placeres hvor som helst med trådløs forbindelse. Men det vil ikke være muligt at kombinere denne løsning med allerede købte soundbars.

Vi fik også præsenteret en unikt sæt højtalere ved navn BRAVIA Theatre U. De er udstyret med en nakkebøjle, der kan give en nem transportabel lydoplevelse, så man kan gå rundt i huset, men samtidig have hænderne fri. Det er desuden muligt at opleve Dolby Atmos-lyd, når de nye højttalere er tilsluttet et kompatibelt BRAVIA med 360 Spatial Sound Mapping.

Hvis man er to seere, kan BRAVIA Theater U-højttalerne til tv’et med Speakers Add-funktionen, så begge kan nyde en klar, fordybende surroundlyd med friheden til at justere lydstyrken separat. Lydniveauet kan indstilles til hver højtaler, så hver bruger af højtaleren kan nyde klar, personlig og fordybende lyd. Ligesom lyden på BRAVIA-skærmene kan BRAVIA Theatre Bar 9, Bar 8 og Quad understøtte både Dolby Atmos og IMAX lyd.

Særligt de unikke Theatre U adskilte sig på designet alene. Kilde: Sony Entertainment

Pris og tilgængelighed 

  • BRAVIA Theatre Bar 9 bliver tilgængelig i juni 2024 til en vejledende udsalgspris på 10.500 kr. 
  • BRAVIA Theatre Bar 8 bliver tilgængelig i juni 2024 til en vejledende udsalgspris på 7.500 kr. 
  • BRAVIA Theatre Quad bliver tilgængelig i maj 2024 til en vejledende udsalgspris på 20.000 kr. 
  • BRAVIA Theatre U bliver tilgængelig i juni 2024 til en vejledende udsalgspris på 2.300 kr.

Kasper Pedersen – Skribent & Anmelder


Kasper har en kandidatgrad i Corporate Communication, hvor han specialiserede sig inden for tekstforfatning og hjemmesidedesign. Har tidligere været anmelder og skribent hos Pixel.tv i to år. Har en stor kærlighed for alt japansk underholdningskultur, såsom anime og JRPG. Nyder også et godt Survival Horror-spil, der bygger på atmosfæriske gys fremfor tarvelige jump scares.





© Copyright - arkaden.dk