Anmeldelse

Outcast: A New Beginning-anmeldelse – En søvndyssende fremgang

Foto: Appeal Studios

Af Kasper Hansen
26 marts, 2024

Cutter Slade vender tilbage til det spektakulære fremmede univers Adelpha med sit mod og sin skæbne vævet sammen i kosmiske tråde

Outcast er et anmelderrost action-eventyrspil fra 1999, som blev skabt af Appeal Studios og udgivet af Infogrames. Dets dybde og atmosfære sikrede spillet titlen som ‘Årets eventyrspil’ hos spilmediet GameSpot. Det var også det første spil lavet som open world med et ikke-lineært quest-system. Selvom fans forventede en efterfølger ved navn Outcast II: The Lost Paradise, blev drømmen om det knust af udviklerens konkurs i 2001, hvilket efterlod spørgsmålet om seriens fremtid.

Studiet blev dog genoplivet i 2015 af de visionære kræfter bag dets oprindelse. Og i januar 2019 sikrede THQ Nordic sig rettighederne til Outcast IP’en, og senere, i maj 2021, annoncerede Embracer Group AB en erhvervelse af hele studiet, hvilket gav håb for fremtiden for Outcast-universet.

Og nu, efter en ventetid på 25 år siden første udgivelse, træder Outcast: A New Beginning frem.

Kedeligere end at kigge på en kogevask

I Outcast: A New Beginning inviteres vi atter ind i Adelphas fortryllende univers, hvor vi endnu engang indtager Cutter Slades sko og genoplives af de magtfulde Yods. Vores mission? At befri Talans, hvis skæbne er uløseligt forbundet med Jorden.

Dog er ikke alle missioner, som vi præsenteres for, lige så episke som vi håbede. Det drejer sig ikke om at redde de indfødte med vores skydevåben og opnåede evner. Nej, det er snarere en række fetch-quests, hvor vi skal skaffe ressourcer til udklækkelse af æg, opsøge gamle skriftruller eller finde specifikke planter.

Med få undtagelser indebærer udfordringerne ofte at rydde en fjendebase på samme forudsigelige måde, gang på gang. Disse utallige små opgaver fører os imidlertid til en afgørende konflikt; ødelæggelsen af en større base, der plyndrer Adelpha for mineraler og ressourcer.

Men før vi når hertil, må vi først gennemgå en maraton af dialog med ikke bare én eller to, men hele tre Talans. Hver af dem synes at have fem ting at sige, hvor vi uafværgeligt må lytte til hvert ord, uanset dets relevans for historien, da det ellers ikke tæller som en fuldført mission.

Missionstrukturen, der giver et lille eksempel på at man skal alt andet end at skyde og kæmpe. Foto: Kasper Hansen/Outcast: A New Beginning

Dialog indtil ørene falder af

Oftest når man har et spil i den her størrelse med, hvor man kan snakke med hver evig eneste karakter, er det sjældent, at det sidder lige i skabet. Desværre må det siges, at det også er tilfældet her. Mange af de Talans’ mimiker og dialogleverancer fremstår stive og unaturlige.

Den eneste undtagelse synes at være Cutter Slade, hovedpersonen, der i det mindste forsøger at bringe lidt humor og lune ind i samtalerne, i stil med Nathan Drake fra Uncharted-serien, der er kendt for sin charmerende humor og timing. Dog lider Cutter af det modsatte problem, hvor hans forsøg på humor falder fladt og ikke rammer målet.

Cutter Slade i dialog med en Talan fra en af landsbyerne. Foto: Kasper Hansen/Outcast: A New Beginning

Appeals forspildte chancer

Det er en skam, at Appeal Studios ikke har formået at fokusere på deres styrker, i hvert fald er det sådan, jeg ser det. Én af deres klare styrker ligger uden tvivl i traversal-delen. Cutter Slade bærer på sin ryg en form for jetpack, der udgør kernen i et af hans evnetræer.

Disse opgraderinger, der kræver brug af blå helium, opnås gennem missioner eller sideaktiviteter. Og selvom du kan udstyre dig med en overflod af opgraderinger, der gør dine rejser fra A til B hurtige og effektive, er der stadig en vis form for frihed i spillet – ingen af de såkaldte ‘usynlige’ mure begrænser din bevægelse.

Du kan komme hvor som helst, så længe du har brændstof til din jetpack. Selvom det til tider kan virke lidt klodset, fungerer det overordnet set rigtig godt.

Jetpacken kan ses udstyret på ryggen, men det holografiske wingsuit er også at foretrække. Foto: Kasper Hansen/Outcast: A New Beginning

Gunplay er klart højdepunktet. Det er sjovt, hurtigt og enkelt. Udstyret med et holografisk skjold, en pistol og en mindre riffel, kan disse våben opgraderes med forskellige moduler. Der er en overflod af valgmuligheder, hvilket giver dig mulighed for at tilpasse dine våben efter din egen spillestil, og det er endnu mere spændende, at du kan skifte disse moduler ud, som det passer dig, hvilket giver en konstant mulighed for at eksperimentere.

Men hvorfor formår disse elementer ikke at løfte spillet til det næste niveau?

Det skyldes, at du sjældent får mulighed for at udnytte dem fuldt ud. Selvom du bruger en betydelig del af din tid på at nyde jetpackens frihed, bliver du ofte afbrudt af samtaler med NPC’er eller simple fetch-quests. Mens gunplay holder dig engageret, er sideaktiviteterne ikke særlig underholdende og bliver derfor hurtigt kedelige og er desværre ikke nok til at opveje, det ellers sjove gunplay.

den ene del af evnetræet med fokus på ens evner i kampens hede. Foto: Kasper Hansen/Outcast: A New Beginning
I gang med at udrydde endnu en Gork Eruption, som er én af mange sideaktiviteter. Foto: Kasper Hansen/Outcast: A New Beginning

Konklusion

Outcast: A New Beginning viser en fascinerende verden at udforske med stærke elementer som traversal og gunplay. Cutter Slades jetpack og våbenmekanik er spillets absolutte højdepunkter. Desværre lider dialogen, især med Talans, under stivhed, og mange missioner ender som simple fetch quests. Selvom spillet tilbyder frihed, mangler variationen i opgaverne og udfordringerne, hvilket forhindrer spillet i at nå sit fulde potentiale, som ellers er til stede.


Udvikler/Udgiver: Appeal Studios / THQ Nordic

Genre: Action/Adventure, skydespil, open world

Platform: Xbox Series X/S (anmeldt på), PS5, Windows


Om skribenten:

Kasper Hansen – Skribent & Anmelder


Kasper har tidligere været skribent og anmelder for GamersLounge. De kompetitive spil som FIFA, Hearthstone og Call Of Duty-serien er nogle, han bruger mange timer på. men via en voksende passion har han også skabt en stor kærlighed til historiedrevne spil – særligt AAA-spil.





© Copyright - arkaden.dk