Mest læste
Dansk legetøjsbutik sælger Mario-spil for rekordbeløb
Meme-spil finansierede Amalie og Mathias’ drømmeprojekt
De største spiludgivelser i maj 2024
Civil War-anmeldelse – Lægger ud som det første bud på årets bedste film
Xbox ser gerne, at det næste Fallout-spil kommer tidligere end planlagt
Phantom Fury-anmeldelse – Actionbrag med rustende kanter
Hovedrolle er klar til Hit Man
Nomineret til 6 Spilpriser: Arkaden besøger Bedtime Digital Games
Challengers-anmeldelse – Årtiets sportsfilm, årtiets mest sexede film
Håndtering Av Udøde-VOD-anmeldelse – Et forsøg på at kede dig ihjel
12 år er der gået siden det første Dragon's Dogma, men har Capcoms ambitiøse action-RPG været ventetiden værd?
Dragon’s Dogma 2 er et storslået action-RPG, men fremstår i mange henseender som Dragon’s Dogma version 2.0, hvilket understreges allerede ved titelskærmen, hvor spillet præsenteres som Dragon’s Dogma fremfor Dragon’s Dogma 2. Hvis du var begejstret for det oprindelige spil fra 2012, vil efterfølgeren utvivlsomt også falde i din smag. Alt, hvad man kunne ønske sig, er at finde her, men Dragon’s Dogma 2 graver dybere end sin forgænger og forfiner de aspekter, der gjorde det første spil til en kultklassiker.
Man behøver ikke at have spillet det første spil for at kunne nyde Dragon’s Dogma 2. Det er ikke en direkte fortsættelse af en igangværende historie, og spillet er nærmere et reboot end en decideret efterfølger, da spillet udspiller sig i et parallelt univers i forhold til det første spil. At have spillet Dragon’s Dogma kan dog være en fordel, da de fleste systemer og mekanikker er velkendte fra det første spil. Det betyder, at tidligere spillere hurtigt vil kunne finde sig til rette i Dragon’s Dogma 2, men samtidig gør spillet nok for, at selv nye spillere kan dykke direkte ned i efterfølgeren. Udgangspunktet er dog det samme som i det første spil – en drage har besejret dig og taget dit hjerte, du er genopstået som ‘The Arisen’, og vil have dit hjerte tilbage, men hurtigt bliver du viklet ind i en fortælling om verdens undergang og politiske intriger.
En fantastisk åben verden
Efter få timer i spillets åbne verden, står det klart, at det er den, der er spillets reelle hovedperson og største styrke. Verdenen er smuk og dyster, lys og mørk, vidunderlig og livsfarlig. Visuelt er omgivelserne en fryd for øjet og samtidig så fyldt med kontraster. Dagtimerne byder på utallige smukke vistaer, men også skrækindjagende monstre. Men når solen går ned, og natten kommer, bliver det mørkt, som i rigtigt mørkt, og samtidig bliver du konfronteret med nattens rædsler, nye fjender, der kun viser sig efter mørkets frembrud. Er du ude i mørket uden en lanterne eller en anden lyskilde, så får du dit at se til.
Det er en vidunderlig måde at differentiere sværhedsgraden på, og du kan planlægge dine eventyr og ærinder efter døgnets rytme. Og skulle skyggerne blive lange, inden du når din destination, kan du enten lede efter et sted, hvor du kan slå lejr og nyde spillets lækre bøffer, eller drage videre ud i det ukendte mørke.
Verden i Dragon’s Dogma 2 er delt i to riger, Vermund og Battahl, der er ret distinkte fra hinanden. Vermund er inspireret af de middelalderlige nord- og centraleuropæiske kongeriger, mens Battahls inspiration er mere sydlig, som noget man kunne forestille sig fra det Osmanniske Rige.
