Mest læste
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Sandheden om Imperials lydproblem – det ser ikke godt ud for biografen
PlayStation præsenterer ny ledelse
Gamerne elsker PlayStations ‘numse-spil’, eller hvad?
Assassin’s Creed Shadows fremvises på onsdag
Så er der nyt om Lord of the Rings: The Rings of Power
BREAKING: 60-årige Nicolas Cage skal spille… Spider-Man!
R.I.P. Roger Corman 1926-2024: Her er hans mest mindeværdige film
Animal Well-anmeldelse – Mystisk mesterværk
Ny Blade Runner? Seneste trailer kunne tyde på det
Warhammer universet er koldt og kynisk. Det er Game of Thrones i rummet. Dediker dit liv til gudekejseren eller bliv dømt som kætter
Warhammer 40,000: Rogue Trader tager tonen og warhammer universet dybt seriøst. Du får rig mulighed for at afsøge enhver afkrog af det mørke univers. Intet er sparet væk og nogle gange kan man undre sig over hvordan udviklerne har formået at holde balance i det hele. At sige at historien i warhammer universet er tung ville være en stor underdrivelse.
Der er utallige racer, verdener, faktioner og vigtige personer at holde styr på, men på intet tidspunkt taber spillet bolden.
Selvom du kæmper dig igennem den ene epos tunge dialog efter den anden, har du hele tiden mulighed for at slå op hvad vigtige nøgleord betyder. Eksempelvis hvis man ikke lige har helt styr på hvordan fusionen mellem sjæle og maskiner fungere om bord på ens rumskib fordi det er godt nok noget nogen har fundet på i en vild feberdrøm. Når centrale ting i Warhammer universet nævnes i dialogen er det markeret med orange og man kan trykke Y (Hvis man spiller på Xbox) og vil blive præsenteret for en kort beskrivelse. Det er en gevaldig hjælp til at få styr på hvordan verdenen omkring en fungerer.
Allerede i startmenuen kan man mærke hvor episk dette spil vil blive, musikken drøner derudad og fylder dine ører med et episk score. Efter man har været igennem den utroligt detaljerede character creator ser man sig tvunget til at erstatte kommandøren af Von Valancius skibet efter hun bliver brutalt myrdet. Man overtager titlen som Rogue Trader og skal nu kommandere et skib med flere tusinder af undersåtter og samtidig et ansvar over en helt sektor i universet (Puha det er nogle store sko at fylde ud). Historien udfolder sig langsomt, men sikkert. Man bliver introduceret til sin nye rolle og sit store ansvar gennem officielle stormøder med ens stab på skibet hvor man hele tiden skal prioritere og tage vigtige beslutninger.
Én ting man SKAL huske – man må ikke vise svaghed. Et eneste sammenbrud og man bliver pisket eller værre. I warhammer er mennesker en ressource. Det er mængden der skaber en stor nation. Menneskerne på gulvet er bare udueligt skrald og alle af højere stand hader dem. Rumskibene lyder mest af alt som en slags kosmiske humlebier, som ikke selv ved de ikke burde kunne flyve gennem rummet, men gør det alligevel og hele tiden risikere at tabe vingerne. Rundt om hvert hjørne lurer farerne. Det holder hele tiden spillet frisk. Du aner ikke hvornår du bliver overrendt af fjender eller hvornår historien tager en grum drejning.
Man skal være forberedt på at få røvfuld. Selv på Normal. Intet er sort og hvidt. Alt er gråt og du får ikke en entydig historie altid. Når man tror man træffer et velovervejet valg sidder man tilbage med en mærkelig smag i munden når dem man lige har reddet, viser sig at være dybt psykotiske og man bare ved det kommer til at bide en i røven senere. Fantastisk. Flere gange måtte jeg sætte sværhedsgraden ned. Det er sikkert fordi der er noget i kampene jeg ikke har forstået, dog ved jeg at det er utrolig vigtigt at benytte sig af terrænet, sprede sig ud og drage fordel af eksempelvis tønder eller mure til beskyttelse. Jeg er dog også sikker på jeg har tabt et eller andet i de utallige linjer af tekst man skal læse igennem for at forstå de evner man kan opgradere når man stiger et level. Det bliver lidt trættende i længden at man skal læse en hel afhandling for at forstå hvad det er man egentlig opgradere. Det hjælper desværre ikke at ens party langsomt bliver større og større så selv Final Fantasy fans ville tabe pusten.
