Feature

Fuld fart på controlleren: Speedruning er gået fra mors kælder til at blive set af millioner

Foto: Nintendo, id Software, Speedrun.com

Af Torsten Cordes
27 maj, 2023

I Minneapolis skal verdens hurtigste speedrunnere endnu engang dyste om at være de hurtigste til at gennemføre en lang række spil, alt sammen i velgørenhedens navn.

Hvad er speedrunning?

Speedruning er når en person prøver at klaren en del af eller et helt videospil så hurtigt som muligt. Det kan være bestemte baner, specifikke opgaver eller med unikke begrænsninger.

Ofte bruges specifikke tekniske fejl til at springe dele af spillet over, så spilleren hurtigere kan nå frem til sit mål.

Mennesket har altid dystet om at være den hurtigste. Fællesnævneren for hestevæddeløb, marathon eller Formel 1 er, at det er den hurtigste, der vinder og går over i historiebøgerne, mens nummer to oftest går i glemmebogen.

Det samme gør sig gældende inden for spilverdenen. I årevis har gamere konkurreret om at være den hurtigste til at gennemføre forskellige spil. Disciplinen kaldes speedrunning og udøves af spillere verden over, der øver i utallige timer for blot at skære enkelte sekunder af tidligere rekorder.

Speedrunning er også populært blandt tilskuere, selvom de ikke nødvendigvis selv konkurrerer. Folk samles faktisk i hobetal til speedruning-begivenheder for at dyrke deres fascination af spillerne, der i årevis har øvet et spil til pixelperfektion.

Derfor er speedrunning festivalen Games Done Quick da også lidt af et tilløbsstykke for både fans og spillere. Festivalen tiltrækker årligt flere hundrede spillere og tilskuere fra hele verden.

Søndag den 28. maj til 4. juni løber den 15. udgave af Games Done Quick af stablen i Minneapolis, men hvis du ikke har sikret dig en billet til selve eventet, så frygt ej. Hele eventet vil blive streamet på twitch.tv og via Games Done Quicks hjemmeside.

Fra mors kælder til velgørenhed i millionklassen


Games Done Quick er et velgørenhedsarrangement, hvor publikum og seere verden over kan donere penge til velgørende formål. Det foregår blandt andet ved, at man kan donere penge for at give en spiller en udfordring til et speedrun, for eksempel ved at spille med en arm eller med bind for øjnene.

Det første arrangement foregik i stifter Mark Uyamas mors kælder og blev streamet til et publikum verden over.

Egentlig skulle den første udgave af Games Done Quick afholdes på et Hilton-hotel i staten Virginia, men på grund af problemer med internetforbindelsen måtte arrangørerne se sig nødsaget til at rykke arrangementet. Derfor var der heller ikke noget livepublikum til stede ved den første udgave af Games Done Quick, hvor der blev indsamlet lidt over 73.000 kroner til velgørende formål.

Siden da har arrangementet fået vokseværk, og Games Done Quick indsamler nu flere millioner dollars til velgørenhed. I 2022 blev der indsamlet 3.442.032 millioner dollars eller knap 24 millioner kroner til bekæmpelse af kræft.

Virtuelt dragrace og kapløb i ‘Doom’

Speedruns har eksisteret næsten lige så længe som computerspil har. I 1980 udgav den amerikanske spiludvikler Activision det simple bilspil ‘Dragster’ til Atari 2600-konsollen. I spillet skal spilleren med få tryk på et joystik forsøge at opnå den bedste tid. Hvis man kunne lave en tid på under seks sekunder, kunne man blive optaget i Activisions “World Class Dragster Club”.

Lige pludselig var speedrunning en disciplin, hvor man kunne opnå anerkendelse. I 90’erne tog speedrunning for alvor fart med udgivelsen af skydespillet ‘Doom’ (1993) fra spilstudiet id Software. Spillet havde en funktion, hvor spilleren kunne optage sine gennemspilninger af de enkelte baner i spillet og dele dem med venner eller uploade dem til internettet. Filerne fyldte blot få kilobyte og var derfor nemme at håndtere i en tid, hvor internettet var langsomt. Filerne gjorde det også muligt for andre spillere at aflure tips og tricks fra de dygtigste spillere.

Derfor opstod der hurtigt et virtuelt fællesskab, hvor spillere dystede om at slå hinandens tider eller samarbejdede for at finde nye tricks til at slå tidligere rekorder. De bedste tider blev blandt andet samlet på siden Speeddemosarchive.com, hvor spillerne kunne se de seneste rekorder. Med tiden blev speedrunning også populært i flere andre spil, og i dag dyrkes speedrunning i alt fra arkadespil til nyere first-person shooter-spil. De mest populære titler til speedrunning er ofte fra 90’erne. Udover ‘Doom’ er serier som ‘Super Mario’, ‘The Legend of Zelda: Ocarina of Time’ og ‘Super Metroid’ blandt populære titler, hvor spillere dyster om at opnå den bedste tid.

I dag er speedrunning en populær kategori på twitch.tv, og der ligger utallige rekorder og rekordforsøg på YouTube. Speedrunning er gået fra at være noget man delte i små grupper på nettet for de indviede, til at være et fænomen som folk verden over fascineres af.


Om skribenten:

Torsten Cordes – Journalist

Torsten Cordes er journalist og tidligere landsholdsspiller i ‘Starcraft Broodwar’. Han har en stor passion for strategispil, MOBA’er og kortspil som Magic: The Gathering. Han har tidligere skrevet en del om e-sport, men fokuserer i dag mere på kulturen omkring spil. 


Om skribenten:

Carl Nielsen – Redaktør

Carl Nielsen er redaktør på Hardwire. Han har tidligere skrevet om spil og spiludvikling for Gamereactor og Version2. Carl har en stor interessere for spil i alle de farver og former, de kommer i, men har en særlig svaghed for kortspil og deckbuildere – og misser ikke en mulighed for at nævne, at han var blandt de otte finalister ved danmarksmesterskaberne i samlekortspillet ‘Flesh and Blood’.









© Copyright - arkaden.dk