Når man interagerer med verden, er det svært ikke at blive imponeret, for sjældent finder man en dør, der er låst, medmindre den er det af en årsag. NPC’erne taler med hinanden, og med dig, og reagerer på dine handlinger. Er du skødesløs kan dine handlinger medføre døden for flere af disse karakterer. Det er en verden fyldt med liv, men også med død, hvor døden har en betydning og giver verden mening. Mulighederne for at gemme dit spil er begrænset til en enkelt savefile, som jævnligt gemmer automatisk, så væn dig til, at det der sker, det sker, og det er en del af eventyret. Det bliver en eksistentiel rejse, hvor livets vigtighed reflekteres i døden, og hvor lyset værdsættes mere på grund af mørket.
Alt i denne verden virker dynamisk og naturligt, og du bliver bestemt ikke holdt i hånden. Du får en overordnet retning, der giver en indikation på, hvor du bør begive dig hen, men hvordan du gør det, er op til dig. Du opsøger aktivt hovedmissionerne, men sidemissionerne opsøger dig, og du tror, du har en plan, når du begiver dig afsted mod din destination, men du erfarer hurtigt, at verdenen i Dragon’s Dogma 2 har andre planer med dig.
Et bånd mellem verdener
Til at guide og hjælpe dig i denne hensynsløse verden har du dine pawns. Ved spillets begyndelse skal du i den fremragende karakterskaber lave din egen karakter, men også din main pawn, som vil følge dig under hele eventyret. Derudover vil der være mulighed for at tilknytte yderligere to pawns, som undervejs kan skiftes ud, alt efter hvilket behov man måtte have. Det er en nøglefunktion, som bygger videre på mekanikken fra det første spil og forfiner den. Du kan rekruttere andre spillerskabte pawns, og de bærer deres kendskab til hemmeligheder og fjenders svagheder over fra deres egne spillere.
Det giver et spil, der er designet som en singleplayer-oplevelse, en følelse af fællesskab, da pawns fungerer som det bindeled, der samler spillernes parallelle universer i et større fællesskab. Samtidig spiller disse pawns også en vigtig rolle i udforskningen af den åbne verden, da de ofte tilbyder at vise vej til missioner, hemmeligheder og interessante områder. Det gør udforskningselementet dynamisk og indlevende, da man ikke blot jager et ikon på et kort.
Pawns har også fået flere dialoglinjer end i det første spil, men allerede efter nogle timer vil man have hørt mange gentagelser. Det er et velfungerende system, der skaber en følelse af sammenhold mellem os der spiller Dragon’s Dogma 2, og samtidig giver det også en følelse af sammenhold i spillets verden, man skal bare ikke forvente karakterinteraktioner og karakterudvikling som i for eksempel Baldur’s Gate 3.
En forfinet dødsdans
Gameplayet er meget action- og kampfokuseret, og man skal konstant være forberedt på den næste konfrontation. Kampsystemet er hurtigt og kaotisk, og indledningsvist en anelse forvirrende, men efterhånden som man får en bedre forståelse for de forskellige klassers, eller vocations, egenskaber, bygger man stille og roligt et skillset af angreb og egenskaber op. Der er som udgangspunkt fire forskellige vocations i spillet, men efterhånden som man får mere erfaring, kommer der flere valgmuligheder og mere variation. Man kan frit vælge mellem de tilgængelige klasser ret omkostningsfrit, og det er en vidunderlig mulighed, da man på den måde kan afprøve de forskellige klasser. Det giver en god variation, da de forskellige klasser eller vocations potentielt adskiller sig meget fra hinanden.
Kampsystemet kræver øvelse, men også en forståelse for den vocation, man har valgt. Timing og teknik er afgørende, men man skal også være opmærksom på, hvor meget stamina man bruger, da spillets særlige angreb er afhængige af dit energiniveau, og bruger du alt din stamina, efterlader du dig selv sårbar over for fjendens angreb.
