Mest læste
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
PlayStation præsenterer ny ledelse
Sandheden om Imperials lydproblem – det ser ikke godt ud for biografen
Gamerne elsker PlayStations ‘numse-spil’, eller hvad?
R.I.P. Roger Corman 1926-2024: Her er hans mest mindeværdige film
To nye Ringenes Herre film på vej fra Peter Jackson. Men der er et men…
Assassin’s Creed Shadows fremvises på onsdag
Animal Well-anmeldelse – Mystisk mesterværk
“Jeg har brug for en yngre Mad Max, ikke Mel Gibson”, siger Furiosa-instruktøren George Miller
Russo brødrenes Herkules-projekt storsyltet af Disney
Cloud og hans venner drager ud på et episk eventyr. Er det en rejse, du bør tage med på?
Så meget hjerte og sjæl. Så episk, men samtidig så menneskeligt. Banaliteter leveret med sådan en bravur, at selv de mest trivielle øjeblikke bliver til mindeværdige oplevelser. Et mod til at nyfortolke, omskrive og tage chancer. Final Fantasy VII Rebirth lykkes med så meget, men forpasser samtidig muligheden for perfektion.
H.C. Andersen lærte os, at rejse er at leve, og Final Fantasy VII Rebirth lever i høj grad i kraft af den uforglemmelige rejse, som spillet tager både sine karakterer og os spillere med på. Som anden del i den nye trilogi fungerer spillet som et bindeled mellem Final Fantasy VII Remake og den endelige afslutning, vi endnu har til gode. Nogle gange er rejsen i sig selv mere afgørende end destinationen, hvilket i høj grad gør sig gældende i Rebirth. Målet for Cloud og hans følgesvende er som udgangspunkt klart: Fang Sephiroth, stop Shinra fra at udtømme planeten og red verden, men det er rejsen dertil, der viser os hvad vi kæmper for, og hvorfor det er vigtigt.
Derfor er at rejse også at lære, og Final Fantasy VII Rebirth indkapsler dette ved at lade det menneskelige aspekt af rejsen være i centrum. Livets mening og drivkraften til at fortsætte, på trods af udfordringer og en fjern destination, findes ofte i de små øjeblikke. Rebirth portrætterer disse øjeblikke på en sublim måde, hvor de intime forbindelser mellem karaktererne får plads til at udvikle sig naturligt uden at virke påtvunget. Spillet portrætterer også karakterernes baggrunde og motiver, hvilket gør, at man engagerer sig dybt i disse quirky, handlekraftige, men også sårbare personligheder. Desuden formår flere af sidemissionerne, at tilføje til det samlede narrativ og samtidig give en endnu dybere indsigt i de forskellige karakterers liv og baggrund. Final Fantasy VII Rebirth er en dyb menneskelig fortælling, der understreger, hvorfor vores hovedpersoners færd er så vigtig.
Fortællingen i Final Fantasy VII Rebirth er både spektakulær, mørk og episk, men samtidig også hjertevarm og humoristisk. Ideen om at redde planeten fra Shinras grådighed og Sephiroths ondskab fungerer som en effektiv drivkraft for historien, som selvom den er 27 år gammel, stadig føles relevant. Der hvor spillet har en udfordring, er at pacingen i historien er enormt ujævn. Der er perioder, hvor der bliver skruet gevaldigt op for tempoet, hvorefter man trækker i håndbremsen, og i stedet bruger tid på minigames og udforskning af den åbne verden.
Der er også momenter hvor forholdet mellem karaktererne får forrang frem for det overordnede narrativ. Det gør både, at rejsen får et menneskeligt islæt, hvilket er positivt, men det kommer altså på bekostning af tempoet i fortællingen, der lider under denne struktur. Hvis man udelukkende tager de positive briller på, så kan man argumentere for, at det ujævne tempo passer godt til det spraglede univers i Final Fantasy VII, og giver plads til den fjollede og humoristiske side af fortællingen.
