Nyheder

Danske politikere svigter en vækstende spilindustri

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Af Emil Øgaard
11 januar, 2024

Talspersoner fra den danske spilbranche frygter at tabe vækstpotentialet for spilindustrien, hvis ikke der snart kommer nye politiske tiltag

I august 2023 fik vi i Danmark vedtaget, at der skulle oprettes et selvstændigt spilinstitut, der vil få øremærket 34 mio. kr. fra Finansloven henover de næste 4 år.

Det var et skridt i den rigtige retning, og vicedirektør i Producentforening, Charlotte Enevoldsen, udtrykte efterfølgende i en pressemeddelelse, at “det vidner om, at der er en vilje til at modernisere kulturpolitikken i Danmark.”

Hun pointerede yderligere, den store værdi som spiludviklingen i Danmark har; årligt omsættes spilindustrien for ca. 3 mia. kr., hvoraf 2/3 kommer fra eksport.

Som et led til den kommende gamingfestival, Copenhagen Gaming Week, har flere ledende aktører fra den danske spilbranche skrevet et debatindlæg i Finans.

Afsendere af debatindlægget er førnævnte vicedirektør i Producentforeningen, Charlotte Enevoldsen, talsperson for DKGAME, Brian Martin Nielsen, chefkonsulent i Dansk Erhverv, Ulla Rønberg og kommerciel direktør i Bellagroup, Kevin Helsinghof.

I debatindlægget skriver de bl.a.

Vores branche er rig på talent, kreativitet og innovation. Det skinner igennem i de spil, vi udvikler og vinder priser for år efter år. Og appetitten på at udvikle nye spil er kun voksende. I 2023 har Spilordningen, der uddeler støttemidler til udviklingen af spil i Danmark, modtaget 114 ansøgninger. Det er næsten en fordobling fra året før. 

Charlotte Enevoldsen, Brian Martin Nielsen, Ulla Rønberg og Kevin Helsinghof i Finans, 11/01/2024

Eksporten for spil er seks gange større end film

Hvis vi kigger på de tal, de bruger til at understrege, hvor massivt underprioriteret den danske spilindustri har været, er det tydeligt, at kulturmidlerne ikke bliver fordelt proportionelt.

Ifølge foreløbige tal fra Producentforeningen, slog den danske spilindustri rekord i 2022 med en omsætning på 3,6 mia. kr. – en halv milliard mere end det foregående år.

Denne omsætning er 80% højere end filmbranchens, og eksporten af spil kontra film er seks gange større og stadigt stigende.

Hidtil har danske spiludviklere kunne søge Spilordningen om penge til at udvikle et spil. Spilordningen, der hører under Det Danske Filminstitut (DFI), uddeler kun omkring 15 mio. om året. Det nye spilinstitut vil som sagt have 34 mio. kroner, der skal fordeles over en periode på 4 år.

Lad os kigge på tallene fra den nye Filmaftale fra 15. november 2023, der fik titlen En Stærk Filmnation.

I alt er der afsat 622 mio. kr. til området hvert år.

Kilde: Filmaftale 2024-2027

Her kan vi se, at tilskuddet til regionale filmfonde er 54 mio. kr. årligt – altså 20 mio. kr. mere end hvad det kommende spilinstitut har fået øremærket over en periode på 4 år.

Manglende forståelse

I debatindlægget i Finans udtaler debattørerne en bekymring om manglende forståelse af spil blandt befolkning:

(…) men der er imidlertid brug for en bredere forståelse af den værdi, vi bringer til bordet. Her ønsker vi at udfolde viden om branchens muligheder bredt blandt befolkningen. Et spil er ikke bare et spil, det er et professionelt erhverv med en hel værdikæde, der skaber højt specialiserede job og mulighed for at tænke nyt. Det er helt essentielt, at vi anerkender branchens værdi, hvis den danske spilindustri skal lykkes. 

Charlotte Enevoldsen, Brian Martin Nielsen, Ulla Rønberg og Kevin Helsinghof i Finans, 11/01/2024

Til sidst rækker debattørerne en hånd ud og tilbyder politikerne en snak, evt. til Copenhagen Gaming Week, hvor de kan give deres viden og inputs til at gøre politikerne klogere på det kæmpe potentiale og den stærke værdikæde som den danske spilindustri har.


Om skribenten:

Billede af Emil Øgaard

Emil Øgaard – Skribent & Anmelder


Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.





© Copyright - arkaden.dk