Mest læste
Dansk legetøjsbutik sælger Mario-spil for rekordbeløb
Meme-spil finansierede Amalie og Mathias’ drømmeprojekt
De største spiludgivelser i maj 2024
Civil War-anmeldelse – Lægger ud som det første bud på årets bedste film
Xbox ser gerne, at det næste Fallout-spil kommer tidligere end planlagt
Phantom Fury-anmeldelse – Actionbrag med rustende kanter
Hovedrolle er klar til Hit Man
Nomineret til 6 Spilpriser: Arkaden besøger Bedtime Digital Games
Håndtering Av Udøde-VOD-anmeldelse – Et forsøg på at kede dig ihjel
Challengers-anmeldelse – Årtiets sportsfilm, årtiets mest sexede film
Sjældent har jeg været så træt af et spil, for derefter at komme til at elske det
Seneste skud på 4X stammen er Millennia, der er udviklet af det forholdsvist ukendte C Prompt Games fra Colorado. Folkene bag studiet og spillet har dog erfaringer fra store strategispil produktioner, hvilket var med til at skrue mine forventninger til Millennia op.
Ved første øjekast ligner spillet meget genreklassikeren Civilization V, men det står ret hurtigt klart, at selvom spillet i sin grundessens deler meget med Civilization, så adskiller det sig også på en række væsentlige punkter.
Forskelle der helt sikkert vil dele vandene, og som i første omgang betød, at jeg havde et meget anstrengt forhold til Millennia. Et forhold der dog gik i en mere positiv retning, efter at have haft 20-25 timer i selskab med spillet.
Klassiske dyder med et twist
Lad os starte med at slå fast, at spillet er turbaseret, og du starter i forhistorisk tid med begrænsede ressourcer og viden, som du skal udvikle til et stort imperium der, hvis alt går godt, skal ende med at dominere verden.
Som det gør sig gældende i f.eks. Civilization, så har du guld, forsknings- og kulturpoint der fungerer som valuta og er med til at drive din fraktion frem imod storhed, men så er lighederne med Civilization også ved at være sluppet op.
For i Millennia der har du også otte andre ”valatuer” som kan veksles til forskellige fremskridt. Ligheden mellem de i alt elleve ”valutaer” er, at de optjenes igennem bygninger og forbedringer omkring dine byer.
Hastigheden hvor med dine bygninger bliver bygget afhænger af det produktionsniveau du kan få din by til at opnå, men forbedringerne omkring byerne bliver bygget med de såkaldte ”improvement points” der er én af de tidligere nævnte elleve ”valutaer” i spillet.
Fordelen ved det er, at man slipper for at bygge arbejdsenheder som i f.eks. Civilization, men ulempen er at improvementpoints er én blandt elleve forskellige valutaer, som gør spillet hyperkomplekst, og giver det en uhørt stejl indlæringskurve.
F.eks. så kan man bygge mere end 50 forskellige improvements i de sene tidsaldre, og for at øge kompleksiteten yderligere, så ændrer dine improvements sig i takt med du udvikler ny teknologi, og læg så her til, at det på spillets hovedkort kan være, svært rent visuelt, at se forskel på de forskellige improvements.
Når det tages i betragtning af hver af de elleve ”valutaer” i spillet har minimum 5 forskellige “købsmuligheder”, som hver især påvirker mange forskellige faktorer i spillet, så er der som tidligere nævnt tale om et hyperkomplekst spil.
Bare alene at prøve at forklare det er komplekst og bliver roddet.
Og så har vi ikke engang nævnt det komplekse ressourcemanagement system i spillet.
Brugergrænsefladen trænger til kærlighed
Spillets brugergrænseflade gør ikke meget for at afhjælpe kompleksiteten eller gøre spillet mere tilgængeligt.
Når man går ind i en by for at vælge hvad den skal bygge, så kan man ikke se hvilke militærenheder der står i byen, og man kan derfor hurtigt komme i tvivl om, man skal bygge flere militærenheder og i så fald hvilke, så må man gå ud på hovedkortet igen, og tjekke op, og så tilbage i byens menu igen og vælge.
På samme måde så kan man i byernes ressourcemanagement menu heller ikke vælge hvilke improvements man skal bygge, og på hovedkortet, hvor man kan bygge improvements, ja der kan man ikke få et overblik over hvilke ressourcer byen mangler.
Når vi nu er ved grafisk brugergrænseflade, så kommer vi ikke udenom de både irriterende og grimme kampsekvenser, der hviler over spillet som en øjebæ.
Grafikken ligner noget der er 15-20 år gammelt, og det tjener ingen praktisk funktion overhovedet. Du kan ikke ændre på slagets gang, men du skal død og pine sidde og kigge på håbløst forældet grafik, for sekvenserne kan ikke slås fra.
Når det er fjendens tur, og de angriber dine enheder, så skal du jo ikke snydes for kampsekvensen, for når du vil vælge den enhed der har været i kamp under modstanderens tur, så er der et stort rødt ikon over militærenheden, som automatisk aktiverer den totalt ligegyldige kampsekvens.
