Mest læste
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Sony og LEGO indgår nyt Horizon-samarbejde
Seks vilde og sjove ting du ikke vidste om Furiosa: A Mad Max Saga
Optur for Xbox: Det næste Call of Duty kommer på Game Pass og ny konsol er klar i 2026
Total War: Star Wars er under udvikling
Folk vil hellere spille PlayStation 4?
Furiosa: A Mad Max Saga-anmeldelse – olympisk hævntogt i sandpetersyre
Young vs. Old #3 – Finding Nemo (2003)
Assassin’s Creed Shadows har fået en udgivelsesdato og en trailer – Se traileren her! Og læs om alle de nye detaljer
Braid, Anniversary Edition-anmeldelse – Et tidløst mesterværk
Når det på tirsdag ved Spilprisen bliver afgjort, hvilke spil der skal hædres som årets bedste i de forskellige kategorier, er det en kompetent jury, der står bag vurderingen. Du kan møde flere af jurymedlemmerne her
Tirsdag den 30. april afholdes Spilprisen, den årlige begivenhed, hvor vi anerkender og fejrer de mest fremragende danske videospil. Arrangementet er organiseret af Producentforeningen, og det er her, de dedikerede fagfolk i den danske spilindustri modtager en velfortjent hyldest for deres indsats. Der skal uddeles priser i flere forskellige kategorier såsom bedste debut, bedste narrativ og naturligvis bedste spil. Du kan se oversigten over alle de nominerede her.
For at sikre en retfærdig og kyndig vurdering af dette års spilkandidater, har Producentforeningen nøje udvalgt en jury, hvis medlemmer alle har betydelige professionelle bånd til den danske spilindustri. I år er der faktisk, som et nyt initiativ, etableret to separate juryer; den ene har til opgave at evaluere spiludgivelserne fra 2023, mens den anden koncentrerer sig om at finde frem til de bedste Live Spil.
Kategorien Bedste Live Spil er yderligere opdelt i to separate segmenter: én dedikeret til bedste Free-to-Play spil og én for bedste Premium spil.
Juryen, der i år skal vurdere de bedste danske udgivelser fra 2023, består af syv personer, hver med forskellige roller i den danske spilindustri. For at forberede sig til opgaven har alle jurymedlemmerne spillet de nominerede spil, og på tirsdag finder vi ud af, hvilke spil der har været juryens favoritter. Arkaden.dk har bedt Mette Jakobsen, Martin Schjøler og Kasper Bøttcher om at forholde sig til deres rolle som jurymedlem, men også hvad de ser mest frem til på tirsdag, og hvorfor Spilprisen er vigtig for den danske spilindustri.
Mette Jakobsen er medstifter af spilvirksomheden Galdra Studios, hvor hun er Creative Director. Som dommer til Spilprisen var hun imidlertid med i rollen som narrative designer.
Hvordan er det at blive udvalgt til Spilprisens jury?
– Vi er stadig en ret ung virksomhed, så det at blive udvalgt til sådan en opgave er en anerkendelse af mit arbejde, som jeg sætter stor pris på. Det er jo nogle super talentfulde mennesker, jeg har fået lov at sidde sammen med i juryen, så det kan man ikke andet end at være stolt af.
Hvilke forventninger har du til prisuddelingen, og hvad ser du mest frem til?
– Jeg ser frem til at fejre alle de danske spil, der er blevet udgivet det sidste år. Det er ikke en nem tid at være spiludvikler i, så jeg håber, at Spilprisen vil være en aften, hvor udviklere føler sig set for det store arbejde, de lægger i deres spil, store som små.
Hvilken betydning har Spilprisen for den danske spilindustri – og hvorfor er den vigtig?
– Vi er et lille land i en stor international industri, og det meste af tiden er fokuset rettet på den store verden udenfor. Hvad Spilprisen har lykkedes med, er at skabe et rum, hvor vi kan finde sammen på tværs af landet og fejre den store brogede pakke af spil, der bliver udviklet her i Danmark. Det minder os om, at verdens centrum ikke behøver at hedde Tokyo eller San Francisco, men at man kan udvikle fantastiske spil i Viborg og Aalborg.
