Counter Strike 2-anmeldelse – 6 måneder efter udgivelsen: Hvordan er spillets tilstand?

26 marts, 2024

Counter Strike 2 har snart været tilgængeligt i seks måneder. Der har været bump på vejen, men fremtiden ser lys ud

Counter Strike er uden tvivl et af de største spilfænomener og et spil, der er et samtaleemne på mange arbejdspladser verden over. For spillet appellerer ikke kun til elitespillerne, der konkurrerer i de største turneringer, men også til den mere casual gamer, der muligvis har spillet Counter Strike i mange år. En sådan gamer har jeg allieret mig med, og derfor er det Rolf Eskildsen, som har spillet Counter Strike i over 20 år og har været med både i medgang og modgang, der skal krediteres for denne anmeldelse:

Gameplayet er der ikke noget at sætte en finger på. Foto: Rolf Eskildsen/Valve

Efter den længe ventede udgivelse af CS2 i slutningen af september og utallige opdateringer hver eneste måned siden, sidder vi nu endelig tilbage med et spil, som kan måle sig med lillebroren CS:GO.

Der er dog stadig en massiv udfordring, hvis VALVE ikke vil miste sin trofaste fanbase. Men mere om det senere.

Counter Strike har eksisteret i mange år og startede oprindeligt som et mod til spillet Half Life. Lige siden har det udviklet sig og levet sit helt eget liv. Counter Strike er uden tvivl det vigtigste og mest populære first-person shooter-spil og har sat standarden for mange andre spil, der er kommet efter. Counter Strike kombinerer mekaniske færdigheder (aim) med kommunikation og det taktiske aspekt (at lave en plan med sit hold og udføre den), hvilket gør, at det appellerer til mange og er blevet så populært – og det er grunden til, at vi bliver ved med at vende tilbage efter mere, selv i dårlige tider, som de seneste mange måneder har budt på.

Ved udgivelsen var spillet ikke færdigudviklet, og VALVE har sendt den ene opdatering efter den anden af sted i håbet om at korrigere fordele ved at skyde først, lagging-problemer osv. Det er efterhånden på plads nu. Så i stedet for at dykke ned i, hvad der var galt, vil jeg hellere se frem mod fremtiden.

På mange måder rammer CS2 bullseye, men der er udfordringer. Foto: Rolf Eskildsen/Valve

Gameplay spiller

I min optik står vi med et spil, der kan nå uanede højder og har et enormt potentiale. Selve gameplayet er der ikke meget at sætte en finger på. Efter mange opdateringer kører spillet nu smooth og kan efterhånden konkurrere med CS:GO. Grafikken er blevet opgraderet, og alle banerne er gjort flottere og fremstår næsten som nye, men med det samme genkendelige layout. Spillet appellerer også til de unge og nye spillere med den nye købsmenu, hvor man nu kan se sværhedsgraden for hvert enkelt våben, og hvor nemt eller svært det er at bruge. Nu er det også muligt at refundere sine våben, hvis man har fortrudt sit køb. Alle disse små ændringer bidrager til, at spillet nu er nemmere at tilgå og komme i gang med.

Det skal dog nævnes, at med den forbedrede grafik kræves der nu betydeligt mere af din PC end tidligere. Det kræver en stærk PC og en stabil netværksforbindelse, men har du det, så er du godt kørende. Med andre ord, you’re in for a treat.

Vi står dog stadig over for nogle problemer, som i det store hele burde være “nemme” at løse, men VALVE har indtil videre ikke gjort noget ved dem siden udgivelsen. VALVE er en milliardvirksomhed, der tjener enorme beløb. Deres indtægter kommer fra salg af deres spil i STEAM-butikken, men især fra deres salg af kasser og nøgler. Med nøgler kan man åbne kasser, og i en form for lotteri får man et skin, som kun er kosmetisk og ikke ændrer på våbnenes funktion. Man kan eksempelvis få en blå kniv eller en AK-47 med et jaguarmotiv. Det er det. Med denne enorme indtægtskilde burde VALVE kunne adressere det egentlige problem, nemlig det voksende problem med snydere, som snyder åbenlyst uden at blive straffet med et spilforbud.

