Anmeldelse

Princess Peach: Showtime-anmeldelse – Det ultimative børnespil

Foto: Nintendo

Af Emil Øgaard
29 marts, 2024

Børn og barnlige sjæle har fået et nyt spil til samlingen

“Hvilket spil kan du anbefale, jeg køber til mine børn, hvis jeg køber en Switch?”

Hvis jeg havde fået 5 kroner for hver gang, jeg blev spurgt om det til vores Princess Peach-event i Bruuns Galleri, ville jeg kunne gå ned i den nærmeste Fætter BR og købe dem en kopi af Princess Peach: Showtime.

Selvom jeg ikke selv havde prøvet spillet på givne tidspunkt, kunne jeg tydeligt se, hvad det kunne for alle de fremmødte børn og barnlige sjæle. Helt opslugt i deres lille verden i 15 minutter er det magiske ved spil. Og denne magi oplever jeg i den grad Princess Peach: Showtime besidder.

Havfrue Peach kan styre fisk med sin sangstemme. Foto: Nintendo

Ud af skyggen

Princess Peach: Showtime markerer en masse ting for Nintendo: Det er det første standalone Princess Peach-spil siden 2005-spillet, Super Princess Peach, ligesom det også – indtil videre – markerer det sidste originale Nintendo-spil til Nintendo Switch-konsollen. De kommende eksklusive Nintendo-spil er enten remasters eller remakes.

For dem der ikke kender Princess Peach, er hun en karakter i Mario-universet, der er prinssese for kongeriget, Mushroom Kingdom. Hendes tjenere er små væsner med svampehatte på, som bliver kaldt Toads.

I Princess Peach: Showtime har en Toad fået fat i en flyer omkring det magiske teater, Sparkle Theater, hvor en masse spændende teaterstykker er ved at blive sat op. Derfor drager Peach og hendes Toads mod Sparkle Theater for at opleve magien på egen hånd. Men netop som Peach indtræder i teatret ankommer den Phantom of the Opera-lignene, Grape og forhekser det. Det er nu op til Peach og stjernevogteren, Stella, at redde teatret ved at indtage hovedrollen i de forskellige teaterstykker.

På mange måder træder Princess Peach ud af Marios skygge med dette spil. Super Mario-filmen viste netop, at karakteren sagtens kan stå på egne ben og har en ret betydelig rolle at spille for den kommende Nintendo-demografi. Flere piger fik for alvor øjnene op for, hvor sej Peach faktisk er.

Da jeg gik rundt i Bruuns Galleri hørte jeg flere små piger skråle, “Princess Peach!”, da de så de store plakater for vores event. Det bekræftede mig bare i, at det som Nintendo gør lige nu, er det helt rigtige for fremtiden.

Konditor Peach skal dekorere de flotteste kager hurtigst muligt. Foto: Nintendo

Lidt for enhver smag

Undervejs i Princess Peach: Showtime bliver man præsenteret for en masse forskellige typer af gameplay, der alle er knyttet op på et tre-knaps-system; en hoppe-knap, en action-knap og en poseringsknap.

Som de forskellige hovedroller får Peach en udklædning til hver bane. Der er fx Skøjteprinsesse Peach, hvor man skøjter rundt og angriber fjender med piruetter, Havfrue Peach, hvor man skal styre fisk via sin sangstemme og Ninja Peach, hvor man skal snige sig forbi fjenderne og lave et bagholdsangreb.

Den bane, der kan skille vandene er Detektiv Peach, hvor man via deduktion skal finde det korrekte svar på mysteriet. Målgruppen for spillet er børn på 7 år og opefter, så ved disse baner bør spilles med en voksen, så I sammen kan løse gåden.

Det er netop introduktionen til disse forskellige spiltyper, der gør, at interessen for gaming opstår. Man finder ud af, hvilken spilgenre man er til, hvor en verden af spil lige pludselig åbner sig op. Hvis man godt kan lide Detektiv Peach vil man på sigt finde Ace Atourney-spillene interessante. Er man mere til de action-prægede baner, vil Super Mario-spillene være oplagte.

Selve styringen i Princess Peach: Showtime fungerer særdeles godt, men nogle gange blev jeg også nødt til at sidde med tungen lige i munden. Ved hver bane skal man indsamle stjerne og mønter, man kan bruge på at oplåse bosser eller købe forskellige kjoler til Peach og Stella. Dog er de ret rundhåndede med, hvor mange man skal bruge af hver.

Ninja Peach trækker vejret under vandet med et bambusrør. Foto: Nintendo

Tekniske udfordringer

Nintendo Switch er en aldrende maskine, der netop har rundet de 7 år. Og som så mange andre spil på maskinen, viser Princess Peach: Showtime også Switchens alderdomstegn.

Loadingtiderne ind til de forskellige baner er omkring 8-10 sekunder, hvilket føles som lang tid – især når man tænker på, at hvert område ikke er særligt stort. Da jeg observerede børnene, der prøvede spillet på demo-standene til vores event, så jeg også en utålmodighed, når de gik ind i hver bane.

Målgruppen for spillet er en generation, der er vant til en meget hurtig responstid. Derfor kan de lange loadingtider godt hive dem ud af spiloplevelsen. Men når man først er inde i banen, er der et højt flow i spillet, hvilket gør, at det sjældent føles kedeligt. 10 kostumer med hver 3 baner gør også, at spillet får en gennemførselstid på omkring 10 timer.

Små detaljer som snorene i hestene gør oplevelsen helstøbt. Foto: Nintendo

Konklusion

Princess Peach: Showtime er en kæmpe fornøjelse fra ende til anden, og er det ultimative børnespil til Nintendo Switch.

Gameplayet omfavner mange genrer og lykkes med at eksekvere på dem på fornuftig vis. De børn og barnlige sjæle, der spillede demoen til vores event i Bruuns Galleri havde en kæmpe fest i de 10 minutter, det i gennemsnit tager at gennemføre en bane. Selvom forældrene fortalte deres børn, at de lige gik over i en anden butik, ænsede børnene dem slet ikke. De var helt fordybet i det spilunivers Princess Peach: Showtime skaber.

Da jeg spurgte børnene, hvad de synes om spillet, var stort set alle begejstrede. Til tider var det dog udfordrende at kæmpe mod fjenderne som fx Sværdfægter Peach. Men efter et par forsøg, overvandt børnene dem altid.

Selvom tekniske udfordringer holder spillet tilbage fra at udfolde dets fulde potentiale, leverer Princess Peach: Showtime gedigen underholdning. Hvis jeg havde investeret i en Switch og havde børn omkring 7 års alderen, vil dette spil være det første spil, jeg vil købe til dem. Det er en god introduktion til mange forskellige spilgenre, uden det går på kompromis med spildesignet.


Udvikler/Udgiver: Good-Feel / Nintendo

Genre: Adventure-Platformer

Platform: Nintendo Switch (anmeldt på)


Om skribenten:

Billede af Emil Øgaard

Emil Øgaard – Skribent & Anmelder


Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.





© Copyright - arkaden.dk