Martin Schjøler er, med egne ord, en aldrende dansk dinosaur og arbejder for det finske firma Supercell, som primært fokuserer på udvikling, marketing og support af mobilspil. Hans bidrag består i at lave tilfældige irriterende lyde og slå sit hoved formålsløst ned i et midi-keyboard, i håb om at skabe noget, der vistnok kan betegnes som “musik”. Nogle gange udfører han begge dele samtidig.
Hvordan er det at blive udvalgt til Spilprisens jury?
– Det er selvfølgelig en stor ære at være en del af denne jury. Jeg er omgivet af mennesker, der er passionerede, åbensindede, super kyndige og ønsker at levere det bedst mulige arbejde. Jeg har absolut ingen idé om, hvorfor jeg er her. Måske mangfoldighed?
Hvilke forventninger har du til prisuddelingen, og hvad ser du mest frem til?
– Jeg håber, det bliver en magisk aften fyldt med kærlighed, lol’s og et par ‘tears of infinite emotion’. Jeg glæder mig meget til at møde en masse passionerede, lidt skøre og kreative mennesker. Jeg er ikke sikker på, at følelsen er gensidig, men hey, sådan er livet.
Hvilken betydning har Spilprisen for den danske spilindustri – og hvorfor er den vigtig?
– Jeg synes, at Spilprisen er en fantastisk måde at give synlighed og anerkendelse til alle de fantastiske mennesker, der arbejder så hårdt på at lave spil. Det er en hitdreven branche fyldt med så mange passionerede, dejlige og inspirerende mennesker. De fortjener alle at blive fejret så meget som muligt.
Kasper Bøttcher fra Set Snail har en lang historie med at integrere forretning i spil og spil i forretninger. Han mener ikke, at alt behøver at være så kedeligt og sort, og han stræber efter at gøre verden til et mere underholdende sted.
Hvordan er det at blive udvalgt til Spilprisens jury?
– Jeg blev glad og tænkte først på det store ansvar, det er. Min næste tanke var: “Yes, jeg skal spille en masse nye spil.” Jeg ser det som et skulderklap, og det er altid dejligt at se, hvor meget fedt vores lille land kan spytte ud i løbet af et år.
Hvilke forventninger har du til prisuddelingen, og hvad ser du mest frem til?
– Jeg ser frem til at holde en fest, møde nye og gamle folk og fejre alle de flotte ting, som den danske spilbranche har lavet.
Hvilken betydning har Spilprisen for den danske spilindustri – og hvorfor er den vigtig?
– Jeg kan allerbedst lide at se nye talenter folde sig ud, så jeg håber, at der er mange, der bliver inspireret af de ting, der er blevet lavet i år. Spilprisen er med til at holde hjulene i gang i en maskine, som kun ser ud til at blive større. Så det er mega vigtigt.
Resten af juryen består af Sarah Josefsen, Senior Game Designer hos IO Interactive, og Dagbjört Jónsdóttir, som er teknisk chef hos MovieStarPlanet. Desuden er Sascha Altschuler, Art Director hos Flashbulb Games, og Bo Abrahamsen, QA Lead hos CinemaTaztic.
Den nye jury, der skal vurdere de bedste Live Games, består af syv medlemmer, som hver især repræsenterer forskellige aspekter af den danske spilindustri. Arkaden har været heldig at få en kommentar fra to af jurymedlemmerne, nemlig Lau Korsgaard og Bjarke Brint.
Lau Korsgaard er Lead Game Designer hos Massive Entertainment i Malmö, hvor han i december sidste år var med til at lancere Avatar: Frontiers of Pandora.
Hvordan er det at blive udvalgt til Spilprisens jury?
– Det var mega fedt at blive udvalgt til juryen – det var spændende, fordi jeg kom med i den nyetablerede ‘live jury’, hvor vi kun kiggede på live spil, både premium og free to play. Det er interessant at være med til at definere, hvad vi som spiludviklere ser som udmærkelsesværdigt inden for live spil, fordi det er en diskussion, vi sjældent har.
