Mest læste
Dansk legetøjsbutik sælger Mario-spil for rekordbeløb
Meme-spil finansierede Amalie og Mathias’ drømmeprojekt
De største spiludgivelser i maj 2024
Civil War-anmeldelse – Lægger ud som det første bud på årets bedste film
Xbox ser gerne, at det næste Fallout-spil kommer tidligere end planlagt
Phantom Fury-anmeldelse – Actionbrag med rustende kanter
Hovedrolle er klar til Hit Man
Håndtering Av Udøde-VOD-anmeldelse – Et forsøg på at kede dig ihjel
Challengers-anmeldelse – Årtiets sportsfilm, årtiets mest sexede film
Nomineret til 6 Spilpriser: Arkaden besøger Bedtime Digital Games
‘Rise of The Ronin’ blev første gang vist i 2022 under PlayStations “State of Play”, og bød på et stykke japansk periode-aktion/drama, med spilleren som aktiv deltager. Men kan denne vision bære et spil, der har mange af de samme laster som andre Open World spil?
Samuraier er fede. Det er nok en holdning, som mange kan stå inde for. De var stolte, ærefulde og mestre i sværdkampskunsten, dengang de eksisterede under Edo-perioden i et isoleret Japan (ca. 1603-1867).
Men i 1853 kom amerikanerne til landet, i et forsøg på at åbne landets grænser for handel med resten af vesten, hvilket medførte stor konflikt i Japan og skabte mange interne fraktioner. Det er denne konflikt, som Rise of The Ronin forsøger at afspejle med sit eget fiktive spin. Et forsøg der er værdsat, men i sidste ende aldrig formår at slå ordentligt igennem.
En semi-interaktiv oplevelse
Spillet starter lovende ud, med en ret detaljerig mulighed for at lave sin egen karakter og sin partner, som får til opgave at stoppe amerikanernes togt ind i landet. Dette mislykkes dog, og man skal derfra forsøge at skabe sig et overblik over Japans interne stridigheder, samt hvilken side man selv hører til gennem valg og intriger.
Desværre er disse “valg” temmelig overflødige set i den overliggende historie. Det fører dybest set kun til nogle få “hvem overlever”-situationer. Men spillets narrativ er så rigidt, at diverse sekvenser og den endegyldige konklusion fremstår som fastlåst, med en følelse af spillerens valg som værende totalt ligegyldige i sidste ende.
Et overdynget Japan
Hvor udviklingsholdet fra Team Ninja har gjort et glimrende stykke arbejde, er i at genskabe nogle af Edo-Japans omgivelser og de folk der bosætter det. Karaktererne har hver deres distinkte personligheder samt tilhørende sidemissioner. Man kan tage to venner med på de større missioner, der giver forskellige fordele såsom stærkere angreb, flere pistolskud og mere. De kan også styres af spilleren selv, men er altid svagere end ens egen karakter, og derfor kun brugbare i nødstilfælde. Der er også mulighed for at have andre spillere med på ens team, hvilket resultere i stærkere fjender.
Det er dog ærgerligt, at disse velskrevne karakterer drukner i verdenens absurde mængder fyld, som ville kunne få selv et Ubisoft spil til at blive selvbevidst. Der er tonsvis af små landsbyer der skal befries fra banditter, kister der skal findes, og katte der skal føres tilbage til deres ejer. Det bliver enormt banalt i længden, og selvom spillet forsøger at motivere spilleren med både bedre udstyr, level-point og opbygning af venskaber, så kan det ikke undslippe forbandelsen forbundet med at være et “Open World” spil.
Hvad der skal virke som unikke elementer i denne åbne verden er en gribekrog og en “hangglider”, der kan bruges til at komme rundt. Men det er alt set før, og virker mest af alt som en eftertanke for at bestige klipper og bygninger.
Hæsblæsende kampsystem
Det er tydeligt, hvor Team Ninjas styrke ligger. Kampsystemet i Rise of The Ronin kører på alle cylindre, og når man befinder sig i kampens hede, er der ikke megen plads til fejl. Fjenderne er hurtige og kan nedlægge dig på få sekunder, hvis ikke du parere, blokere og angriber i et hurtigt tempo for at udmatte fjenderne.
Det er enormt tilfredsstillende at mestre sammen med det robuste våbensystem, som har forskellige kampstile og teknikker, der kan læres. At skifte mellem forskellige sværd eller skydevåben fungerer fejlfrit og giver kampene ekstra pondus. Desværre er der også her problemer, da fjendedesignet hurtigt bliver ensformigt, og sværhedsgraden i kampene bliver et simpelt spørgsmål om level-forskellen mellem dig og fjenden.