Hvor Final Fantasy VII Remake var meget lineært i sin struktur, så er Rebirth mere åben og har en stor og smuk verden. Square Enix har dog stadig meget at lære om brugen af åbne verdener, og hvordan man benytter det på en mere interessant måde. Den åbne verden i spillet er utrolig smuk og ledsages af et fantastisk soundtrack, hvilket gør det til en fornøjelse at rejse igennem den, men knapt så meget at udforske den. De optionelle opgaver falder ofte i den generiske og repetitive ende, og belønningen for at gå på opdagelse føles ikke altid værdifuld. Der er langt mellem de interessante øjeblikke, og det ville være mere hensigtsmæssigt, hvis man brugte omgivelserne til at fortælle flere små historier, end blot at fylde den op med tårne, der skal bestiges og lignende aktiviteter. Til syvende og sidst føles den åbne verden mere som en smuk, men uinteressant kulisse, men heldigvis fører spillet dig også gennem forskellige byer og grotter, hvor især byområderne skiller sig ud, da de er utroligt flotte, spækket med detaljer, fyldt med liv og samtidig meget varierede.
Final Fantasy VII Rebirth er virkelig et flot spil, og jeg er især vild med den måde, man har benyttet belysning i de forskellige områder. Lydsiden er fremragende og løfter hele spiloplevelsen, også under de mange velproducerede cutscenes. Selvom nogle måske vil føle, at de mange cutscenes kan forstyrre indlevelsen, så synes jeg, at de fungerer godt, og spillet er langt fra det niveau, vi så i Final Fantasy XVI, hvor en stor del af spillet føltes mere som en film end et egentligt spil.
Rebirth tager kampsystemet fra Remake og bygger videre på det. Hvis du kunne lide det tilbage i 2020, vil du sandsynligvis også sætte pris på det nu. Der er blevet tilføjet nye features, som for eksempel de såkaldte Synergi Attacks, hvor to af dine holdkammerater slår sig sammen om et fælles angreb. Overordnet set er kampsystemet utrolig dynamisk og hurtigt, men det har også taktiske aspekter, såsom at vælge det rigtige tidspunkt til at bruge forskellige evner og spells. Jeg nød kampsystemet i 2020, og med de nye tilføjelser har man et system, der fungerer endnu bedre, og som er sjovt at bruge.
Spillet har virkelig satset stort på minispil, og Rebirth nærmer sig seriøst Like a Dragon-serien i antallet af forskellige minispil. Fra en Rocket League-klon til chocoboræs og kortspillet ‘Queens Blood’ er der en bred vifte af aktiviteter, man kan engagere sig i. Det er uforudsigeligt, hvornår et nyt spil dukker op, men især i byområderne introduceres man ofte for dem, hvor det er som regel er valgfrit, hvor meget tid man ønsker at bruge på dem. Af og til bliver disse minispil integreret i historien, hvilket igen sænker tempoet i fortællingen, men når det er sagt, så er de fleste af disse minispil underholdende og veludførte. Veludført er spillet også som en helhed, da det visuelt, teknisk og gameplaymæssigt er et mere komplet spil end forgængeren.
Konklusion
Final Fantasy VII Rebirth er et storartet action-jrpg, der både rummer en dyster og alvorlig rammefortælling, men som i høj grad fokuserer på det menneskelige aspekt, og giver plads til humor og adspredelser. Spillet formår at realisere sit kildemateriale på en visuel spektakulær måde, og lydsiden er samtidig sublim, hvor især musikken er fremragende. Dog lider spillet af et ujævnt fortælletempo, og den ellers så smukke åbne verden byder mest på repetitive opgaver som at bestige tårne, der blot låser op for flere generiske opgaver. Der hvor spillet står stærkest er i fremstillingen af hovedpersonernes rejse gennem den store og varierede verden, men også i de indbyrdes forhold og relationer der får lov til at udvikle sig mellem karaktererne. Universet i Final Fantasy VII Rebirth er alsidigt og spraglet, og det samme er spillets karakterer, som man får rig mulighed for at lære bedre at kende og holde af. Spillets narrativ understøttes af solidt gameplay, og rent teknisk er der tale om et helstøbt produkt, som alle med interesse for serien absolut bør spille.