En m4a1-s med et monster på. Jo tak. Foto: Rolf Eskildsen/Valve

Snyd er et problem

Det kan lyde som et banalt problem, men det fylder meget i den nye iteration af Counter Strike. Snydere har altid været et problem i alle slags spil og i alle sportsgrene, og det kan være svært at udrydde. Men med milliardindtægter fra skins burde VALVE (Steam) være i stand til at gøre noget. Enten er man ligeglad i VALVE-lejren, fordi indtjeningen er så høj, eller også er en løsning på vej.

Ja, den evige optimist i mig håber snart, at den længe ventede VAC – Valve Anti Cheat, vil begynde at virke eller bliver gevaldigt opgraderet/opdateret.

Med udgivelsen af CS2 skulle der angiveligt også have været introduceret en ny form for anti-cheat, som skulle forhindre åbenlyse snydere og generelt bare snyd, men det ser ud til, at problemet aldrig har været større, end det er lige nu. Åbenlyse snydere kan frit løbe rundt i spillet, hvor de kan se og skyde gennem vægge og udelukkende lave headshots. Antallet af CS2-kampe, hvor der som minimum er en åbenlys snyder til stede, ligger på omkring 30-50%, og så er der også det enorme antal af snydere, som er mere diskrete og ikke spiller direkte åbenlyst, men som “bare” kan se gennem vægge.

Jeg har, gennem et interview med en kilde, fået oplyst, at man kan købe adgang til snydekoder for ca. 200 kr. om måneden (omregnet fra rubler). Med denne “super cheat” kan man aktivere “aim-bot” og “wall-hacking”, så det ser helt “lovligt” ud. Det betyder, at man som modstander eller tilskuer ikke kan se, om det er snyd eller blot en spiller, der har en “rigtig, rigtig god dag på serveren”. Dog vil den erfarne CS-spiller altid kunne spotte tegn og indikationer på, at noget er galt. Med denne “super cheat” skulle man også være i stand til at se, om andre spillere snyder. Min kilde informerer mig om, at der næsten i hver kamp han spiller, er snyderne til stede, og det er som minimum én på hvert hold på det niveau, han befinder sig på.

Det forhold, at man sidder med en tvivl om, hvorvidt en spiller på modstanderholdet snyder, fører til betydelig frustration. Der er endda en video fra Escore E-Sports, hvor de argumenterer for, at tiden er inde til at boykotte CS2.

Og nu, hvor den første CS2 Major-turnering er i gang i København og afsluttes i den kommende weekend, rejser det efterhånden et gyldigt spørgsmål. Allerede under kvalifikationen til Majoren var der et markant antal snydere blandt professionelle spillere – og måske har det altid været sådan. Men med VALVE som en milliardvirksomhed og primær arrangør, hvorfor bliver dette problem så ikke løst med det samme? En mulighed kunne være som det praktiseres på FaceIt, hvor man aktiverer anti-cheat, der kører i baggrunden og forhindrer, at man har andre mistænkelige programmer (snydekoder) kørende samtidigt med CS2. Og hvis det ikke er løsningen, bør VALVE simpelthen finde eller udvikle en anden løsning.

Banerne har fået et grafisk løft, men layoutet er stadig genkendeligt. Foto: Rolf Eskildsen/Valve

Personligt har jeg altid haft en stor kærlighed til Counter Strike, og jeg holder også meget af efterfølgeren, CS2. Spillet har en særlig x-faktor, som meget få andre spil kan matche. Spillet kan nå uanede højder og har potentialet til at blive det bedste FPS-spil nogensinde, men bundniveauet er desværre for lavt på grund af det enorme problem med snydere.

Som en ægte Counter Strike aficionado, kommer jeg derfor med en appel til VALVE – tag venligst hånd om dette voksende problem med snydere, så vi alle kan vende tilbage til vores elskede spil i ro og fred, uden bekymring for snydere, der ødelægger vores højt elskede spil. På trods af udfordringerne, så er CS2 et sublimt spil, der gameplay mæssigt, fungerer rigtigt godt.

Og til alle Counter Strike-elskere, som jeg selv – bare rolig, der er forhåbentligt snart endnu bedre tider i vente.

Udvikler/Udgiver: Valve

Genre: First Person Shooter