Ujævn produktionsværdi
Og så kommer vi til den store “grimme” elefant i rummet: Spillets grafik og ydelsesevne. Selvom spillet har sine øjeblikke med nogle stemningsfulde omgivelser, og det kører flydende, når man selv tager styringen, så er det grafisk undervældende og falder drastisk ved diverse mellemsekvenser.
Det er lige før, man får emotionelt piskesmæld, når man det ene øjeblik kæmper i hæsblæsende tempo, til det næste hvor man får en sekvens, hvor alt bevæger sig i halvt tempo, og karaktererne taler med en frygtelig accent. Sprogligt lyder det klart bedst på japansk.
Strukturen for missionerne er også et punkt, hvor spillet halter. Skønt de giver masser af personlighed til de venskaber, som du gør dig, så er de ensformige og lineære. Det gælder altid om at dræbe alle fjender på sin vej, for derefter at ende i kamp mod en boss eller anden stærk fjende uden at kunne tage andre veje eller metoder i brug.
Konklusion
Rise of The Ronin viser tydeligt udviklernes styrker og svagheder. Der er masser af ambitioner at spore i spillets størrelse samt de mange karakterer, som er involveret, med et kampsystem der er både velfungerende og udfordrende på den mest tilfredsstillende måde.
Desværre er disse styrker spredt alt for tyndt over en stor, kedelig og velkendt “open world” formular, der gør meget lidt for at føles unik eller sjov at udforske. Skønt visse elementer giver både udforskning og kampe lidt variation, så slipper det aldrig fri fra dets ensformige struktur.
Der er klare tegn på et ambitiøst spil i en spændende periode, men de rigide systemer i både narrativ og missionsstruktur gør desværre, at denne samurai aldrig helt rejser sig.
Udvikler/Udgiver: Team Ninja/PlayStation
Genre: Action-RPG
Platform: PS5
Kasper Pedersen – Skribent & Anmelder
Kasper har en kandidatgrad i Corporate Communication, hvor han specialiserede sig inden for tekstforfatning og hjemmesidedesign. Har tidligere været anmelder og skribent hos Pixel.tv i to år. Har en stor kærlighed for alt japansk underholdningskultur, såsom anime og JRPG. Nyder også et godt Survival Horror-spil, der bygger på atmosfæriske gys fremfor tarvelige jump scares.
- Arkaden Podcast anmelder- Open Roads og Alone in the Dark
- Hovedrolle er klar til Hit Man
- Xbox ser gerne, at det næste Fallout-spil kommer tidligere end planlagt
- De største spiludgivelser i maj 2024
- Håndtering Av Udøde-VOD-anmeldelse – Et forsøg på at kede dig ihjel
- Microsoft regnskab trodser dårlige salgstal på hardware
- Nomineret til 6 Spilpriser: Arkaden besøger Bedtime Digital Games
- Imaginary-VOD-anmeldelse – Det pure opspind
- Monkey Man-anmeldelse – Dev Patel er en enmandshær
- Salget af Xbox tager kæmpe dyk
- BlizzCon 2024 er aflyst
- Age of Empires II: Definitive Edition – Victors and Vanquished-anmeldelse – Halv morskab, dobbel frustration
- To filmfreaks på eventyr
- Ny episode af Betacritic Podcast- Fallout, Civil War, Immaculate
- Spilprisen 2024: Mød juryen
- Challengers-anmeldelse – Årtiets sportsfilm, årtiets mest sexede film
- Seks ting du ikke vidste om Monkey Man
- ’The Witcher’ er blevet fornyet med en femte og sidste sæson, samtidig med at Netflix annoncerer, at produktionen går i gang på den fjerde sæson.
- Stellar blade får både fjernet racistisk content og tilføjet godt nyt
- Den kommende version af Green Lantern spilles af Nathan Fillion. Er det helt Grønt?
- Rebel Moon Part 2-Anmeldelse – The Scargiver giver ar på sjælen
- Spilprisen 2024: Mød talenterne Johan og Joachim
- Spy X Family Code: White-anmeldelse – Spioner, mad og kaos!
- Druk/Another Round – Hvad er status?
- The Truman Show-anmeldelse – En smuk og trist fortælling om medier og løgne
- Ny episode af Arkaden Podcast- Kongen af Deep Rock Galactic!
- Rare og Xbox slår et slag for miljøet: Se Arkadens interview
- Sand Land-anmeldelse – En magisk, men problematisk rejse igennem ørkenen
- Stellar Blade-anmeldelse – Meget mere end et numsespil
- Flere sårede ved ulykke på Eddie Murphys nye Amazon-film
- Over en million mennesker spillede Fallout 76 på en dag
- Bungie fremviser nyt område til den sidste Destiny 2-udvidelse
- Tales of the Shire får ny trailer frem
- Alien: Romulus bliver ren fan-service, men på den FEDE måde?