Hvilke forventninger har du til prisuddelingen, og hvad ser du mest frem til?
– Ærlig talt ser jeg mest frem til at feste med kolleger og venner fra den danske spilbranche. I den danske branche er vi jo ikke rigtig konkurrenter, fordi stort set alle sælger spil til et internationalt publikum – så når det går godt for nogen, så skaber det bare goodwill og opmærksomhed for alle – så derfor er alle bare glade, når vi har mulighed for at fejre det bedste, vi som branche har præsteret.
Hvilken betydning har Spilprisen for den danske spilindustri – og hvorfor er den vigtig?
– Spilprisen er vigtig, fordi det er en faglig branchepris. Det giver en faglig stolthed at vide, at vinderne bliver udpeget af andre spiludviklere – og derfor er den rigtig vigtig for de enkelte medarbejdere ‘på gulvet’ i spilproduktionerne. Der kan tit være spil, som måske ikke er blevet den største kommercielle succes eller ikke er vildt kendte, men som stadig er udtryk for høj kunstnerisk eller håndværksmæssig kvalitet, som derved fortjener anerkendelse. Det er den berettigelse, Spilprisen har.
Bjarke Brint er Vice President of Production hos Raw Power Games, hvor han er i gang med at opbygge et mobilstudie. Han har en baggrund i arts & design, men har de seneste ti år helliget sig ledelse.
Hvordan er det at blive udvalgt til Spilprisens jury?
– Super fedt. Det er med stor stolthed og en vis ydmyghed, jeg går til opgaven. Stolthed over anerkendelsen af, at der er nogen derude i branchen, der mener, jeg har en indsigt, jeg kan bidrage med, og ydmyghed over at være i bås med nogle virkelig dygtige folk samt over ansvaret for at finde den rette vinder. Det har bestemt ikke været nemt; der er virkelig nogle stærke spil i alle kategorierne, og jeg er næsten ærgerlig over, at vi ikke kan uddele 2-3 priser i hver kategori. Omvendt håber jeg, at alle de nominerede føler sig som vindere.
Hvilke forventninger har du til prisuddelingen, og hvad ser du mest frem til?
– Mest af alt glæder jeg mig til at fejre branchen som helhed, vinderne i særdeleshed, og til at ses med venner og kolleger. En af grundene til, at jeg holder så meget af den danske spilbranche, er, at den simpelthen er befolket med så mange søde, sjove, kreative, passionerede nørder. 2023 var på mange måder et vildt år for branchen. Flere studier måtte lukke eller skalere ned, og mange dygtige og gode folk mistede deres jobs. Samtidig bragede nogle danske studier og spil gennem lydmuren, satte omsætnings- og brugerrekorder og voksede aggressivt. Desuden kom der en stor anerkendelse fra politisk side med løftet om etableringen af et spilinstitut, der peger ind i en fremtid, hvor computerspil anerkendes både som kulturelt og kommercielt fanebærende branche og træder ud af film og tv’s skygge. Det ser jeg frem til at kontemplere lidt over med gode kolleger.
Hvilken betydning har Spilprisen for den danske spilindustri – og hvorfor er den vigtig?
– Spilprisen er jo både en event, hvor branchen fejrer sig selv, men også et vindue udadtil. Ligesom ude på de enkelte hold og studier skal man huske at fejre sine sejre. Med det førnævnte politiske momentum håber jeg også, der kommer en lidt større årvågenhed fra mainstream pressen på branchen og de spilperler, den producerer år efter år. Ligesom der etableres et spilinstitut, træder spilindustrien også ud af producentforeningen og skal modnes til at stå på egne ben fremadrettet. Der kunne Spilprisen blive et naturligt omdrejningspunkt og en mulighed for at promovere branchen i endnu højere grad. Så i år vil det være naturligt også at holde øje med, hvad der bliver gjort godt i selve afviklingen, som vi kan tage med videre, samt hvad der kan gøres endnu bedre.