Det er mig en gåde hvorfor man har valgt at bruge så mange ressourcer på at animere hver eneste militærenhed i spillet, i en grafisk stil, der ligner noget der er løgn.
Kontrafaktisk historie fejler
Et af spillets helt store salgsargumenter er den alternative historieskrivning man kan vælge i spillet. I forskningsmenuen er der mulighed for at vælge at lade din forskning gå i tre forskellige retninger for hver tidsepoke.
Nu skriver jeg godt nok “vælge”, for Millennia er bygget sådan op, at det er den fraktion der først udforsker en given tidsepoke, der definerer det for alle andre fraktioner. Jeg oplevede i mine 30 timer med spillet ikke at komme først til nogen af tidsepokerne, og måtte derfor spille mig igennem pest og andre dårligdomme, som jeg ikke selv havde nogen indflydelse på.
Det er stærkt utilfredsstillende.
Konklusion
Som nævnt i indledningen, så havde jeg det meget anstrengt med Millennia de første 20-25 timer i selskab med spillet. Jeg havde meget svært ved at gennemskue spillet, og følte at jeg havde sat mig på en tiger i fuldt firspring igennem junglen, hvilket jeg forestiller mig er en ubehagelig oplevelse.
Grunden til mit ubehag bør fremgå af ovenstående gennemgang af spillet, men efter at have spillet Millennia igennem første gang, så begyndte der at ske noget. Kampsekvenserne, de påtvungne dårlige tidsepoker og den grafiske brugergrænsefalde er selvfølgelig stadigvæk noget skrammel, men den høje kompleksitet begyndte lige pludselig at kaste en god og dyb spiloplevelse af sig, og jeg er derfor også endt med at holde ret meget af Millennia.
Spillet bør dog komme med en advarsel om, at det ikke er et spil for gamere der for første gang vil prøve kræfter med 4X genren. Det er heller ikke et spil for gameren, der forventer at kunne mestre et spil på kort tid.
Millennia er derimod et spil for gameren, der har god tid til at sætte sig ind i et nyt spil, og gerne vil prøve en alternativ vinkel på Civilization genren, samt ikke mindst har tålmodighed til at se igennem fingrer med de nævnte problemer.
Udvikler/Udgiver: C Prompt Games/Paradox Interactive
Genre: Grand Strategy, 4X Turbaseret Stategispil
Platform: PC
Anders Friis – Skribent & Anmelder
Halvgammel og halvsur gamer med en stor svaghed for PC-, strategi- og RPG-spil. Er af den klare overbevisning der ikke er lavet god musik, film eller serier siden 2004, og der generelt er et overdrevent forbrug af farver og larm i alt for mange af nutidens spil
- Arkaden Podcast anmelder- Open Roads og Alone in the Dark
- Hovedrolle er klar til Hit Man
- Xbox ser gerne, at det næste Fallout-spil kommer tidligere end planlagt
- De største spiludgivelser i maj 2024
- Håndtering Av Udøde-VOD-anmeldelse – Et forsøg på at kede dig ihjel
- Microsoft regnskab trodser dårlige salgstal på hardware
- Nomineret til 6 Spilpriser: Arkaden besøger Bedtime Digital Games
- Imaginary-VOD-anmeldelse – Det pure opspind
- Monkey Man-anmeldelse – Dev Patel er en enmandshær
- Salget af Xbox tager kæmpe dyk
- BlizzCon 2024 er aflyst
- Age of Empires II: Definitive Edition – Victors and Vanquished-anmeldelse – Halv morskab, dobbel frustration
- To filmfreaks på eventyr
- Ny episode af Betacritic Podcast- Fallout, Civil War, Immaculate
- Spilprisen 2024: Mød juryen
- Challengers-anmeldelse – Årtiets sportsfilm, årtiets mest sexede film
- Seks ting du ikke vidste om Monkey Man
- ’The Witcher’ er blevet fornyet med en femte og sidste sæson, samtidig med at Netflix annoncerer, at produktionen går i gang på den fjerde sæson.
- Stellar blade får både fjernet racistisk content og tilføjet godt nyt
- Den kommende version af Green Lantern spilles af Nathan Fillion. Er det helt Grønt?
- Rebel Moon Part 2-Anmeldelse – The Scargiver giver ar på sjælen
- Spilprisen 2024: Mød talenterne Johan og Joachim
- Spy X Family Code: White-anmeldelse – Spioner, mad og kaos!
- Druk/Another Round – Hvad er status?
- The Truman Show-anmeldelse – En smuk og trist fortælling om medier og løgne
- Ny episode af Arkaden Podcast- Kongen af Deep Rock Galactic!
- Rare og Xbox slår et slag for miljøet: Se Arkadens interview
- Sand Land-anmeldelse – En magisk, men problematisk rejse igennem ørkenen
- Stellar Blade-anmeldelse – Meget mere end et numsespil
- Flere sårede ved ulykke på Eddie Murphys nye Amazon-film
- Over en million mennesker spillede Fallout 76 på en dag
- Bungie fremviser nyt område til den sidste Destiny 2-udvidelse
- Tales of the Shire får ny trailer frem
- Alien: Romulus bliver ren fan-service, men på den FEDE måde?
