Anmeldelse

Anmeldelse: Cities Skylines II

Af Anders Friis
19 oktober, 2023

Cities Skylines fik medvind på en lidt billig baggrund, men efterfølgeren bliver nødt til at levere på et helt andet niveau. Kan den svære to'er det?

Otte år skulle der gå før finske Colossal Order var klar til at udgive den svære to’er. Det oprindelige Cities: Skylines kom som en overraskelse for fans af citybuildergenren tilbage i 2015, og har siden da opnået stor popularitet med mere end 300.000 mods og 59 DLC’er.

Selvom Colossal Order har fortjent stor ros for deres oprindelige spil, så kom populariteten på en lidt billig baggrund, da Simcity havde en katastrofal dårlig udgivelse i 2013, og Cities Skylines derfor ramte en meget stor efterspørgsel blandt fans af genren.

Nu står Colossal Order så tilbage som markedslederen, og gamerne har med rette nogle helt andre forventninger til Cities Skylines II end de havde til forgængeren, og spørgsmålet er om finnerne kan leve op til forventningerne og den svære to’er?

Endnu mere frihed, dybde og kreativitet

Lad det være sagt med det samme, Cities Skylines II er et mere helstøbt og fuldent spil på indholdssiden end forgængeren var da det udkom. Gudskelov!

Først og fremmest er de kort der kan bygges på blevet meget større, og de typer af zoner der kan projekteres, er blevet mere alsidige. Som eksempel kan der nu laves blandede bygningsformer mellem beboelse og forretning. Ligeledes kan der vælges imellem et europæisk og amerikansk arkitektonisk tema.

Måden hvor zonerne udlægges er også blevet opgraderet, så der er bedre snapping- og udfyldningstools. Her har Colossal Order virkelig ladet sig inspirere af de mods der er blevet lavet til forgængeren.

Snapping tools og udfyldningsværktøjer er blevet opdateret i Cities Skylines II. Foto: Arkaden

Et andet område hvor modderne har bidraget til forgængeren er på trafikområdet. De mest populære mods overhovedet er enten motorvejssammenfletninger, rundkørsler eller et værktøj til at redigere vej- og lyskryds.

Også her har Colossal order hentet inspiration, og medtaget værktøjer af den type, men det er slet ikke så sofistikeret som mods’ene til forgængeren, og det må derfor også forventes, at der kommer til at være godt gang i modsnedkeriet til Cities Skylines II.

Colossal Order har taget moddernes ideer til sig. Foto: Arkaden

I forhold til dybden af spillet, så er der kommet mange flere lag med i det nyeste spil. Et godt eksempel er elforsyningen, hvor der er to effekter; 80 MW og 400 MW. Standardeffekten i de ledninger som ligger i vejen er 80 MW, så i takt med at byen bliver udbygget, og du får nogle store strømslugere i dit industriområde, så slipper effekten på 80 MW op. Så bliver man nødt til at trække 400 MW ud til området og sætte en transformer op, der konvertere strømmen til 80 MW.

Der er kommet mere dybde i strømforsyningen. Det blå indikere 400 MW og det gule 80 MW. Foto: Arkaden

Som beskrevet ovenfor, så ligger der som standard strømledninger under vejene når de bliver bygget. På samme måde ligger der også vand- og kloakrør, hvilket betyder at du i stor udstrækning slipper for at bygge de netværk, hvilket godt kunne blive langtrukket i første udgave af spillet.

Til gengæld er der kommet nye netværk. Dine indbyggere og virksomheder vil nu også have kommunikationsnetværk og et postnetværk.

Kommunikationsnetværk er en ny funktion i Cities Skylines II. Foto: Arkaden

De fleste af de servicebygninger du bygger, fra skoler og sygehuse til brandstationer, kan udbygges og opgraderes, hvilket også bidrager til en øget dybde i spillet, og letter udbygningen af din by.

Spændende progressionssystem

Cities Skylines II indeholder også et mere veludbygget progressionssystem end forgængeren. Der optjenes XP løbende, som åbner op for nye levels på forskellige niveauer. Hvert nyt niveau åbner op for, at der kan købes nye landområder, men samtidig optjenes der development points, som giver mulighed for at åbne op for nye typer servicebygninger eller opgraderinger.

De førnævnte vejværktøjer er noget af det, der skal låses op for med development points, men de forskellige opgraderinger er ikke låst til specifikke niveauer, men derimod er der forholdsvist frit valg i forhold til at låse op for de ting du som spiller finder interessante, i takt med at der optjenes point.