Bag hvert hjørne gemmer sig en ny historie
Hovedhistorien er episk nok i sig selv. Kampen mod en hemmelig kult som langsomt får mere og mere magt og viser sit sande ansigt er ikke den eneste fare man skal nedkæmpe. Gennem spillet bliver man præsenteret for masser af sidemissioner, planeter man kan lande på og tomme skibe man kan udforske. Det er ofte på disse små missioner man bliver overrasket over hvor godt spillet egentlig er. Ikke to missioner er ens. Jeg husker specielt et umiddelbart tomt skib som endte med at være overtaget af sindssyge folk som ville slå mig ihjel, og mens mit hold bevæger sig igennem skibet blinkede skærmen med skjulte lig og blod. Var det en illusion eller var det forladte og “pæne” efterladte skib den egentlige illusion?
Hvis du tror du kan nøjes med at vade gennem det ene turbaserede scenarie efter det andet tager du fejl. Der dukker hele tiden nye systemer op. I ren Mass Effect stil ender man med at rejse fra planet til planet for at finde ressourcer og udstyr. Pludselig er rumkamp også en ting. I hvad der føles som ren sænke slagskibe skal man styre sit skib run i rummet og skyde på modstanderens skibe. Det fede twist er at skibene er virkelig tunge at styre og man kan altså ikke bare lige lave en håndbremsevending med sådan et stort skib. Selv det at sælge sit dyrebare udstyr har et lag mere i forhold til hvilke faktioner man støtter i spillet.
Der er så meget jeg ikke forstår…
Selve udstyret i spillet repræsenterer dog også det største problem i spillet og jeg må blankt erkender at jeg stadig ikke helt forstår hvordan det fungerer. I normal RPG-stil finder man langsomt udstyr som man kan sætte på sine karakterer og styrke deres evner eller skade. Problemet er bare at alt udover mere skade og mere liv virker ligegyldigt. Når jeg prøver at sælge mine ting, er der ikke noget tal der går op. Jeg ved ikke hvad jeg gør galt og jeg er efterhånden bange for at spørge om hjælp.
Gennem spillet bliver man imponeret over hvor meget energi der er lagt i at inkorporere så meget som muligt fra hele warhammer universet. Jeg må dog sige at jeg er lige så imponeret over hvor åndsvagt mange bugs der er med i spillet. Selv her en del måneder efter udgivelsen er der stadig flere bugs end der er dæmoner. Det er ofte ufatteligt svært at ramme indgange/udgange og når man endelig gør, sker der ikke noget. Man sidder flere gange og tæsker løs på sin controller for at komme videre. De mange fælder som ligger spredt rundt i banerne er også frustrerende. Som i mange andre lignende spil går spillet i pausetilstand når man opdager en fælde. Problemet er bare at det er så svært at ramme disarm på selve fælderne at ens hold ofte ender med at vade lige ind i dem inden man får dem afmonteret. Det værste jeg oplevede, var at sidde fast i en krematorieovn fordi jeg ikke kunne “se” at jeg skulle skyde på en plade i gulvet. Jeg havde ingen chance for at finde vejen ud og blev derfor brændt levende. Flere gange.
Det samme gør sig gældende i UI’en generelt. Den er tung og svær at navigere igennem. Når man skal give nye evner til sine karakterer, skal man vælge dem en efter en via knapperne bagpå controlleren. Det føles unødvendigt og arkaisk.
Konklusion
Historien er fantastisk, intet mindre, og action er der nok af. Hver eneste gang man tror der ikke er mere at komme efter i Warhammer 40,000: Rogue Trader overrasker spillet dig med et nyt system. Du får kontrol over en hel hær af forskellige hjælpere, et helt skib du skal styre i rumkamp og en sektor som du skal regere. Derudover skal du jonglere et enorm udvalgt af forskellige evner. Hvis du virkelig vil udforske hver en krog af universet sidder du med et spil som vil udfordre både kvalitet og tiden det eksempelvis tager at komme gennem Baldurs Gate 3. Det er imponerende hvor mange forskellige fjender og planeter de har fået stoppet ind i spillet. Man er ikke i tvivl om udviklerne har taget sig tid til at dykke dybt i det store bagkatalog som warhammer har.