Udvikler/Udgiver: Square Enix
Genre: Action JRPG
Platform: PS5
Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder
Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger
- Kingdom of the Planet of the Apes er et hit – gudskelov
- Meryl Streep modtager Æres-Guldpalme i Cannes
- BREAKING: 60-årige Nicolas Cage skal spille… Spider-Man!
- Ny Blade Runner? Seneste trailer kunne tyde på det
- Så er der nyt om Lord of the Rings: The Rings of Power
- Tillykke med de 80 år, George Lucas
- Sandheden om Imperials lydproblem – det ser ikke godt ud for biografen
- PlayStation præsenterer ny ledelse
- R.I.P. Roger Corman 1926-2024: Her er hans mest mindeværdige film
- Anya Taylor-Joy har meget minimal dialog i Furiosa
- Assassin’s Creed Shadows fremvises på onsdag
- Square Enix skifter strategi efter nedslående regnskab
- Nomineret til 3 Nordic Game Awards: Mød Floppy Club og Rytmos
- Rygte: Nyt Doom spil afsløres ved Xbox Showcase i juni
- Se Trine Dyrholm forvandle sig til koldblodig barnemorderske i isnende klip
- Russo brødrenes Herkules-projekt storsyltet af Disney
- 3 anbefalinger – Tema: Cartoon Saloon
- “Jeg har brug for en yngre Mad Max, ikke Mel Gibson”, siger Furiosa-instruktøren George Miller
- Bliver The Fantastic Four udskudt, igen?
- 28 Years Later udkommer næste år
- Constantine stjerne castet i Pinocchio gyserfilm
- Mere end et rygte? Sigourney Weaver i spil til kommende Star Wars-rolle
- Animal Well-anmeldelse – Mystisk mesterværk
- Arkaden Podcast anmelder- Hellblade: Senua’s Sacrifice
- The Phantom Menace slår vild Disney+ rekord
- Sony og LEGO indgår nyt Horizon-samarbejde
- Ghost of Tsushima fjernes fra Steam i lande uden adgang til PlayStation Network
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Bedtime Digital Games
- De 10 Bedste: Spil på Game Pass
- Dansker skal instruere international gyser
- Teaser klar til tredje sæson af The Bear
- John Malkovich castet i The Fantastic Four. Men som hvem?
- Fra Aquaman til Spider-Man. James Wan udset som Spider-Man 4´s kommende instruktør
- The Rogue Prince of Persia udskudt på grund af Hades II
- Første Teaser Trailer til ‘Lee’ med Kate Winslet er ude, og måske titlens navn lyder bekendt for dig?
- Xbox’ CEO Phil Spencers lejr bliver bombet i Fallout 76
- God of War Ragnarök kommer måske meget snart til PC
- Crow Country-anmeldelse – Ægte gysernostalgi fra 90’erne
- Rygte: Hellblade 2 kommer til PlaySation
- Velkendte ansigter sikrer rekordår for Capcom
- Nyt Jurassic World-spil lander senest i 2026
- Ny episode af Betacritic Podcast- The Fall Guy, Challengers, Monkey Man
- Ralph Ineson er officielt castet som “The Devourer of Worlds”, Galactus i Fantastisc Four-filmen
- Invincible Sæson 2-anmeldelse – En stærk fortsættelse
- Er der opdateringer om GTA VI på vej?