Foruden Lau Korsgaard og Bjarke Brint består Live Game-juryen af Igor Mikhalchishin, der er Art Director hos Dynasty Studios, Ida Lindballe Lønborg, der arbejder som Level Designer hos Tactile Games og Hans Haave, der indtil for nyligt var Communications Manager hos Bedtime Digital Games. De sidste to er Alex Danino, CEO hos Pixelsplosion Studios og Jakob Sillesen fra Multiverse.
Hvilke spil de to juryer har vurderet som de bedste i det forgangne år, vil blive afsløret tirsdag aften, når Bremen Teater ruller den røde løber ud og byder velkommen til Spilprisen.
Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder
Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger
- Total War: Star Wars er under udvikling
- Mere Shogun på vej
- Young vs. Old #3 – Finding Nemo (2003)
- Seks vilde og sjove ting du ikke vidste om Furiosa: A Mad Max Saga
- Rockstar Games medstifter og tidligere GTA-chef kan ikke bare holde sig til spil
- Braid, Anniversary Edition-anmeldelse – Et tidløst mesterværk
- Optur for Xbox: Det næste Call of Duty kommer på Game Pass og ny konsol er klar i 2026
- Ny eksplosiv Final trailer til Bad Boys: Ride or Die – Og flotte anmeldelser!
- Folk vil hellere spille PlayStation 4?
- Furiosa: A Mad Max Saga-anmeldelse – olympisk hævntogt i sandpetersyre
- Xbox annoncerer Proteus Controller
- Valves næste spil hedder Deadlock, og de første detaljer lækker ud
- Du skal vente over et år på Grand Theft Auto VI
- Gift-anmeldelse – Et lille Limbo-inspireret spil som fungerer
- Arkaden introducerer Arkaden+
- Sony Xperia sætter ny standard for billedkvalitet
- John Wick spin-off med Donnie Yen annonceret
- Assassin’s Creed Shadows har fået en udgivelsesdato og en trailer – Se traileren her! Og læs om alle de nye detaljer
- Peter Jackson: Derfor kommer der nye Ringenes Herre film
- IF – fantasivenner-anmeldelse – En finurlig fortælling om vigtigheden i at beholde sit barnlige hjerte
- Boy Kills World-anmeldelse – Vild action- ekstremt ringe plot
- Love Lies Bleeding-anmeldelse – Muskler, blodig og liderlig
- HBO Max hamrer Dune: Prophecy trailer direkte i fjæset på dig
- House of the Dragon stjerne castet i James Gunns kommende Supergirl
- Ny episode af Arkaden Podcast- Gamere raser mod Xbox
- Order to go for ny Tomb Raider-serie
- Game of Thrones: House of the Dragon sæson 2 lander trailer
- V Rising-anmeldelse – Survival-genren har fået nyt blod
- PlayStation 5 sælger stadig- men rammer ikke prognoser
- Epic idømt kæmpebøde for Fortnite-reklamer
- Kingdom of the Planet of the Apes er et hit – gudskelov
- Meryl Streep modtager Æres-Guldpalme i Cannes
- BREAKING: 60-årige Nicolas Cage skal spille… Spider-Man!
- Ny Blade Runner? Seneste trailer kunne tyde på det
- Så er der nyt om Lord of the Rings: The Rings of Power
- Tillykke med de 80 år, George Lucas
- Sandheden om Imperials lydproblem – det ser ikke godt ud for biografen
- PlayStation præsenterer ny ledelse
- R.I.P. Roger Corman 1926-2024: Her er hans mest mindeværdige film
- Anya Taylor-Joy har meget minimal dialog i Furiosa
- Assassin’s Creed Shadows fremvises på onsdag
- Square Enix skifter strategi efter nedslående regnskab
- Nomineret til 3 Nordic Game Awards: Mød Floppy Club og Rytmos
- Rygte: Nyt Doom spil afsløres ved Xbox Showcase i juni
- Se Trine Dyrholm forvandle sig til koldblodig barnemorderske i isnende klip
- Russo brødrenes Herkules-projekt storsyltet af Disney
- 3 anbefalinger – Tema: Cartoon Saloon
- “Jeg har brug for en yngre Mad Max, ikke Mel Gibson”, siger Furiosa-instruktøren George Miller
- Bliver The Fantastic Four udskudt, igen?