Det skal dog siges, at når den imponerende følelse af et godt warhammer-spil foretager sig, står man tilbage med et buggy spil, som virkelig lader dig alene, som var du fanget ude i rummet, hvor ingen kan høre dig skrige. Navigationen er til tider yderst frustrerende både i og udenfor kamp og det grafiske udtryk er måske ikke helt tidssvarende. Man føler ofte at det kræver en universitetsgrad for at forstå hele kampsystemet og de evner man kan vælge imellem. Det føles meget tungt og når man er nødt til at sætte sværhedsgraden ned for at klare en stor boss, river man sig i håret. Havde man udviklet en bedre oversigt over hvad de enkelte skills gjorde og arbejdet lidt mere med navigationen i selve spillet ville Warhammer 40,000: Rogue Trader være næsten det perfekte RPG.
Udvikler/Udgiver: Owlcat Games
Genre: Strategi, Adventure & turbaseret RPG
Platform: PC, Mac OS, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One og Xbox Series S|X (Anmeldt på)
Morten Vilstrup Pedersen – Skribent & Anmelder
Morten har en bachelor i Engelsk, og arbejder til daglig med Salg og Service i det mørke Jylland. Hans allerførste rigtige spiloplevelse var Pokemon Blå på tysk i de glade GameBoy dage. Det rangerer også ret højt på listen over yndlingsspil, men nr. 1 må absolut være Neverwinter Nights. Alt, der kan games på skal der games på, og han ejer derfor både PC, Xbox, PlayStation og Switch.
- Kingdom of the Planet of the Apes er et hit – gudskelov
- Meryl Streep modtager Æres-Guldpalme i Cannes
- BREAKING: 60-årige Nicolas Cage skal spille… Spider-Man!
- Ny Blade Runner? Seneste trailer kunne tyde på det
- Så er der nyt om Lord of the Rings: The Rings of Power
- Tillykke med de 80 år, George Lucas
- Sandheden om Imperials lydproblem – det ser ikke godt ud for biografen
- PlayStation præsenterer ny ledelse
- R.I.P. Roger Corman 1926-2024: Her er hans mest mindeværdige film
- Anya Taylor-Joy har meget minimal dialog i Furiosa
- Assassin’s Creed Shadows fremvises på onsdag
- Square Enix skifter strategi efter nedslående regnskab
- Nomineret til 3 Nordic Game Awards: Mød Floppy Club og Rytmos
- Rygte: Nyt Doom spil afsløres ved Xbox Showcase i juni
- Se Trine Dyrholm forvandle sig til koldblodig barnemorderske i isnende klip
- Russo brødrenes Herkules-projekt storsyltet af Disney
- 3 anbefalinger – Tema: Cartoon Saloon
- “Jeg har brug for en yngre Mad Max, ikke Mel Gibson”, siger Furiosa-instruktøren George Miller
- Bliver The Fantastic Four udskudt, igen?
- 28 Years Later udkommer næste år
- Constantine stjerne castet i Pinocchio gyserfilm
- Mere end et rygte? Sigourney Weaver i spil til kommende Star Wars-rolle
- Animal Well-anmeldelse – Mystisk mesterværk
- Arkaden Podcast anmelder- Hellblade: Senua’s Sacrifice
- The Phantom Menace slår vild Disney+ rekord
- Sony og LEGO indgår nyt Horizon-samarbejde
- Ghost of Tsushima fjernes fra Steam i lande uden adgang til PlayStation Network
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Bedtime Digital Games
- De 10 Bedste: Spil på Game Pass
- Dansker skal instruere international gyser
- Teaser klar til tredje sæson af The Bear
- John Malkovich castet i The Fantastic Four. Men som hvem?
- Fra Aquaman til Spider-Man. James Wan udset som Spider-Man 4´s kommende instruktør
- The Rogue Prince of Persia udskudt på grund af Hades II
- Første Teaser Trailer til ‘Lee’ med Kate Winslet er ude, og måske titlens navn lyder bekendt for dig?
- Xbox’ CEO Phil Spencers lejr bliver bombet i Fallout 76
- God of War Ragnarök kommer måske meget snart til PC
- Crow Country-anmeldelse – Ægte gysernostalgi fra 90’erne
- Rygte: Hellblade 2 kommer til PlaySation
- Velkendte ansigter sikrer rekordår for Capcom
- Nyt Jurassic World-spil lander senest i 2026
- Ny episode af Betacritic Podcast- The Fall Guy, Challengers, Monkey Man
- Ralph Ineson er officielt castet som “The Devourer of Worlds”, Galactus i Fantastisc Four-filmen
- Invincible Sæson 2-anmeldelse – En stærk fortsættelse
- Er der opdateringer om GTA VI på vej?