- Spilprisen 2024: Mød talenterne fra CinderCat Games
- Deadpool & Wolverine trailer #2 – Reaktioner og spekulationer
- Embracer Group bliver til 3 selskaber
- Shogun-anmeldelse – Østens magtdemonstration
- Nikolaj Lie Kaas lander rolle i Guillermo del Toros stjernespækkede Frankenstein-film
- EA Japan chef kritiserer vurderingsråd for at banne Dead Space
- Ny Deadpool & Wolverine trailer er landet NU
- Poor Things-anmeldelse – Oscar-sæsonens ultimative genistreg
- Phantom Fury-anmeldelse – Actionbrag med rustende kanter
- Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes-anmeldelse – En ægte hyldest til JRPG’s
- Ny Deadpool & Wolverine trailer lander i dag
- The Zone of Interest-anmeldelse – Nyere tids vigtigste film
- Arkaden Podcast anmelder – Fortnite
- Her er de fedeste JRPG’s i resten af 2024
- Anyone But You-anmeldelse – der mangler rom i denne rom-com
- Er Assassin’s Creed Red i virkeligheden Assassin’s Creed Shadows?
- Danish Game Awards i fokus: Årets Ildsjæl
- Anya Taylor-Joy knoklede i over to måneder for 15-minutters Furiosa action-sekvens
- Ud i rummet med Ryan Gosling
- Vivaldi får sin egen film
- 81-årige Harrison Ford afsløret i McDonalds Happy Meal som Red Hulk?
- 9*Scorsese/DiCaprio?
- Fallout 4 er det bedst sælgende spil i Europa
- Fallout 76 udvides med stort nyt område
- Young vs. Old #1 – Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl (2003)
- The Marsh King’s Daughter-anmeldelse – Mellemlanding i sumpen
- Danish Game Awards i fokus: Årets Gamer på Twitch
- Danish Game Awards i fokus: Årets Familievenlige Gamer
- Transformers One – Giver fanen videre til den næste generation
- The Marvels-anmeldelse – En forhastet og uimponerende rejse
- Nye screenshots afsløret for The Wolf Among Us 2
- Dead Island 2: SoLA-anmeldelse – Sommer, sol og zombier
- Fallout Sæson 2 er nu bekræftet
- Mere malurt i bægeret hos udviklerne bag Cities Skylines 2
- ARK: Survival Ascended-anmeldelse – En udforskning af overlevelse i ren overdrive
- Danish Game Awards i fokus: Årets Øjeblik
- Danish Game Awards i fokus: Årets Gamer på Youtube
- M. Night Shyamalans nye thriller udstiller Josh Hartnett som seriemorder i skræmmende trailer
- Dansk memespil fejrer rekordsalg og udkommer nu til PlayStation
- Kingdom Come: Deliverance 2-preview – Et første kig på det ambitiøse middelalderspil
- Abigail-anmeldelse – Fremtidens stjerne er eneste lyspunkt i rodet omgang gyser-komedie
- Stellar Blade får ros af Nier Instruktør
- STORT øv! Tarantino dropper sin The Movie Critic
- Zack Snyder har endnu større planer med Rebel Moon-filmene
- Oldboy tv-serie under udvikling med den originale instruktør, Park Chan-Wook
- CinemaCon 2024 – Disney viser det tunge skyts frem
- Civil War-anmeldelse – Lægger ud som det første bud på årets bedste film
- Før Bad Boys: Ride or Die. Disse Buddy cop film skal du kende før du dør
- Turtle Beach Stealth Pro-anmeldelse – Crème de la crème
- For Evigt-anmeldelse – Kærlighed og livsvalg bliver sat på spidsen i dette sci-fi drama, der udspiller sig på tværs af tid
- Ny episode af Arkaden Podcast – Er Fallout-serien bedre end The Last of Us?
- Keanu Reeves bliver hentet ind til tredje omgang Sonic
- Sony præsenterer: Få en cinematisk oplevelse med BRAVIA
- Turtles forbudt for børn
- Ny PlayStation overlay menu vist frem med nye detaljer omkring Ghost of Tsushima til PC
- Fallout Shelter tjener kassen
- Mafia Prequel annonceres snart
- Tredje del af grusom klovnesaga er netop blevet færdigindspillet
- Lars Ranthe vender tilbage i rollen som fordrukken familiefar i ny trailer
- Længe lovet Fallout 4 update kommer snart
- “Ross For President” – Harrison Ford kigger forbi Marvel-universet som USAs mest betydningsfulde person
- Mage til monster – Christian Bale skamferet til ny rolle
- Nintendo udebliver fra verdens største spilmesse
- 3 anbefalinger – Tema: Årstal i titlen
- PlayStation-veteran hopper over til ‘fjenden’
- Harold Halibut-anmeldelse – Er det 14 års ventetid værd?