Det opdaterede achievementssystem er velfungerende og giver en god fornemmelse af progression. Foto: Arkaden

Det nye achievement og milestonesystem fungerer rigtigt godt, og bidrager med god underholdning og en følelse af progression.

Mørke Skygger

Desværre hviler der også en mørk skygge over Cities Skylines II. Colossal Order har selv været ude og adressere, at spillet har performanceproblemer og konsolversionerne er blevet udskudt til 2024.

Der ligger en dobbelthed i afsnitsoverskriften, for det er ikke kun ren rå performance der halter i Cities Skylines II, desværre er der også gentagende grafikfejl, hvor skygger og lyssætning glitcher.

Spillets farver og lyssætning lader en del tilbage at ønske. Foto: Arkaden

I dagslys ser spillets farver virkeligt triste ud, hvorimod om natten ser lyssætningen faktisk ganske okay ud, til gengæld kan man intet se, og det er svært at bygge noget som helst, så her sidder man og venter på dagslys.

Spillet indeholder en funktion, så man kan fremskynde tiden, men den indeholder også en advarsel imod at bruge den, hvilket er ganske på sin plads, for den smadrer simuleringen fuldstændig.

Der bliver mørkt i Cities Skylines II. Foto: Arkaden

Rent performancemæssigt, så lykkedes det mig ikke at spille spillet i 4K, det var rent ud sagt uspilleligt. I 1440P endte jeg med en acceptabel framerate, men mit grafikkort kørte konsekvent på fuld kraft. CPU’en til gengæld stod næsten stille.

Min rig består af 32 GB Ram, et RTX 4070 TI og en 5800X3d CPU, med andre ord et setup i den øverste tredjedel rent performancemæssigt, og jeg kan derfor være alvorligt bekymret for, hvordan Cities Skylines II bliver afviklet i den sidste tredjedel af performancespektrummet.

Cities Skylines II er et spil der æder mange GPU ressourcer. Foto: Arkaden

Apropos performance, så er Cities Skylines udstyret med AMD FSR 1.0, men DLSS 3.0 glimrer ved sit fravær.

Det er mig en gåde hvordan man kan udgive et spil uden DLSS i 2023!

Sidst men ikke mindst, så er spillets økonomi også svær at blive klog på. Budgettet viser et forventet underskud, men samtidig så stiger kassebeholdningen løbende, og der er så store udsving i om budgettet viser røde og grønne tal, at det er svært andet end konkludere, at det økonomiske system i spillet er defekt.

Konklusion

Cities Skylines II er på én og samme gang en fascinerende citybuilder, med stor kreativitet, dybde og frihed, men samtidig er spillet en skamstøtte over det, der er galt med spilbranchen anno 2023.

Udviklere bliver presset til at udgive halvfærdige spil, hvor gamerne må sidde og være prøveklud og betatester. Colossal Order har selv adresseret spillets tekniske performance og indrømmer, at det ikke har nået den benchmark, de havde sat, hvor til de så konstaterer:

”We still think for the long-term of the project, releasing now is the best way forward”

Kære Colossal Order, jeg er ikke helt så sikker på, at en udgivelse nu er den bedste vej fremad. Cities Skylines II virker som et spil med et kæmpe potentiale, men et halvt år mere i udviklerværkstedet ville have gjort underværker for spillet.

Men der skal dog gives cadeau for at erkende, at situationen ikke er helt god, men sporene fra EA’s katastrofale Simcity udgivelse i 2013 skræmmer måske?

Hvis der alene skulle fokuseres på spillets indhold, så ville karakteren være helt oppe omkring 9 eller 10, men spillets aktuelle tekniske tilstand er i så dårlig stand, at det trækker spillet ned i karakter, og der skal lyde en advarsel om, at der ikke er nogen garanti for at spillet nogensinde kommer til at køre godt.

Derfor så ender Cities Skylines II på karakteren syv.

Spillet udkommer d. 24. oktober 2023.


Udvikler/Udgiver: Colossal Order / Paradox

Genre: Citybuilder

Platform: PC. Konsol først i 2024

Anders Friis – Skribent & Anmelder

Halvgammel og halvsur gamer med en stor svaghed for PC-, strategi- og RPG-spil. Er af den klare overbevisning der ikke er lavet god musik, film eller serier siden 2004, og der generelt er et overdrevent forbrug af farver og larm i alt for mange af nutidens spil


Cities Skylines II Anmeldelse
7/10



© Copyright - arkaden.dk