- To nye Ringenes Herre film på vej fra Peter Jackson. Men der er et men…
- Heading Out-anmeldelse – Fed stil men skuffende spil
- I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
- ’Kingdom of the Planet of the Apes’ DVD/Blu-ray udgivelsen vil indeholde en ”Rå” version af filmen.
- Ny Twisters trailer: næppe stille før storm
- Medie: Flere Xbox-fyringer kan være på vej
- Nordic Game Awards 2024: Her er de nominerede!
- Microsoft: Vi skal lave flere ‘små’ spil
- Arkaden fortæller: Med spiludvikling som passion
- F**k! The Fall Guy flopper fælt
- Marvel Studios klar til kraftig forårsrengøring
- Bungie forkæler PC- og PlayStation-spillere med gratis Destiny 2-udvidelser
- Castes Dwayne Johnson som X-Men superskurken Apocalypse?
- Jack Ryan – The Final Season-bluray-anmeldelse – Et absolut værdigt punktum
- Ny episode af Arkaden Podcast- Skandaler for BÅDE PlayStation og Xbox!
- TopSpin 2K25-anmeldelse – Intensitet uden diversitet
- Remedy skrotter multiplayer-spil
- Kingdom of the Planet of the Apes-anmeldelse – Eventyrlig og actionfyldt abefest
- The Garfield Movie-anmeldelse – Garfield er tilbage for hele familien
- Microsoft lukker flere store Bethesda studier
- Lords of The Fallen og Sniper Ghost Warrior Contracts 2 er på vej til Game Pass
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Hitman World of Assassination
- Nintendo: Vi afslører snart Switch-efterfølger
- Fast And Furious 11 vil gå tilbage og hylde begyndelsen
- Destiny 2: Into the Light-anmeldelse – Et smukt plaster på såret
- Ringenes Herre-stjerner begræder kollegas pludselige dødsfald
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Lilys Garden
- Første look på Superman: Hvem var det lige Henry Cavill var?
- Gamerne elsker PlayStations ‘numse-spil’, eller hvad?
- Spilbranchen om sin nye organisation: “Vi ønskede at lave noget, der kunne samle hele branchen”
- Shadow of the Erdtree bliver den “første og sidste” DLC til Elden Ring
- The boys – sæson 4 – så er der altså trailer
- Apex Legends sæson 21 – Solo mode vender tilbage!
- Tales of Kenzera: Zau-anmeldelse – En tynd kop Wakanda the
- Arkaden Podcast anmelder- Stellar Blade
- Se Adam Driver stoppe tiden i Francis Ford Coppolas nye Megalopolis teaser
- Nyt PlayStation tiltag fører til Helldivers 2 review bombing
- Ghost of Tsushima på PC kræver ikke PSN – medmindre du vil spille co-op
- Nyt Tomb Raider spil vil foregå i Indien- påstår rygter
- Grounded-anmeldelse – Endnu et meningsløst overlevelses spil?
- Mere dansk tilgang når det gælder internationale storproduktioner
- Se den nye Star Wars Acolyte trailer nu
- Ny barsk film på vej om Københavns kriminelle underverden
- Formel 1-kørers liv bliver til mini-serie på Netflix
- Den store jagt på den bedste biografoplevelse – hvor skal man se Civil War i København?
- Young vs. Old #2 – Halloween (1978)
- Star Wars: Tales of the Empire-anmeldelse – Korte men nødvendige kapitler i Star Wars universet
- No Rest For The Wicked-preview – Isometrisk soulslike har potentiale
- Kristen Stewart tilbage i blodig vampyrfilm
- Sony Pictures tilbyder Paramount studierne fuldt opkøb for 26 milliarder dollars. Bliver det et ja?
- Du kan få Lucys rygsæk eller en Pip-Boy fra Fallout
- Stardew Valley tager førstepladsen på Steam Deck i april
- Rygte: Resident Evil 9 kommer til januar
- XDefiant har nu endelig fået en udgivelsesdato
- GTA-producent slagter to indie-darlings