- To nye Ringenes Herre film på vej fra Peter Jackson. Men der er et men…
- Heading Out-anmeldelse – Fed stil men skuffende spil
- I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
- ’Kingdom of the Planet of the Apes’ DVD/Blu-ray udgivelsen vil indeholde en ”Rå” version af filmen.
- Ny Twisters trailer: næppe stille før storm
- Medie: Flere Xbox-fyringer kan være på vej
- Nordic Game Awards 2024: Her er de nominerede!
- Microsoft: Vi skal lave flere ‘små’ spil
- Arkaden fortæller: Med spiludvikling som passion
- F**k! The Fall Guy flopper fælt
- Marvel Studios klar til kraftig forårsrengøring
- Bungie forkæler PC- og PlayStation-spillere med gratis Destiny 2-udvidelser
- Castes Dwayne Johnson som X-Men superskurken Apocalypse?
- Jack Ryan – The Final Season-bluray-anmeldelse – Et absolut værdigt punktum
- Ny episode af Arkaden Podcast- Skandaler for BÅDE PlayStation og Xbox!
- TopSpin 2K25-anmeldelse – Intensitet uden diversitet
- Remedy skrotter multiplayer-spil
- Kingdom of the Planet of the Apes-anmeldelse – Eventyrlig og actionfyldt abefest
- The Garfield Movie-anmeldelse – Garfield er tilbage for hele familien
- Microsoft lukker flere store Bethesda studier
- Lords of The Fallen og Sniper Ghost Warrior Contracts 2 er på vej til Game Pass
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Hitman World of Assassination
- Nintendo: Vi afslører snart Switch-efterfølger
- Fast And Furious 11 vil gå tilbage og hylde begyndelsen
- Destiny 2: Into the Light-anmeldelse – Et smukt plaster på såret
- Ringenes Herre-stjerner begræder kollegas pludselige dødsfald
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Lilys Garden
- Første look på Superman: Hvem var det lige Henry Cavill var?
- Gamerne elsker PlayStations ‘numse-spil’, eller hvad?
- Spilbranchen om sin nye organisation: “Vi ønskede at lave noget, der kunne samle hele branchen”
- Shadow of the Erdtree bliver den “første og sidste” DLC til Elden Ring
- The boys – sæson 4 – så er der altså trailer
- Apex Legends sæson 21 – Solo mode vender tilbage!
- Tales of Kenzera: Zau-anmeldelse – En tynd kop Wakanda the
- Arkaden Podcast anmelder- Stellar Blade
- Se Adam Driver stoppe tiden i Francis Ford Coppolas nye Megalopolis teaser
- Nyt PlayStation tiltag fører til Helldivers 2 review bombing
- Ghost of Tsushima på PC kræver ikke PSN – medmindre du vil spille co-op
- Nyt Tomb Raider spil vil foregå i Indien- påstår rygter
- Grounded-anmeldelse – Endnu et meningsløst overlevelses spil?
- Mere dansk tilgang når det gælder internationale storproduktioner
- Se den nye Star Wars Acolyte trailer nu
- Ny barsk film på vej om Københavns kriminelle underverden
- Formel 1-kørers liv bliver til mini-serie på Netflix
- Den store jagt på den bedste biografoplevelse – hvor skal man se Civil War i København?
- Young vs. Old #2 – Halloween (1978)
- Star Wars: Tales of the Empire-anmeldelse – Korte men nødvendige kapitler i Star Wars universet
- No Rest For The Wicked-preview – Isometrisk soulslike har potentiale
- Kristen Stewart tilbage i blodig vampyrfilm
- Sony Pictures tilbyder Paramount studierne fuldt opkøb for 26 milliarder dollars. Bliver det et ja?
- Du kan få Lucys rygsæk eller en Pip-Boy fra Fallout
- Stardew Valley tager førstepladsen på Steam Deck i april
- Rygte: Resident Evil 9 kommer til januar
- XDefiant har nu endelig fået en udgivelsesdato
- GTA-producent slagter to indie-darlings