Som spillet skrider frem, vil man optjene erfaringspoint i forskellige kategorier, hvilket betyder, at man bliver stærkere og mere modstandsdygtig, men man har også selv en hånd med i spillet i forhold til hvilke evner og egenskaber, man ønsker at investere i. Her er der mulighed for at lave vidt forskellige builds, altså karaktersammensætninger, og man kan sammensætte sin karakters evner og angrebsmuligheder i et hav af forskellige kombinationer. For at understøtte dette rollespilselement, vil man også, undervejs i spillet, købe og udskifte sit udstyr herunder våben og påklædning, som alle kan opgraderes, forudsat at man har de rette materialer.
Der er mange forskellige fjendetyper, som alle har deres særegne kampstile, styrker og svagheder. Nogle fjender kæmper i flok, mens andre, især større fjender, kæmper alene. Man ved aldrig, hvad der vil ske i Dragon’s Dogma 2. Du kan have lagt en plan, før du drager ud fra byernes trygge rammer, men den plan vil hurtigt ændre sig, da verdenen er ekstremt uforudsigelig og enormt farlig at udforske. Især om natten bliver der skruet op for intensiteten, hvor nye og farligere fjender skjuler sig i mørket. Der er en stærk kontrast mellem dag og nat, og man skal planlægge sine udflugter nøje, hvis man vil undgå at dø igen og igen. Og man kommer til at dø hyppigt, men hver død er en lærerig erfaring, man tager med sig videre i spillet.
De mange bosskampe, der oftest opstår dynamisk i spillets verden, fortjener særlig opmærksomhed. De er episke og intense og kræver samarbejde med dine pawns, men også teknisk og taktisk snilde. Dit lille hold af eventyrere skal hver især fokusere på deres styrker, hvilket betyder, at en bueskytte skal angribe fra afstand og søge at ramme fjendens svage punkter. Din fighter eller thief skal fokusere på nærkamp og gerne springe op på modstanderen for at angribe svagheder, og din mage skal supportere med enten offensive besværgelser eller fokusere på at heale de resterende partymedlemmer. Bosskampene kan være tidskrævende, men følelsen når kampen er veloverstået, er ikke til at tage fejl af. Gameplayet i Dragon’s Dogma 2 er utroligt tilfredsstillende.
Udfordringer på rejsen
Visuelt er Dragon’s Dogma 2 oftest et utroligt flot spil. Samtidig er de få deciderede cutscenes også flot produceret, men spillet har en udfordring, når det kommer til karakterinteraktioner, hvor der mangler sjæl og dybde. Derudover er spillet ofte er ude af sync, når man konverserer med karakterer i den åbne verden – et problem, der ikke er til stede i resten af spillet.
I Dragon’s Dogma 2 er rejsen ofte destinationen selv. Det betyder ikke, at historien er svag, den er blot simpel og fungerer mere som en katalysator for spillerens egne eventyr. Det er, når man bevæger sig væk fra den slagne sti, at spillet for alvor kommer til sin ret. Man bliver hurtigt draget ind i spillets verden og de personlige historier, man skaber under udforskningen og jagten på det næste eventyr. Den overordnede fortælling tjener mere som en ramme for spilleren til at udfolde egne historier, hvilket vil være tilfredsstillende for nogle, mens andre vil efterspørge en stærkere fortælling. De mange sidemissioner bidrager heldigvis til det samlede hele, men da ikke alle vil begive sig ned ad den samme sti, må man forvente, at man kan få vidt forskellige oplevelser med spillets narrativ.
Konklusion
Dragon’s Dogma 2 er et dybt og indlevende action-RPG, der med sin åbne verden inviterer os ind i et rigt, dynamisk og uforudsigeligt univers. Spillets verden, med dens kontraster mellem dag og nat samt de to distinkte riger Vermund og Battahl, udgør spillets sande hjerte og styrke.
Spillet har et komplekst kampsystem, der belønner taktisk snilde og en forståelse af de forskellige vocations og deres evner. Sammen med det unikke pawn-system, der forbinder spillerne på en måde, der føles både meningsfuld og integreret i spiloplevelsen, skaber det en følelse af fællesskab i den ellers singleplayer-centrerede oplevelse.