- Spilprisen 2024: Mød talenterne fra CinderCat Games
- Deadpool & Wolverine trailer #2 – Reaktioner og spekulationer
- Embracer Group bliver til 3 selskaber
- Shogun-anmeldelse – Østens magtdemonstration
- Nikolaj Lie Kaas lander rolle i Guillermo del Toros stjernespækkede Frankenstein-film
- EA Japan chef kritiserer vurderingsråd for at banne Dead Space
- Ny Deadpool & Wolverine trailer er landet NU
- Poor Things-anmeldelse – Oscar-sæsonens ultimative genistreg
- Phantom Fury-anmeldelse – Actionbrag med rustende kanter
- Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes-anmeldelse – En ægte hyldest til JRPG’s
- Ny Deadpool & Wolverine trailer lander i dag
- The Zone of Interest-anmeldelse – Nyere tids vigtigste film
- Arkaden Podcast anmelder – Fortnite
- Her er de fedeste JRPG’s i resten af 2024
- Anyone But You-anmeldelse – der mangler rom i denne rom-com
- Er Assassin’s Creed Red i virkeligheden Assassin’s Creed Shadows?
- Danish Game Awards i fokus: Årets Ildsjæl
- Anya Taylor-Joy knoklede i over to måneder for 15-minutters Furiosa action-sekvens
- Ud i rummet med Ryan Gosling
- Vivaldi får sin egen film
- 81-årige Harrison Ford afsløret i McDonalds Happy Meal som Red Hulk?
- 9*Scorsese/DiCaprio?
- Fallout 4 er det bedst sælgende spil i Europa
- Fallout 76 udvides med stort nyt område
- Young vs. Old #1 – Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl (2003)
- The Marsh King’s Daughter-anmeldelse – Mellemlanding i sumpen
- Danish Game Awards i fokus: Årets Gamer på Twitch
- Danish Game Awards i fokus: Årets Familievenlige Gamer
- Transformers One – Giver fanen videre til den næste generation
- The Marvels-anmeldelse – En forhastet og uimponerende rejse
- Nye screenshots afsløret for The Wolf Among Us 2
- Dead Island 2: SoLA-anmeldelse – Sommer, sol og zombier
- Fallout Sæson 2 er nu bekræftet
- Mere malurt i bægeret hos udviklerne bag Cities Skylines 2
- ARK: Survival Ascended-anmeldelse – En udforskning af overlevelse i ren overdrive
- Danish Game Awards i fokus: Årets Øjeblik
- Danish Game Awards i fokus: Årets Gamer på Youtube
- M. Night Shyamalans nye thriller udstiller Josh Hartnett som seriemorder i skræmmende trailer
- Dansk memespil fejrer rekordsalg og udkommer nu til PlayStation
- Kingdom Come: Deliverance 2-preview – Et første kig på det ambitiøse middelalderspil
- Abigail-anmeldelse – Fremtidens stjerne er eneste lyspunkt i rodet omgang gyser-komedie
- Stellar Blade får ros af Nier Instruktør
- STORT øv! Tarantino dropper sin The Movie Critic
- Zack Snyder har endnu større planer med Rebel Moon-filmene
- Oldboy tv-serie under udvikling med den originale instruktør, Park Chan-Wook
- CinemaCon 2024 – Disney viser det tunge skyts frem
- Civil War-anmeldelse – Lægger ud som det første bud på årets bedste film
- Før Bad Boys: Ride or Die. Disse Buddy cop film skal du kende før du dør
- Turtle Beach Stealth Pro-anmeldelse – Crème de la crème
- For Evigt-anmeldelse – Kærlighed og livsvalg bliver sat på spidsen i dette sci-fi drama, der udspiller sig på tværs af tid
- Ny episode af Arkaden Podcast – Er Fallout-serien bedre end The Last of Us?
- Keanu Reeves bliver hentet ind til tredje omgang Sonic
- Sony præsenterer: Få en cinematisk oplevelse med BRAVIA
- Turtles forbudt for børn
- Ny PlayStation overlay menu vist frem med nye detaljer omkring Ghost of Tsushima til PC
- Fallout Shelter tjener kassen
- Mafia Prequel annonceres snart
- Tredje del af grusom klovnesaga er netop blevet færdigindspillet
- Lars Ranthe vender tilbage i rollen som fordrukken familiefar i ny trailer
- Længe lovet Fallout 4 update kommer snart
- “Ross For President” – Harrison Ford kigger forbi Marvel-universet som USAs mest betydningsfulde person
- Mage til monster – Christian Bale skamferet til ny rolle
- Nintendo udebliver fra verdens største spilmesse
- 3 anbefalinger – Tema: Årstal i titlen
- PlayStation-veteran hopper over til ‘fjenden’
- Harold Halibut-anmeldelse – Er det 14 års ventetid værd?