- 28 Years Later udkommer næste år
- Constantine stjerne castet i Pinocchio gyserfilm
- Mere end et rygte? Sigourney Weaver i spil til kommende Star Wars-rolle
- Animal Well-anmeldelse – Mystisk mesterværk
- Arkaden Podcast anmelder- Hellblade: Senua’s Sacrifice
- The Phantom Menace slår vild Disney+ rekord
- Sony og LEGO indgår nyt Horizon-samarbejde
- Ghost of Tsushima fjernes fra Steam i lande uden adgang til PlayStation Network
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Bedtime Digital Games
- De 10 Bedste: Spil på Game Pass
- Dansker skal instruere international gyser
- Teaser klar til tredje sæson af The Bear
- John Malkovich castet i The Fantastic Four. Men som hvem?
- Fra Aquaman til Spider-Man. James Wan udset som Spider-Man 4´s kommende instruktør
- The Rogue Prince of Persia udskudt på grund af Hades II
- Første Teaser Trailer til ‘Lee’ med Kate Winslet er ude, og måske titlens navn lyder bekendt for dig?
- Xbox’ CEO Phil Spencers lejr bliver bombet i Fallout 76
- God of War Ragnarök kommer måske meget snart til PC
- Crow Country-anmeldelse – Ægte gysernostalgi fra 90’erne
- Rygte: Hellblade 2 kommer til PlaySation
- Velkendte ansigter sikrer rekordår for Capcom
- Nyt Jurassic World-spil lander senest i 2026
- Ny episode af Betacritic Podcast- The Fall Guy, Challengers, Monkey Man
- Ralph Ineson er officielt castet som “The Devourer of Worlds”, Galactus i Fantastisc Four-filmen
- Invincible Sæson 2-anmeldelse – En stærk fortsættelse
- Er der opdateringer om GTA VI på vej?
- To nye Ringenes Herre film på vej fra Peter Jackson. Men der er et men…
- Heading Out-anmeldelse – Fed stil men skuffende spil
- I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
- ’Kingdom of the Planet of the Apes’ DVD/Blu-ray udgivelsen vil indeholde en ”Rå” version af filmen.
- Ny Twisters trailer: næppe stille før storm
- Medie: Flere Xbox-fyringer kan være på vej
- Nordic Game Awards 2024: Her er de nominerede!
- Microsoft: Vi skal lave flere ‘små’ spil
- Arkaden fortæller: Med spiludvikling som passion
- F**k! The Fall Guy flopper fælt
- Marvel Studios klar til kraftig forårsrengøring
- Bungie forkæler PC- og PlayStation-spillere med gratis Destiny 2-udvidelser
- Castes Dwayne Johnson som X-Men superskurken Apocalypse?
- Jack Ryan – The Final Season-bluray-anmeldelse – Et absolut værdigt punktum
- Ny episode af Arkaden Podcast- Skandaler for BÅDE PlayStation og Xbox!
- TopSpin 2K25-anmeldelse – Intensitet uden diversitet
- Remedy skrotter multiplayer-spil
- Kingdom of the Planet of the Apes-anmeldelse – Eventyrlig og actionfyldt abefest
- The Garfield Movie-anmeldelse – Garfield er tilbage for hele familien
- Microsoft lukker flere store Bethesda studier
- Lords of The Fallen og Sniper Ghost Warrior Contracts 2 er på vej til Game Pass
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Hitman World of Assassination
- Nintendo: Vi afslører snart Switch-efterfølger
- Fast And Furious 11 vil gå tilbage og hylde begyndelsen
- Destiny 2: Into the Light-anmeldelse – Et smukt plaster på såret