Til trods for sine visuelle bedrifter og det engagerende gameplay, støder spillet dog på udfordringer med karakterinteraktioner og en historie, der fungerer mere som en baggrund end som en drivende kraft, men værdsætter man friheden til at skabe sine egne veje og historier, vil Dragon’s Dogma 2 være en utrolig tilfredsstillende oplevelse. Dragon’s Dogma 2 er ikke et perfekt spil, men det er en veludført og raffineret version af instruktøren, Hideaki Itsunos, oprindelige vision fra 2012 – og så er det samtidig helt utroligt sjovt at spille.
Udvikler/Udgiver: Capcom
Genre: Action-RPG
Platform: PS5 (anmeldt på), Xbox Series X/S og PC
Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder
Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger
- Arkaden Podcast anmelder- Open Roads og Alone in the Dark
- Hovedrolle er klar til Hit Man
- Xbox ser gerne, at det næste Fallout-spil kommer tidligere end planlagt
- De største spiludgivelser i maj 2024
- Håndtering Av Udøde-VOD-anmeldelse – Et forsøg på at kede dig ihjel
- Microsoft regnskab trodser dårlige salgstal på hardware
- Nomineret til 6 Spilpriser: Arkaden besøger Bedtime Digital Games
- Imaginary-VOD-anmeldelse – Det pure opspind
- Monkey Man-anmeldelse – Dev Patel er en enmandshær
- Salget af Xbox tager kæmpe dyk
- BlizzCon 2024 er aflyst
- Age of Empires II: Definitive Edition – Victors and Vanquished-anmeldelse – Halv morskab, dobbel frustration
- To filmfreaks på eventyr
- Ny episode af Betacritic Podcast- Fallout, Civil War, Immaculate
- Spilprisen 2024: Mød juryen
- Challengers-anmeldelse – Årtiets sportsfilm, årtiets mest sexede film
- Seks ting du ikke vidste om Monkey Man
- ’The Witcher’ er blevet fornyet med en femte og sidste sæson, samtidig med at Netflix annoncerer, at produktionen går i gang på den fjerde sæson.
- Stellar blade får både fjernet racistisk content og tilføjet godt nyt
- Den kommende version af Green Lantern spilles af Nathan Fillion. Er det helt Grønt?
- Rebel Moon Part 2-Anmeldelse – The Scargiver giver ar på sjælen
- Spilprisen 2024: Mød talenterne Johan og Joachim
- Spy X Family Code: White-anmeldelse – Spioner, mad og kaos!
- Druk/Another Round – Hvad er status?
- The Truman Show-anmeldelse – En smuk og trist fortælling om medier og løgne
- Ny episode af Arkaden Podcast- Kongen af Deep Rock Galactic!
- Rare og Xbox slår et slag for miljøet: Se Arkadens interview
- Sand Land-anmeldelse – En magisk, men problematisk rejse igennem ørkenen
- Stellar Blade-anmeldelse – Meget mere end et numsespil
- Flere sårede ved ulykke på Eddie Murphys nye Amazon-film
- Over en million mennesker spillede Fallout 76 på en dag
- Bungie fremviser nyt område til den sidste Destiny 2-udvidelse
- Tales of the Shire får ny trailer frem
- Alien: Romulus bliver ren fan-service, men på den FEDE måde?
- Spilprisen 2024: Mød talenterne fra CinderCat Games
- Deadpool & Wolverine trailer #2 – Reaktioner og spekulationer
- Embracer Group bliver til 3 selskaber
- Shogun-anmeldelse – Østens magtdemonstration
- Nikolaj Lie Kaas lander rolle i Guillermo del Toros stjernespækkede Frankenstein-film
- EA Japan chef kritiserer vurderingsråd for at banne Dead Space
- Ny Deadpool & Wolverine trailer er landet NU
- Poor Things-anmeldelse – Oscar-sæsonens ultimative genistreg
- Phantom Fury-anmeldelse – Actionbrag med rustende kanter
- Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes-anmeldelse – En ægte hyldest til JRPG’s
- Ny Deadpool & Wolverine trailer lander i dag
- The Zone of Interest-anmeldelse – Nyere tids vigtigste film
- Arkaden Podcast anmelder – Fortnite
- Her er de fedeste JRPG’s i resten af 2024
- Anyone But You-anmeldelse – der mangler rom i denne rom-com
- Er Assassin’s Creed Red i virkeligheden Assassin’s Creed Shadows?
- Danish Game Awards i fokus: Årets Ildsjæl
- Anya Taylor-Joy knoklede i over to måneder for 15-minutters Furiosa action-sekvens
- Ud i rummet med Ryan Gosling
- Vivaldi får sin egen film
- 81-årige Harrison Ford afsløret i McDonalds Happy Meal som Red Hulk?
- 9*Scorsese/DiCaprio?
- Fallout 4 er det bedst sælgende spil i Europa
- Fallout 76 udvides med stort nyt område
- Young vs. Old #1 – Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl (2003)
- The Marsh King’s Daughter-anmeldelse – Mellemlanding i sumpen
- Danish Game Awards i fokus: Årets Gamer på Twitch
- Danish Game Awards i fokus: Årets Familievenlige Gamer
- Transformers One – Giver fanen videre til den næste generation
- The Marvels-anmeldelse – En forhastet og uimponerende rejse
- Nye screenshots afsløret for The Wolf Among Us 2
- Dead Island 2: SoLA-anmeldelse – Sommer, sol og zombier
- Fallout Sæson 2 er nu bekræftet
- Mere malurt i bægeret hos udviklerne bag Cities Skylines 2
- ARK: Survival Ascended-anmeldelse – En udforskning af overlevelse i ren overdrive
- Danish Game Awards i fokus: Årets Øjeblik
- Danish Game Awards i fokus: Årets Gamer på Youtube
- M. Night Shyamalans nye thriller udstiller Josh Hartnett som seriemorder i skræmmende trailer
- Dansk memespil fejrer rekordsalg og udkommer nu til PlayStation
- Kingdom Come: Deliverance 2-preview – Et første kig på det ambitiøse middelalderspil
- Abigail-anmeldelse – Fremtidens stjerne er eneste lyspunkt i rodet omgang gyser-komedie
- Stellar Blade får ros af Nier Instruktør
- STORT øv! Tarantino dropper sin The Movie Critic
- Zack Snyder har endnu større planer med Rebel Moon-filmene
- Oldboy tv-serie under udvikling med den originale instruktør, Park Chan-Wook
- CinemaCon 2024 – Disney viser det tunge skyts frem
- Civil War-anmeldelse – Lægger ud som det første bud på årets bedste film
- Før Bad Boys: Ride or Die. Disse Buddy cop film skal du kende før du dør
- Turtle Beach Stealth Pro-anmeldelse – Crème de la crème
- For Evigt-anmeldelse – Kærlighed og livsvalg bliver sat på spidsen i dette sci-fi drama, der udspiller sig på tværs af tid
- Ny episode af Arkaden Podcast – Er Fallout-serien bedre end The Last of Us?
- Keanu Reeves bliver hentet ind til tredje omgang Sonic
- Sony præsenterer: Få en cinematisk oplevelse med BRAVIA
- Turtles forbudt for børn
- Ny PlayStation overlay menu vist frem med nye detaljer omkring Ghost of Tsushima til PC
- Fallout Shelter tjener kassen
- Mafia Prequel annonceres snart
- Tredje del af grusom klovnesaga er netop blevet færdigindspillet
- Lars Ranthe vender tilbage i rollen som fordrukken familiefar i ny trailer
- Længe lovet Fallout 4 update kommer snart
- “Ross For President” – Harrison Ford kigger forbi Marvel-universet som USAs mest betydningsfulde person
- Mage til monster – Christian Bale skamferet til ny rolle
- Nintendo udebliver fra verdens største spilmesse
- 3 anbefalinger – Tema: Årstal i titlen
- PlayStation-veteran hopper over til ‘fjenden’
- Harold Halibut-anmeldelse – Er det 14 års ventetid værd?